Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Setter

Vad är utrustningen värd?

Rekommendera Poster

Hej

Jag avser att köpa båt nu eller till våren och har funderingar på hur mycket andrahandsvärdet påverkas av olika faktorer. Den båt som skulle intressera mig är drygt 6 meter med inbordare, typ större styrpulpet. Men det är svårt att jämföra priser då alla båtar är olika, med olika utrustning, årsmodeller etc. Är exempelvis en båt från Västkusten mindre värd än en från Östersjön, allt annat lika, med tanke på korrosion etc? Hur värdesätter man att en båt är några årsmodeller nyare, om den inte har ändrats i utformning? Är en båt med dieselmotor mer värd? Annat jag undrar över är: Akterkapell, Trimplan, GPS/Ekolod, dynor? Tacksam för synpunkter för att underlätta mitt val.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare så att om du väljer mellan 2 likvärdiga båtar så tar man den med mer utrustning....

Sen verkar det vara konstruktionsfel på ex. Mercuisers dieselmotorer. Sök i forumet.

Annars kan man väl säga att merkostnaden för en dieselmotor är svår att köra in om man inte kör väldigt mycket.

Kapell, dynor, är ju dyrt så det är värt mycket om man vill ha det annars inte värt en krona.

GPS/Ekolod, ta reda på vad den modellen kostar som båten säljs med eller likvärdig ny så vet du ju vad det är värt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att en båt som går och alltid gått i sötvatten är mer värd än en båt som gått i det rätt hårda klimatet som finns på västkusten.

Det går inte att komma runt problemet att saltvatten har sina nackdelar med mer korrision, även solen tar hårdare på skrov och detaljer som kapell och dynor.

Men samtidigt gäller det att ha ordning på sin båt på västkusten. Där vind och strömmar drar fram hårt, man vill liksom inte ha krångel här på västkusten, därför kanske en båt från västkusten får bättre service eller i alla fall mera regelbundet, då fusk uppenbarar sig bra mycket snabbare än en båt som gått i någon insjö.

Tycker att båtbranchen börjar närma sig bilbranschen... Trimplan, GPS vill man inte betala extra för, det gjorde säkert han som köpte båten ny. Däremot är det säkert lättare att sälja en båt med mera tillbehör. Det är dock lätt att glömma att även extra tillbehören är behov av service och reservdelar. Tex sitter det trimplan på en båt som kanske igentligen inte behöver det så känns det surt att behöva köpa en ny kolv om denna skulle gå sönder och läcka olja. Svårt att ta bort sådan utrustning när den väl är på plats.

Och det är ju så att ju flera saker som finns, ju mera kan gå sönder och fördyra ägande kostnaden hur man än vänder och vrider på det.

Ett exempel från mitt egen båtägande: Opps varmvattenberedaren började läcka. Där åkte man på en investering på 8.000 SEK totalt. Eftersom min båt har detta som standard skulle båten bli rätt svårsåld om inte denna skulle fungera optimalt den dagen jag skulle vilja sälja. Även om jag inte är behov av varmvatten. Bara ta investeringen och se glad ut, även om det inte är kul mitt i semesterkassan.

Bara mina personlig uppfattning.

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är självklart man tar den som har mer utrustning om båtarna i övrigt är lika och har samma pris. Men om de INTE har samma pris? Hur mycket mer värd är en 2003:a än en årsmodell 2000 om de har samma utrustning och samma skick? Hur mycket mindre skulle du betala för en beg. båt från västkusten jmf en från ostkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga!

Jag skulle helst inte köpa en äldre båt från västkusten.

Historien bakom min nuvarande båt var så hära: Den kommer från en insjö i norra värmland, När jag fick upp ögonen för just 258 Vista och ville ha en sådan fanns det en i Göteborg och en i Värmland. tittade på dem båda, den i värmland var 2år äldre och i väldigt fint skick. Samma pris på de båda båtarna. Den i göteborg var en 1999 med lite snyggare aktersoffa och med mera utrustning som AC, värme, ankarspel och eltoa. Den var också i bra skick, men inte så bra som den från värmland. Skillnaden var skicket i motorutrymmet.

Valde värmlandsbåten. även om det för mig blev dyrare med frakt och utan all extra utrustning så kändes det som bästa köp för mig i alla fall. Även om värmlandsbåten hade legat 30.000 SEK högre än Göteborgsbåten så hade valet blivit denna ändå. Utgångspriset var 300.000.

Men svaret på din fråga är om de vore exakt likvärdiga så skulle jag nog kunna betala 10% mer för en insjökörd båt som är sjövattenkyld. Men inte ett öre mer! Men jag tror inte det går att finna exakt likadana båtar.

En sjövattenkyld motor som gått i sötvatten i 10 år kan du 9 falla av 10 direkt konvertera till slutet kylsystem utan större problem enligt min servicetekniker. En 10 årig motor som gått i saltvatten rekommenderar han att man aldrig ens skall försöka konvertera, då den är så tät i kylsystemet enligt hans erfarenhet och det blir ofta värmeproblem. bara det säger ju något om skicket inne i motorn.

En nyare motor med kanske ett hel system för kyla, är en helt annan sak. Då är det nog bara båtens skick som spelar roll.

mvh
Kristian       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All äldre elutrustning är i princip värd noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter. Någon annan som har något att tillägga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...