Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bogrund

Behöver man vinterkonservera....????????

Rekommendera Poster

En stilla undran från en som inte känner sig säker.....

Jag har en  Uttern S46 med en mercury utombordare four stroke,40 HP. det är en 2003a och har alltid varit på märkesverkstad för vinterservice sedan den var ny.

NU till min fråga : Jag har kört slut på 100 liter bränsle i sommar och undrar om man ska behöva lämna in den för oljebyte OSV.Förra året byttes tändstift,bränslefilter,alla oljor och fettades in i alla hål och språng....Jag har aldrig kört med fullt pådrag,utan mest gått på tomgång,när jag varit ute och trollat. Den har ALDRIG varit i saltvatten,utan den har bara gått i Vänern och Göta-Älv.

Vore mycket tacksam för några svar från alla sjöbjörnar..........

 

Bästa hälsningar / Bogrund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du att din motor är värd de hundralappar det kostar att köpa oljor och fett?

I annat fall kan du låta bli....

Skämt åsido men gör åtminstone oljebyte i motor och växelhus samt tryck i fett i nipplarna samt droppa i lite olja i tändstiftshålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nr. 0,5 Det är skillnad på service och vinterkonservering (vinterservice?)

Nr. 0,75 Engelskans Winterization (en process för att förbereda något inför en vinterperiod, detta kan vara sommarstugor, husvagnar, båtar och motorer)

Nr 1. Hur kan man köra på tomgång när man trollar? Trodde tomgång var med växel i neutralläge dvs ingen växel i vilket inte ger någon fart.

Nr 2. Har man en motor som det är garanti på måsten den lämnas in för service för att garantin skall gälla (gäller inte din motor som är nio år gammal)

Nr 3. Skulle inte tro att din motor behöver service utan bara en vinterkonservering, detta är enkelt på två-taktare men bra mycket svårare på optimax (eller andra direktinsprutade motorer) och fyrtakt.

Nr 4. Frågan kommer att komma upp varför det är svårare på direktinsprutade och fyrtakt och då får jag anledning till att göra ett inlägg till.

Nr 5. Det generella problemet ligger i att båtmotorer används (mer eller mindre) under några månader och sedan är stillastående under en längre tid. Problemet stavas korrosion.

Nr 6. Moderna båtmotorer är komplicerade, detta vet all som utför sevice på motorer, och sätter priset därefter.

Nr 7. Kan inte du helt enkelt strunta i att göra någonting med motorn och rapportera till oss hur det gått i mitten av Juli 2010. Den kommer förmodligen tuffa och gå som vanligt.......men...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken jä... bullshit.

Vinterservice är ett etablerat uttryck och används av många och troliga ursprunget att de flesta gör service och konservering samtidigigt.

Skiter fullständigt i engelska begrepp då vi bor i Sverige.

Motorn är utanför garantiperioder så då behöver man inte svamla om sådant. Och sedan dra upp om tvåtaktare är helt ovidkommande skit då det gäller en fyrtaktare.

De flesta båtmotorer går mycket bra att köra på tomgång med växeln i och just fyrtaktare funkar bra att ligga på tomgång och t.ex. fiska.

Då motorn används i sötvatten är korrosion närmast obefintlig på en motor som är byggd för att klara saltvatten.

Punkt 7 uppmanar du till att skita i service och se vad som händer. Är du vuxen?

bellaragazza vad tror du ditt inlägg bidrager till annat än översitteri, lägg ner.

 

Mitt tipps till dig är att ändå byta drevolja, motorolja och filter varje år. Lär dig själv hur man gör så kostar det betydligt mindre än att lämna in på firma. Strax före du byter olja behöver du varmköra motorn och använder då en vattentunna eller om motorn är utrustad med annat sätt att få in färskvatten vi en slang så går det bra. Kör man så lite som du gör så behöver du inte göra så mycket djupare service varje år utan kanske vart tredje år. Efter oljebytet startar du motorn igen så att nya oljan dras runt. Slutligen plockar du bort stiften och sprutar in lite konserveringolja och sätter tillbaka stiften igen.

OBS plocka bort propellern före du startar motorn och kör utan att lägga i växeln och aldrig köra utan vatten då impellern snabbt blir förstörd. 

Finns bra böcker om detta så man kan lära sig själv och spara massa pengar.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill gärna höra ditt svar på NR 4. Vad är det som gör det så svårt på direktinsprutade motorer?

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När någon , som tydligen anser sig bättre än andra, använder ett otrevligt sätt mot någon vänlig själ som bara vill ha svar på sin fråga, så tycker i alla fall jag att det är bra att någon talar om det för vederbörande. Må vara om det slinker iväg något kraftuttryck i samband med detta. Flört



Senast ändrad av Esteve | 04 oktober 2009 | 08:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs knappast. Jämför med en bil som gått 100 mil. Hade du kört i saltvatten är det minsta du skulle ha gjort är att köra motorn 5-10 minuter med sötvatten. Om du är lite mer ambitiös, kan du kolla oljan i motorn genom att kolla färgen och lukta på den. Ser och luktar det ok är det sannolikt så också. Nästa koll du kan gör att att skruva ur den nedersta oljepluggen på växelhuset och låta några droppar rinna ut i exempelvis en mugg. (Skruva snabbt tillbaka pluggen för att undvika oljeförlust). Kommer det inget vatten, efter att motorn stått ett tag och oljan ser fin ut och inte är gråaktig är allt ok. Har du en fettspruta med vattenfast fett kan du kosta på dig att smörja de 2-4 nipplar som finns för styrleden och upphissningsleden. Har du ingen fettspruta, kan nog detta anstå också till nästa år. När du ändå är på gång och vill vara riktigt duktig, kan du skruva ur tändstiften och spraya in motorkonserveringsolja i cylindrarna och dra runt motorn för hand. Men frågan är om det behövs det också, för när jag ställer av min sommarbil, borda jag spruta in konserveringsolja i cylindrarna när jag sätter in den i kallgaraget för vintern. Har aldrig gjort det och kommer inte att göra det i år heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Tonen börjar bli lite mer rå än hjärtlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.

Tonen, Nja, snarare rak och saklig.

Blir så lack på svammel när någon ber om hjälp. Där behövs ingrepp av en moderator.

 

Tycker du kan lägga en stund till att se hur någon försöker förfölja detta nick jag använder.

Till vilket syfte då?

Att använda nick i stället för riktiga namn är nödvändigt för att undvika förföljelse vilket tidigare hänt några gånger med medlemmar som inte längre finns på detta forum.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inte skall det behövas en moderator för att rätt till (nu när jag läst det en gång till) mitt ganska kassa inlägg.

Bl.a kunde jag förklarat att jag skrev det engelska ordet winterization för att det finns en hel uppsjö av tips på engelska om man googlar på ordet.

Jag tar istället konsekvenserna och loggar ut för alltid (har ändå varit några trevliga år här på MG).Glad

Synd nu när det börjar bli lite trådar om Bella 620/621

Ha ett bra båtliv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar var många som loggar ut nuRynkar

Fast det verkar som bellaragazza verkligen gjorde det, inte varit inloggad sedan November

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hej,

Det kan ofta bli ett större slitage på en båtmotor om man kör mycket på tomgång och tex.trollingfiskar då kylningen är väldigt bra på just båtmotorer och inte kommer upp i arbetstemperatur (trots att det finns termostater mm.)detta gör att på en fyrtaktare med olja i motorn bildas det kondens. Detta kan avhjälpas genom att man kör ca:5 minuter på ett högre varvtal så att vattnet i oljan kokas bort.De flesta motor leverantörer rekomenderar även att man gör ett extra oljebyte /säsong om man tex.kör mycket trollingfiske Har du möjligheten så är detta väldigt lätt att göra själv och kostar inte många kronor.

Lycka till!!



Senast ändrad av MickelMadDoe | 25 januari 2010 | 15:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...