Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
SeaRay-270

Akterpropeller Bavaria 34 Sport

Rekommendera Poster

Hej

Är sugen på att montera en akterpropeller på min Bavaria 34 Sport.

Den har dubbla KAD44or. Har letat på nätet utan hitta någon lämplig lösning när

man har drev.

Är det någon som har lite tips, vad det kostar mm.

 

Calle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Calle.

Det verkar inte helt enkelt att få plats för en utvändig tunnel till motorrn då den måste monteras mellan dreven. Jag har ingen förståelse för varför du har detta behov. En båt med dubbla drev kan man förflytta hur som helst även utan bogpropeller. Det kräver lite övning sedan är det som att lära sig att cykla. Jag tog bort mina stödhjul efter två veckor och har fått en båt som jag känner mig riktigt säker med när jag är i trånga utrymmen. Be att få följa med en erfaren skeppare som kör dubbelmotage med drev eller ännu hellre ta med denna på din egen båt och låt denna visa dig hur enkelt hanterar båten utan extramotorer.

/Zinderella

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har sett ett antal båtar i min storleksklass som använder sig av akterpropeller

i sommar. Går inte att hantera båten på ett tillfredställande sett hur duktig man än är utan.

Jag har ganska stor erfarenhet av båtar med dubbla drev. Önskar mig ändå akterpropeller

då det i vissa situationer är värt guld.

Finns vissa situationer i somras som jag hade önskat mig akterpropeller.

 

Calle

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Zinderella. Om inte båten går dit du vill med dubbla motorer och bogpropeller så ligger inte problemet i att du inte hart någon akterpropeller utan att DU inte kan hantera båten. Ut och öva.

För prygalna och icke körkunniga finns det förlängare att montera så du får ut akterpropeller utanför dreven.

Ha lite stolthet och lär dig hantera båten. Är pinsamt att se båtar med dubbla motorer som ligger och tokkör med sina bogpropellrar

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Min båt är 3,50bred, min båtplats är ca 3,60. Jag backar in på min plats.

Det är inte lätt att backa in när man har kraftig sidvind samt lite ström samtidigt.

Hade jag akterpropeller hade detta underlättat betydlig. Håller med om att man inte ska använda bogpropellrar i tid o otid.  Jag lyckas fört det mesta utan att använda bogpropeller.

Men ibland hade det varit bra, då jag har stenar sidan om innersta stolpen.

Är det ingen som gjort en montering av akterpropeller som kan ge lite tips på lämplig produkt samt hur man kan montera den.

 

Tack på förhand.

Calle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett principbilder, dvs inte i verkligheten hur man kan montera en utfällbar bogpropeller i botten mellan motorerna. Detta kan leverantörerna av dessa bogisar berätta mera om. En annan lösning jag sett i verkligheten, var en båt som hade monterat två små bogpropellera i aktern på var sin sida om drevet. Dessa körs vad jag förstår parallellt. Om du har plats för detta, har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Trådskaparen efterfrågade specifikt om akterpropeller. Men fick lite andra svar.

Behövs inte..... går i alla falll.... etc.

Därför inflikar jag frågor till dessa. Om man nu inte har bogpropellrar, utan ett vanligt dubbel montage med synkad styrning. Hur i hela världen menar ni att man skall kunna få till en sidoförflyttning? Ge mig gärna ett svar på det. Jag menar inte en rotation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hur får man aktern att gå i sidled om man har drev med duopropp?

Har man raka axlar och bogpropeller (fram - inte bak) så kan man ju få hela båten att gå rakt i sidled genom att köra allt samtidigt åt olika håll (har gjort detta tillfredsställande med en 55 fots motorbåt), men med axlar har man ju en sido-verkan på propellrarna som jag antar att man inte får med duoprop-drev?

Kör man dem mot varandra så är det väl bara fören som svänger, och därmed borde det vara bättre med en bogpropeller i aktern än en i fören?

Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att framstå som bror duktig igen. En båt med dubbla drev kan man flytta i sidled även utan bogpropeller. Fast det får vara vindstilla typ.

Dubbla drev o bogpropp så är det inga problem att flytta båten i sidled.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mycket pengar så kolla istället vad det kostar att montera den nya typen av styrning till drev som man har på ips. Så du kör med joystick, tvärställer dreven. Mercruser har detta oxå på de nyare.

Annars finns vattenjett att montera, tar mindre platts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag monterade en akterpropeller, själva motorn Sitter på insidan mellan motorerna, en tunnel på utsidan mellan dreven, Fungerar hyfsat, båten är nu till salu. Har köpt en Bavaria 37 Sport 2x330hk Självklart ska det monteras akterpropeller Även på den nya båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha såg nu att inlägget var från 2009........ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har en Windy 36 och funderar också på akterprop. Har du någon bild på montaget, vilken storlek på akterproppen? Ja, jag vet, det går att köra båten utan, men är skönt att ha vid trånga situationer... Skall även notera bogpropeller, då jag kört en säsong utan hjälpmedel varken fram eller bak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju en VP motor - kolla om VP har joystickstyrning till din kärra. Det blir ju nästan som IPS, fast med drev. Hur nice som helst! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Nu är det inte de modernaste VP dieslarna, kad42, så jag tror inte VP har IPS till dessa ;-) Dock har jag en bekant som byggt egen IPS funktion, genom att ställa dreven pink-nödigt genom att ha ett variabelt parallell-stag mellan dreven. Dock har han modernare bensin V8:or, med elektroniska reglage, så då går det att bygga egen logik med en enkel plc/dator. Någon som har förslag på prisvärda konvertering-kit från mekaniska till elektroniska reglage för gamla VP diesel motorer? Penta har/hadde, men de är oskäligt dyra, som allt annat... Jag tänker iallafall montera ett variabelt p-stag, så får jag lära mig att manuellt köra växel/varv på maskinerna. Det gäller bara att räkna ut vilket håll resultanten går och med vilken kraft, så går båten dit, enkelt....;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne. Hur gick det med P-staget? Jag går i samma tankar. Jag är på gång att montera el reglage inför denna säsong. P-staget borde väl va hydrauliskt eller? Man skulle enkelt kunna ha mekaniska stopp och induktiva givare. Plc programmeringen är ganska enkel.

 

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...