Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Drutt80

Den omöjliga bottenskruven!

Rekommendera Poster

Hej Alla Glada Båtmänniskor!

Jag har just tagit upp båten på land :) kändes mycket bra. Jag uptäckte en bottenskruv som man öppnar för att få ut vattnet i kölen. Det finns en heldel vatten som ska ut, så jag vill verkligen få upp denna skruv.

Jag har försökt med stor skruvmejsel. Men den sitter stenhårt Har till och med jängorna har jag snugg på vridit sönder.

Om någon har en aning om hur man får upp den bottenskruv snälla ge mig ett tips.

Stort tack!

 

 

post-25376-1394236125,4125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur spåret ser ut skulle jag ta bort hela o byta ut den....alltså försöka ta bort dom tre skruvarna.Den nya skippa detta utförande o skaffa en som du kan lossna med skiftnyckel, liknar proppning av rör, finns tex på flesta amerikanska båtar o borde finnas även hos oss...

Ta annars en mindre mejsel, sätt in i spårets ökant, vinklad o knacka lätt några eller ibland många gånger. Spraya med 5-56 o låt verka innan Du börjar.Får Du loss den o vill behålla pluggen slipa upp spåret med en fil eller en rondell.



Senast ändrad av Minego | 11 oktober 2009 | 19:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där hade jag absolut bytt, borra ur dom 3 små skruvarna och köp en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova med en s.k. slagskruvmejsel, det gjorde jag.

Den vrider klingan lite grann när man slår på den med en gummi/plastklubba men se till att ha en så stor klinga som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa den där dyvikan, nu när du våltfört dig på pluggen så finns stor risk att hela insatsen som sitter med dom 3 små skruvarna har rubbat sig mot skrovet med vattenläckage som följd. Jag vet av egen erfarenhet.

Som skrevs ovan ta bort hela skiten och sätt dit en helt ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan dyvika men använder en sk rensplugg på 1/2 (eller 3/4 är lite osäker) i stälet för skruven och det har funkar utmärkt i snart 14 år. Rensplugg kostar ca 10-15:- SEK.

Eftersom gängan på renspluggen är kortare sä virar jag lite gängtejp för att det skall sitta bra, har funkat i 14 säsonger....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...