Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
rool

Är jag klar med vinterkonserveringen?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nu bytt motorolja, oljefilter, bränslefilter samt drevolja i  min OMC 5.0 V8. Jag har kollat att jag har tillräcklig glykolblandning i kylsystemet (slutet) samt sprayat motorkonserveringsmedel i förgasaren. Något mer jag behöver göra  för att klara vintern?

Tack påförhand, min första vinter nämligen.

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste köra glykol i kylsystemet på sjövattensidan också, annars så kommer det att frysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Hur gör jag det enklast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag riktigt var din sjövattenpump sitter, men svarar som om det hade varit Bravo-drev. Anslut en dunk med glykol/vatten innan sjövattenpumpen och starta motorn. När det kommer blått(eller rött) vatten med avgaserna så kan du anse dig klar.

Gissar nu att ovan inte funkar på din installation... Kan inte OMC:s prylar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min manual står det bara att jag skall tömma cylinerblock och grenrör, och sedan att det är valfritt om man vill hälla i glykolblandning i kylsystemet. Är det det ni pratar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en del motorer räcker det med att öppna lite på locket till sjövattenpumpen. Då kan vattnet rinna ut där.

Glykol i sjösystemet funkar ju alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för drev? Cobra eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller med DieselPelle och V8dc, kör igenom sjövattensystemet med glykol. Det finns ett sövattenintag till alla motorer, kolla med nån som kan peka på den på din motor. Det är många som sagt frampå vårkanten att jag är säker på att jag släpp ut allt vatten och som stått med fryssprickor, hände en god vän senast inför denna säsongen. Han lyssnade inte på ett gott råd...gissa från vem. Sluta det hela med att öppna alla bottenventiler samt sätt en stor lapp på ratten som påminnelse att dom är öppna, om det till äventyrs är någon av dom som skall vara stängd vid sjösättning. Som kontrast, en hel del båtfärder företas mellan sjösättningsplatsen och till bryggan med stängda ventiler = ingen kylning. Så det är bra att skaffa sig rutiner på detta område

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då sitter väl impellern i drevet, koppla på spolmuff och en dunk ca 25 liter med glykolblandning som står högre än drevet så det blir självfall ner till spolmuffen.

De får alltså tillv. en ansl. i botten på dunken.

Sedan kör du motorn tills blandningen kommer ut i drevet. Man få ha lite koll så den suger i sig vattnet från spolmuffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta trådkapningen, men hur gör man med en Mercruiser 4.3 MPI som har ett Alpha One - drev med kylvattenintag, och ett fetingintag genom skrovet? Är liksom inte helt uppenbart hur man matar två kylvattenintag med glykol...

/t

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör alltså ha färskvattenkylning då det är ett separat vattenintag till motorn. Alpha drevens pump är för klen för att säkert förörja ett färskvattensystem. Dock sitter impellern kvar i drevet för dess interna kylning, men slangen till skölden är bortkopplad.

Här lossar du slangen till vattenintaget och kopplar på en förlängning till en dunk som pumpen suger från, samtidigt en spolmuff på drevet med vanligt vatten från en slang så impellern inte går torr. Drevet dränerar sig själv och behöver ingen glykolblandning, om man vill så går det ju att göra som beskrivet ovan med dunk och självfall med glykolblandning samtidigt som man kör glykolblandning i motorn. Dvs 2 dunkar. Ett annat alternativ är att ha en större hink/balja där drevet får plats (vatten upp till intaget) och låta det gå i vatten eller glykol om man vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har nu kollat  manual, kylsystemet etc, och vad jag kan förstå så skall jag inte behöva köra igenom glykolblandning eller tömma kylsystemet, då det verkar som att systemet är helt slutet. Har alltid 50-50 blandning i den separata behållaren. Är det jag som är enkomplett idiot, eller har jag helt enkelt missat något? Av inlägget  ovan att tyda så bör jag redan ha glykolblandning i hela systemet, eller? Ursäkta mina dumma frågor!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja.

Du har s k sötvattenkylning dvs ett vanligt slutet system med glykol i motorn med en separat kylvattenpump. Det är redan frostskyddat och behöver inte röras, helt korrekt.

MEN, det systemet i sig kan inte göra av värmen någonstans! Till det finns ett system till! Det tar vatten från sjön med en impellerpump, kör sjövattnet genom en värmeväxlare som kyler det slutna glykolsystemet och sedan sprutas ut i den s k avgaskröken där det delvis förångas och kyler avgaserna. Resterande sjövatten åker med avgaserna ut.

Där har du några känsliga punker; värmeväxlaren med slangar och kopplingar där det kan stå sjövatten utan frysskydd. Samt impellern vars vingar som spricker, och går sönder efter några år och då kan fastna på svåråtkomliga ställen.

Genom att på land låta motorn suga glykolblandning 50/50 ur en hink istället för sjövatten så fyller man det yttre sjövattensystemet med frys- och korrosionskydd.

Använd helst miljövänligare och en aning dyrare polypropylenglykol för den operationen.

Efter det öppnar man impellerpumpen, drar ut gummiimpellern och lägger den separat nånstans. Till våren kollar man impellern noga för sprickor och köper ev en ny, en billig försäkring mot trassel. Glöm bara inte att sätta tillbaka impellern, då blir det ingen kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett ytförligt svar. Finns detnågot enklare sätt än att ha drevet i en behållare med glykolblandningen? Detgår alltså inteattlita på att jagtömt hela systemetpå vatten, och att glykolblandningen i systemetär tillräcklig?

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste köra i glykolblandning och låta den stå över vintern. rostar mindre då.

Spolmuff och ett kärl som står högre än drevet så det blr självfall fixar dina problem

post-4082-1394236126,3793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Själv så tar jag omedelbart av drevet vid upptagning. Det tar ca 3 minuter för en van person att sno ett drev som kostar 25-30 KSEK.... Det får bo på min balkong över vintern.

Med drevet av kommer jag enkelt åt kylslangen, där sätts ett vitt 32mm el-plaströr, dra åt slangklämman, röret ned i en hink med glykolen, starta motorn och...slurp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så lätt att få det att funka då om impellerpumpen sitter i drevet....................Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker det med att tömma värmeväxlaren, och fylla med glykol, samt vattenpumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar nej, du måste köra glykolblandningen hela vägen. Limporna går direkt vid minusgrader om dom inte har fått glykol, Fuska inte med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för detta. Och enda sättet är att köramotorn i glykolblandning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag intehälla glykolblandning i limporna, utan att behöva köra motorn? För om jagförstår det rätt så behöver jag inteköra genom blandningen i motorn, då den redan har glykolblandning.?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en väldigt osäker metod, limporna måste i så fall dräneras först. Inget jag skulle göra. Sönderfrusna delar blir dyrt, lägg tiden på att göra det ordentligt och slipp onödiga utgifter i vår

Näe motorn behöver du inte bekymmra dig om, Har den bara rätt blandning som klarar kylan så är ju det redan klart. På motorsidan av värmeväxlaren så funkar det som på en bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,låter vettigt. Vilketsätt är  enklast? Köramotorn i ettkärl medgykolblandning, ellermed spolmuff och slang till pumpen? Någon som har bra tips på  kärl? Känner lite panik, börjar bli kallt nu;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolmuff är det enklaste. Köp en 25 liters dunk, skär upp ett hål överst och fixa en ansl i botten. Slangen till spolmuffen behöver inte vara så grov som på bilden. Dunken måste sedan stå högre än drevet så det blir självfall. Kör motorn på tomgång och kolla att den får i sig blandningen. när det kommer ut glykol ur propellercentrum är det klart

post-4082-1394236127,7936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LÅterbra.  Så genom självfallet suger den i sig blandningen dågenom spolmuffen, utan att drevetstår i vatten?

Tack så mycket, blir en shoppingsväng imorgon då;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Då bör det fungerameden vattendunk med tappkran i nederkant? Om dunken ärpå 20-25 liter? Om jag fäster slangen på tappkranen, ner till spolmuffen bör detväl fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör så här,öppna alla pluggar på motorn och limpor då töms motorn på vatten peta ur skiten som ligger i bottenpluggarna på motorn(en på varje sida)i med pluggarna igen,på med spolmuffen som är kopplad med dunken med 50/50 blandning ovanför drevet på badbryggan(impellern orkar inte suga underifrån)kör motorn,den suger i sig blandningen fort och du märker snart att det kommer ut samma blandning bara lite skitigare genom avgaserna,stäng av motorn klart,då finns det en 50/50 blandning kvar i limpor motor.

Därefter plockar jag av drevet,jag har Alpha 1 med sjövatten kylning på en 454a vilket väl gör proceduren enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...