Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
batnorden

Förslag på mat på sjön

Rekommendera Poster

Hej,

Nu är det väl inte många gånger kvar med båt utfärder men jag håller på att ladda inför nästa säsong då jag skall köpa en större båt..typ husvagn :o) och tänker förbereda en massa goda recept till sjöss. Det måste vara lättlagat, jag har inte tidigare haft båt med kök och tänkte att jag kunde få lite tips av mer matvana båtägare.

 

Tack

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bullens pilsnerkorv med just en pilsner, går alltid hem Glad Annars så blir det mycket grillat, baconlindade haloumistavar som grillas är en delikatess.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju ett kärt ämne!

Vi kan väl börja med det enklaste receptet. Passar utmärkt när man snabbt vill svira ihop något efter tilläggningen.

1. Koka lagomt mycket pasta.

2. Öppna en burk pesto (vilken sort som helst, men vi föredrar någon med basilika i)

3. Blanda pesto och pasta tills det ser och luktar gott. Behövs inte mycket pesto alls.

4. Servera med lite riven hårdost, förslagsvis parmesan. Gärna lite gott vin till för att fira den lyckade tilläggningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här till hösten så ett par ost smörgåsar och enh kopp varmchoklad. det är väl inte riktig mat men riktigt got nu i höst rusket.

chillikonkarne är änkelt och gott. alla typer av färsräter man behöver inte ha något till utan bara lite bröd typ en rostad macka med vitlök och tomat eller läg brödet på stekpanan lite snabt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det mat i båt så gäller det att utrusta så att man kan överraska sig själv och sin besättning.

Oliver, soltorkade tomater, kapris, rostadlök, Permesanost, buljongtärningar, små franska gurkor, olivolja och matlagningsvin och så många kryddburkar som möjligt, samt  ett i från lunchrestauranger lager i hosnodda mjölk och gräddtetror, soja, sweatandsour chilisås, ketchup och senaps förpacknignar är ett måste och gör underverk med pulvermos, snabbmakaroner och allehanda konserver.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan du slänga ner en pappespåse med morötter vitlök och charlottenlök i kölsvinet, det håller bra om det inte blir fuktigt

Och så laddar du med allehanda konserver; skinka på burk, bullens korv, majs, krossadetomater, sardeller, några varma koppen, japannudlar, musslor, fiskbullar räkor m. m.

Men vad du än gör köp INTE ravioli på burk; Det smakar bajs!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid lagat samma mat ombord som hemma. Möligtvis med undantag för Bullens som bara förtärs ombord.

På sommaren blir det mer grillat och kall mat. En sak vi också bara äter ombor är melonskivor inrullade i rökt skinka.

Är det ruskväder så anligger still någon dag så äter vi gärna en gryta på tidiga eftermiddagen och sätter på ugnen för att äta ostkak eller bakar scounes mot kvällen. Får man lite värme ombord också.

Väldigt lätt är att ha några burkar gulasch-soppa ombord; De är faktiskt riktigt goda och man kan piffa upp med lite creme fraiche eller gräddfil.

Appropå gräddfil, sill, färskpotatis och en lille en går också gärna ner ombord - kan inte bli lättare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en av mina favoriter, färskpotatis och matjesill med gräslök och gräddfil, till detta knäckemacka med stark ost, skölj ner med en kall öl, en snaps till detta sitter som en tomteluva....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en längre tur på vattnet, eller en nattsegling, är det praktiskt att ha färdigmat/snacks att ta till.

Kycklingben som du kryddar gott och steker i ugnen. - gör MÅNGA lika goda kalla som varma

Pizzabullar - Godast varma men funkar kanon kalla. Gör en vanlig franskbröd deg enl något recept. Kaval ut till en rektangel, bre på tomatsås typ pizza, strö över strimlad rökt skinka, skivade champinjoner, riven ost och lite basilika. rulla ihop. Skär i 2 cm skivor. Pensla m vispat ägg och strö på lite riven ost. Grädda i ugnen som kanelbullar.

En chili-con-carne som man enkelt värmer upp i en gryta, eller i micron om du har det ombord. Servera i djupa skålar med en sked eller en gaffel. När det är lite gupigt på sjön är det praktiskt att kunna äta med bara en hand. Liks så att slippa stå i köket under däck för länge. Sjösjukan kan slå till.

Sedan sist men inte sämst. Kanelbullar. Oslagbart om man känner att man börjar bli sjösjuk. Kanel har en lugnande verkan och det är lättare att få i sig en kanelbulle (sötman?) än en macka. För man ska försöka att inte ha tom mage. Då mår man bättre. Skulle man nu inte bli sjösjuk så är dt gott med kanelbulle iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns ju två lägen;

det ena är när båten ligger stilla i hamn (och kanske även på havet). Då blir maten inte speciellt sjöbetonad utan mer som hemma. Färska råvaror håller sig tillräckligt länge så burkförrådet förblir intakt.

Sen finns det mat under färd. Den anpassas efter förhållandena och brukar bli en rätt med allt-i-ett. En tallrik, en gaffel och 1 glas med dryck.

Det kan t.ex bli en pyttipanna med något kött, korv, bacon eller vad som finns. Bacon håller länge i kylen och är bra till mycket.

Har vi ingen kokt potatis till pyttet brukar jag tärna rå potatis och koka. Det blir klart på några minuter. Mycket lök som mjukas upp i stekpanna och sen blandas med potatisen och köttet och steks upp i en teflonpanna.

Pasta och pesto och riven parmesanost går också ner. Ev. med bacon eller annat kött om det finns.

Sen den klassiska lappskojsen på salta biten omrört i potatismos. Det har vi haft på båten sen vi började segla. Då hade vi också en specialare som vi bara hade i båt och det var knäckemacka med finhackad lök och tub-kaviar. Det var en bra rätt som satt bra med en öl.

En del gånger är matlusten något sämre och då kan det bli att tugga på en knäckebrödbit. Den kan räcka hela dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färsk tortellini, gärna fyllda med karljohansvamp, smält en bit gorgonzola i grädde och häll över, snuskigt gott och enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per.

Jag vet inget roligare än att laga mat ombord, särskilt första gången efter sjösättningen. En sak som jag körde ett par gånger i sommras var Civapcici helt felstavat men det finns en påse från Santa Maria med denna kryddmix som man blandar med köttfärs. Forma sedan till avlånga köttbullar och stek eller grilla. Passar utmärkt med kalla gräddfilsåser och potatis eller pasta. Detta är juggemat som smakar underbart. Glöm inte ölen till !

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ostesuffle.
40 g smør

40 g mel

21 / 2 dl melk

3 eggeplommer

5 eggehviter

100 grevet ost (parmasan / Sveiser)


1 knivsodd cayennepepper

salt og pepper ..


Skill eggeplommer og hviter (må ikke få Eggeplomme i hvitene)Sett hvitene i kjøleskapet.
gå til butikken og kjøp en Pariserloff ( lang loff).

Varm melken, smelt smøret i en kjel. Dryss over melet.Rør det sammen, hel over den varme melken, litt av gangen.Kok noen minutter og trekk den av platen.Rør inn de 3 TRE eggeplommene.Ha i den Revne Osten.Smak til med salt og pepper, Smaken kan å være ganske sterk,Fordi eggehvitten mildner den igjen.

Ta ut eggehvitene ut av kjøleskapet ha i en klype salt.
Selve vispingen skal tilføre hvitene luft.Dette får man faktisk lettere og raskere til hvis man ikke visper for hjort.Begyn Forsiktig og øk tempoet etter hvert.Du er ikke ferdig før hvitten henger igjen i bollen når du vender den opp ned ..Bruk ikke hurtigmigser.Vend eggehvitene Forsiktig inn i osterøren.
Smør en Suffleform og Dryss den med mel. Hell i osterøren.

'
Stekes i ovnen ved 200 0 C i 30 min.Bank Forsiktig på formen så ser du om den er ferdig.
Hvis den datt sammen Stek den litt lengere neste gang.


Ps. har også hatt i stekte baconterninger det gikk bra det og.

 



Senast ändrad av Roger-jo | 17 november 2009 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan färdigkokt potatis pensla eller rulla runt ien påse med olivolja. häll över flingsalt (eller bara allround grillolja) och en stund på grillen tillsammans med en köttbit...

Missa inte bearnaise dipp. skall inte kokas utan serveras kall med barbequesås till grillade köttet och potatisen.

JAG VILL HA SOMMAR NU!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par deciliter mjöl, lite vatten, en skvätt olja och en halv tesked bakpulver.  Knåda ihop den lilla degen så att den blir smidig och inte kladdar av sig.  Sedan stoppar man den i en påse och tar med sig ut till grillen.  Ta bitar och platta ut i händerna till cirka 5-6 cm breda och väldigt tunna rundlar och lägg på grillen några sekunder på var sida, inte bränna!  Serveras med riktigt smör och en bit mögelost.  Många är de som blir imponerade av nybakt bröd direkt i från grillen där ute i naturhamnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl det vi scoutsammanhang kallar pinnbröd. Fast i mitt recept hade vi i lite salt också men ingen olja. De torra ingredienserna i en plastpåse. När det var dags att steka gick vi ner till sjön och tog lite vatten i en kåsa och hällde i påsen och förslöt den igen. Sen knådade vi degen direkt i påsen.

 

Jag brukade linda bacon på pinnen innan jag lindade på degen.

 

Vi drack alltid vattnet direkt i sjön. Vid ett tillfälle frågade en förälder vår kårchef, som jobbade på det komunala vattenreningsverket, om det verkligen gick att dricka vattnet direkt från sjön. Visst, svarade kårchefen Jag har tagit vattenprov och det är mycket bra kvalite på vattnet.

 

När föräldern gått kunde jag inte låta bli att fråga när han tog det vattenprovet (jag kände kårchefen väl). Svaret blev - inte alls oväntat;det är väl en 20 år sen.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Varför krångla till allt? Det går lika bra att laga samma mat i båten som man gör hemma. Vissa rätter kan dock bli lite svårare men de får man helt enkelt förenkla.

Här följer ett antal exempel på vad man kan göra som är gott, snabbt och enkelt.!!

Tacos( alla vet hur man gör)

Pasta med kyckling/ kött, lök, paprika, grädde, salt, peppar. Urgott!!

Parisare. Hamburgerbröd, stekt ägg, falukorv, ketchup. lite grönt till kanske....?

Det finns hur mycket som helst egentligen. Jag har dock aldrig förstått varför man måste äta mat på burk bara för att man e på sjön, min filosofi är att äta minst lika bra( om inte bättre) på sjön som hemma.

SMAKLIG MÅLTID, UTAN BULLENS!!! :)Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig fullt ut Happysix.

För ett antal år sedan köpte vi ett gäng med konserver att ha som nödproviant. De burkarna har åkt fram och tillbaka mellan båt och garage oräkneliga gånger. Nu när vi flyttade ombord på båten för gott åkte de ut. Bättre att bunkra ordentligt så man slipper ha nödproviant som man ändå inte vill äta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror många känner igen sig. Konservburkar i och ur båten. Nån gång har det gått åt nån burk men oftast är det på hösten när jag är ute i båten vid bryggan och råkar vara hungrig.

På senhösten har vid tre av det mesta (torpet kräver en uppsättning också). Tre senapsflaskor, tre vitpeppar osv. Det tar rätt stor plats och datumet går ut och man får slänga en hel del kryddor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår fullständigt frustrationen över 3 av allt.

Men varför slänga kryddor med gammalt datum? Kryddor kan väl inte bli dåliga? Möjligtvis att de tappar i styrka/smak men då får man ju bara ta mer  Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det blir väl mer att man inte får plats med allt på vintern och slänger de som datumet gått ut på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

happysix du dissar konserver och förordar tacos som väl egentligen oxå mest handlar om att öppnar bukrar. Tungan


Men för alla som vill ägna sig åt matlagning så har jag förslag på en fisksoppa. (för oss som seglar  sötvatten och inte kan fiska makrellar)

En BURK fiskbullar i buljong

En BURK musslor

10 cm purjolök

en ganska stor morot

fyra medelstora potatisar.

två stjlälkar selleri (alt en liten bit rotselleri)

Salt, vit peppar chilipeppar och Rosmarin (soppan ska ha sting utan att vara het)

en skvätt vinäger, vitt eller rött vin och en skvätt olja

Skala tärna och koka potaisen i  med en skvätt olja vinäger peppar chili och salt, och prujon som du hackar. Fortsätt med att skala och strimlar moroten. och medan det kokar så hackar du sellerin och lägger i när potatisen börjar mjukna.  ( använder du roselleri  lägger du i den före moroten) Tillsätt rosmarin och fiskbullar späd med spad från fiskbullar och musselburekn och smaka av med vinäger/vin och just när du serverar tillsätter du musslorna.

Servera med majonäs på TUB och bake-off bröd.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. Tacos på konserv? I mina tacos finns färska grönsaker färskt nötfärs med tacokrydda. det enda som möjligtvis skulle kunna likna konserv är tacosåsen men den tycker jag inte räknas som konservmat.

Jag föredrar vanlig lagad mat framför konserver men egentligen har jag nog mest emot bullens!! Det finns ju korv som är god........

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...