Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nyborjare

Vilken båt ? finns för mycket att välja på

Rekommendera Poster

Så var D55 såld , ingen båt blir det förräns om något år, men det är klart man sitter o letar, tänker o funderar. Följande kriterier finns.

Minst 2 meter längre än d55, med toa.kök dvs mer en bobåt fast ingen snipa, det skall gå minst 20 knop.

Helt ingen Bayliner men har funderat på Sea Ray 260, den har ju egentligen vad vi behöver, Aqudaor Dc eller ht är trevligt men nästan dubbla priset mot Sea ray.

Kanske skall man sikta på HT istället för DC, med värmare så man kan förlänga säsongen ? DC är ju perfekt soliga dagar annars rätt kallt o blåsigt.

Har även funderat på Askeladden 705, men kanske i minsta laget om det skall kännas som ett rejält storlekslyft från D55 ?

Det finns så otroligt många att välja mellan så man vet inte vilken ända man skall börja i , fast kriterierna sätter ju vissa gränser.

En stor sak som vi tänker en del på är naturligtvis bränsleförbrukningen när den börjar sticka över 2 liter är det ju inte så kul, särskilt inte när man är bortskämd med D55,ans 0,7 sen det här med tankningen , jag antar att en bensinare med 400 liter o mer i tanken och en förbrukning på upp mot 2 liter blir oerhört opraktiskt, vi har där jag bor inte en enda marin bensinstation för bensin, bara för diesel , så jag antar att Diesel måste vara kriteriet nr 1, och därmed sticker priset .

 

Tacksam för tips på båtar jag skall leta efter i prisklass upp till max 600.000 kr

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,du har helt rätt,vore enklast om det bara fanns en sorts båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis lagt upp en tråd med samma fråga, vad jag ska ha. Min budget är lite tightare än din men hade jag 600 som tak hade jag nog gått på en nimbus 26 epoca. Finns naturligtvis fler trevliga båtar men det är nog en favorit för mig. Aquador 23 HT är en annan som jag haft nöjet att besöka några gånger och gillar skarpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 717 C kan rekomenderas, har en själv och är mycke nöjd. Har en V8  som drar ca 2L/nm. Den mindre V6an påståss vara törstigare då den får jobba mer men jag vet inte säkert.

Diseln är ju natuligtvis snålare men när ett sådant ex kostar runt 80-100000kr mer i inköp vete tusan om jag skulle välja diesel.

Ligger mellan 300000 - 450000kr på blocket har jag sett

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i en annan tråd kan ju en Flipper 760 vara en vettig båt! Lite plattskrovad = slår lite i krabb sjö. Rymlig och otroligt trevlig båt! Med en D4 får du en förbrukning på 1L/Dist = du kommer långt mellan tankningarna! Rymlig med sjukt mycket stuvfack! En sån i BRA skick får du för 600..

Bella Falcon kikade jag på innan jag köpte den jag har idag. Bellan är mycket mindre, smalare och det märks inne! Går lite bättre i sjön, Vbottnad, ofta är dom dyrare.. Finns äldre Falcon men i mitt tycke känns dom äldre än en Flipper 760..

Aquador 26 är en riktigt trevlig och SNYGG båt, kanske inte världens mest praktiska med kapell i aktern = blir fuktigt. Sen går inte Aquadorerna superbra i sjön.. Nimbus 26 är i grunden samma båt, lite sämre planerad men går bättre i sjön. Kikade även på dessa när jag i höstas hade min båtköparångest :)

Du skriver helst inte Bayliner.. De senare årsmodellerna är av bättre kvalitet. Mer båt för pengarna får man inte! Jag har haft en Bayliner och hade en med massor av problem, men jag kan med lätthet köpa en ny Bayliner! De senare 2858, 288 är riktigt trevliga och moderna båtar! Fanns en 2858/288 med dieselmotor på blocket för under 400! Lägg till 100-150 för att fixa i ordning allt. värmare, ankarspel, radar, plotter och allt annat man vill ha så har du en fantastisk båt! Flybridge för alla dagar utom när det regnar! Super när man lägger till!

 

(OT) Shit vad jag saknar min flybridge. Min nästa båt blir en med flybridge igen!

Angående dina tankar om bränsleförbrukning så är såsen den minsta kostnaden.. Gungor och karuseller = diesel är billigare att köra, men dyrare i service och inköp.. Jag köpte en båt med en modern diesel, mest för att det var det motoralternativet som fanns och för att jag kör ganska mycket. Kör man 3-400 distans kvittar det helt om man kör diesel eller bensin..

Det var lite cognacs påverkade fredagstankar :)

 

Lyckatill!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...