Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mutto

Dränera sjövattenkyld VP 3,0GL

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte ta upp och vinterkonservera min båt i helgen. Jag brukar alltid försöka varmköra med spolmuff så termostaten öppnar och sen låta den suga glykol ur en balja tills jag ser att det kommer glykol med avgaserna. Men i år tänkte jag testa att tömma systemet på sjövatten som många rekommendera, har letat i instruktionsboken var dräneringsskruvarna sitter men hittar ej. Någon som vet var de sitter på motorn i rubriken?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det bara finns 2. Båda sitter på höger sida om motorn när du står lutad ner i motorrummet. (Vilket alltså är motorns vänstra sida sett i båtens riktning.)

Den ena mitt på motorblocket fast strax bakom centrumlinjen så att säga. Mässingsbult som kanske inte är helt inskruvad.

Den andra är ovanför den första fast skruvad uppåt, i den delen där kylvatten kyler avgaskrökarna.

Måste bara reservera mig för minnesfel...=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Dawa!

Efter tömningen behöver jag inte oroa mig för några områden efter termostaten? Känns konstigt att allt tömts med hjälp av de två skruvarna?

 

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag gjorde precis på detta sätt i helgen som var. Det jag gjorde förutom att öppna dom båda pluggarna var att lossa den undre slangen på oljekylaren till servon och böjde den neråt så vattnet kunde rinna ut. Jag hade även stopp i pluggen som sitter på limpan men det var bara att skruva loss den och pilla med en liten mejsel, stoppet satt i limpan.

Sen lossade jag på dom 3 slangarna som sitter på termostathuset (jag tror iaf det är termostathuset, det är iaf dom som pilarna pekar på i bilden) och hällde i glykolvattnet i dom. Den högra slangen på bilden fyller limpan och när limpan är full så börjar det rinna ut ur drevet.

Jag har gjort så här under dom vintrar jag har ägt båten och den står ute och inget har hänt så det verkar som att det funkar.

post-5078-1394236112,3387_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får vara noga med att båten är i horisontellt läge så du får ut allt vatten. För säkerhets skull kan du ju ta nån liten pumpflaska eller nåt och köra i lite glykolblandning genom dräneringsskruvarna för att vara säker på att ha fått ut allt vatten eller åtminstone blanda upp det minimala vatten som kan tänkas ligga kvar. Beror på hur kinkig du är...

När det gäller frysskydd i motorn så är jag gärna extra försiktig...speciellt med såna där saker som inte kostar extra.

Min vinterkonservering kommer se ut så här:

1. Byta olja och filter
2. Spola rent kylsystemet med färskvatten.
3. Tömma systemet (dräneringshål slangar)
4. Köra igenom glykolblandning och avsluta med konserveringsspray i förgasaren under motorgång samt efter avstängd motor, i alla cylindrar för att sen dra runt motorn en aning utan dödmansgrepp.
5. Tömma en skvätt glykolblandning genom alla dräneringshål för att mäta frysskyddet. Har jag över 30 grader på frysskyddet får det vara kvar över vintern... lägre än 30 så tömmer jag systemet.

Hängslen och livrem är modellen när det gäller frysrisk för min del.



Senast ändrad av Dawa | 30 september 2009 | 09:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Bysse å Dawa.

 

Jag vet denna frågan inte har någon betydelse men måste ändå ställa den så jag räta ut frågetecknet.

Läste i en annan tråd att även man skulle köra igenom systemet med glykol via motorn igång så var det ändå viktigt att dränera innan så det inte stog vatten nånstans, flyger inte det vattnet ut med buller och bong när man kör igenom glykolen via motorn, var kan det vattnet gömma sig liksom? Kommer man åt ställen som gömmer sig bakom termostaten när man dränera? Och när man dränerat så fylls det glykol in bakvägen???

Jag trodde antingen om man varmkörde så termostaten öppnade eller plockade plockade bort den att man kom åt överallt genom att bara köra glykolen med baljvarianten.

Går det räta ut dessa frågetecken?

 

Var köper ni er drevolja? Kör ni med mineral eller syntetolja i era gamla förgasarmotorer?

 

Funkar Clas olsson eller Biltema?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är mitt tredje försök att skriva ett inlägg i tråden. De förra gångerna har jag loggats ur genom någon slags autouppdatering på sidan innan jag skrivit klart så inläggen har försvunnit... skit-irriterande så nu får jag fatta mig kort så jag inte loggas ur igen...

Vattnet bakom termostaten flyger inte ur genom att nytt vatten kommer in. Först måste termostaten öppnas. Innan den öppnas tar vattnet andra vägar ut. Så om du kör i glykolblandning och ser den komma ut vid avgaserna så kan det ändå stå rent vatten kvar i blocket t ex.

Jag köper drevolja på volvo eller hjertmans. Volvo original. 213kr/liter. Syntetisk. (Det enda du ska använda i drevet)

I motorn kör jag också volvo original. 5l för 379kr. Mineral SG-nivå har jag för mig, vilket inte är märkvärdigt alls. Har dock för mig att den innehåller vissa unika additiver som gör den mer lämplig för marint bruk än vanliga motoroljor. Kan vara bullshit...men jag har råd att köpa originaloljan för 379kr så det spelar ingen roll för mig.

Var och en blir salig på sin egen tro... Vissa vill nog försöka spara några kronor på biltemaolja osv... men jag tycker inte det är värt det personligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Dawa!

 

Tack för du svarade trots alla problem! :)

Om du kollar i slutet på mitt föregående inlägg så står det att man ska varmköra eller ta bort termostaten, OM man gjort det, kommer man då åt alla ställen som behövs?

Jag antar JA, anledningen att jag frågade var att någon sa att om man dränerar kommer glykolen in bakvägen bakom termostaten, fick inte ihop det?

Men inte hela världen om jag får leva med den gåtan, jag vet hur jag ska göra nu iallafall. :)

Trevlig Helg!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man först dränerat motorn på allt rent vatten och sen varmkör så att termostaten öppnas så ska man komma åt alla ställen som behövs och även få i glykolblandning med rätt frysnivå.
Har man inte dränerat vattnet först så är risken att man späder ut glykolblandningen till en nivå där det riskerar frysa om man har väldigt kalla nätter/dagar/vintrar.
Det är ju svårt att veta hur mycket termostaten öppnat och hur mycket glykolblandning som ersatt vattnet i blocket. Således kan det om termostaten inte öppnat så ofta/mycket vara 50% glykolblandning och 50% kvarvarande vatten i blocket fast man kört igenom 20 liter glykolblandning. Just därför anser jag att det är säkrast att dränera både blocket och kring grenrören.

Vet inte om jag fick med det sist eller om det var bland de inlägg som försvann... men om du ska göra en komplett dränering av motorns kylvatten så går det till som följer:

1. Lossa och töm den tjocka kylslangen som går från termostathus och ner till motorn, lossa den nere vid vattenpumpen.
2. Dränera block och grenrör med de två dräneringsskruvarna. Viktigt att båten står plant. Annars får du inte ut allt vatten.
3. Lossa och töm de två kylslangarna som sitter på impellerhuset och medan de är bortkopplade, ta bort dödmansgreppet och kranka motorn ett par sekunder för att få lite snurr på impellern och pumpa ur ev stående vatten i huset.

Har du oljekylare så ska det vattnet också dräneras men det har jag aldrig gjort...så jag har inte koll på den biten.

Att plocka ur termostaten...ja det borde väl funka för det är många som gör det. Det enda jag skulle fundera över är om termostaten ger ett sånt mottryck som stängd att vattnet passerar kanaler/slangar som den skulle missa genom att mottrycket saknas om det är ett stort öppet hål hela tiden istället för en termostat som öppnar - stänger om vartannat.

Kan det vara så att den någon menade att termostaten har ett litet hål som gör att det sipprar in glykolblandning även om termostaten inte öppnar?
Jag vet inte riktigt hur glykolblandningen skulle komma in bakvägen, men jag ska kolla över hur det ser ut på motorn ifall det verkar finnas nån rim och reson i det. Ska ut o byta olja i båten idag...så då kan jag passa på att kika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...