Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Drutt80

Den Värsta bottenskruven :(

Rekommendera Poster

Hej Alla Glada Båtmänniskor!

Jag har just tagit upp båten på land :) kändes mycket bra. Jag uptäckte en bottenskruv som man öppnar för att få ut vattnet i kölen. Det finns en heldel vatten som ska ut, så jag vill verkligen få upp denna skruv.

Jag har försökt med stor skruvmejsel. Men den sitter stenhårt Har till och med jängorna har jag snugg på vridit sönder.

Om någon har en aning om hur man får upp den bottenplugg snälla ge mig ett tips.

Stort tack!

 

 

post-25376-1394236125,502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mm, dom brukar kunna nypa fast dom där.. Känsligt med, då dom ofta är gjorda av mässing. Prova med en slagskruvmejsel med för skruvspåret lämplig bits, då lossnar den säkert. Blir spåret skadat, köp en ny plugg. Jag brukar ha koppar eller grafitpsta på mina, och inte dra åt för hårt. Funkar bra för mig. Lycka till!

Rille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma plugg finns med fyrkantsfattning som man kan använda skiftnyckel på så får du upp den, byt till en sån. Klart bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte använt grafitpasta, det kan ge korrosion eftersom det ligger högt i den sk spänningskedjan. Hellre då kopparpasta eller varför inte propellerfett.
Skrapa lätt på mässingsytan, verkar den rödaktig så är den avzinkad och spröd, och bör bytas.

http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...