Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
andutt

Vinterförvaring Volvopenta 4.3 GS

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag är en rookie och förstaårs båtägare och har försökt mig på att vinterkonservera min DC med Volvopenta 4.3 GS, jag har läst och googlat runt och kikat i instruktionsboken och på drevias tips sida, men tycker ändå det känns sådär, hur kan jag vara säker på att jag har gjort rätt?

Jag har kopplat en slang till insuget på sjövattenpumpen som jag hade till en hink med färskvatten, körde igenom 6-7 hinkar för att komma till arbetstemperatur på motorn. Då körde jag igenom ca 3-4 hinkar med glykol, kan man lita på att motorn är bra konserverad nu eller ska jag tömma motorn på vattnet också för att vara säker?

Eller förstör jag själva glykolkonserveringen då?

Har läst ett par artiklar på personer som har råkat ut för vattenspräningar i avgaslimpor och annat ...

Förutom det, så är olja och oljefilter bytta nu precis och olja bytt i drevet..

Tack i förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade kunnat köra igenom rent vatten först för att skölja ur systemet...sen tömt ur befintligt vatten genom de dräneringshål som finns. Därefter kört med glykolblandningen.

Då hade du varit säker på att där du inte fått in tillräckligt med glykolblandning så har du åtminstone inget kvarvarande vatten som späder ut glykolblandningen till farliga nivåer. Farligt vad gäller frysrisk då alltså.

När du bytt motorolja förresten så ska du köra runt motorn ett par varv så du får en film av den nya oljan invändigt som skydd under vinterförvaringen.

Om du är osäker på om du har tillräcklig koncentration av glykol i motorn så kan du testa genom att skruva ur dräneringsskruvarna och ta lite prov-vatten. Fast blanda inte...ett prov från varje dräneringsskruv. Knepigt att få tillbaka utan massa kladd såklart. Du samlar vätskan i ett litet kärl, t ex en plastmugg. Sen mäter du med ett provinstrument för att se frysskyddet i vätskan. Såna instrument kostar inte många kronor och gör att du kan sova lugnt under vinterns kalla nätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!! japp har insett att jag borde ha tömt systemet först...inte bra...

Men är det en nackdel att tömma ut hela sytemet nu efter glykolkörningen och ha systemet helt tömt under vintern?

Glykolen borde väl ligga kvar och göra nytta i systemet ändå, och med helt tömt system så borde jag ha både hängslen och livrem antar jag?

Ang oljebytet så lät jag motorn gå ett tag med den nya oljan, så jag hoppas att den har gått runt överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För faan..... gör om gör rätt. En sönderfrusen motor är ju några kronor dyrare än några liter glykol. 6-7 hinkar är för lite , motorn kan knappast ha kommit upp i temp så termostaten öppnar efter så kort tid.

Töm motorn på vatten och kör i glykolblandningen då fylls motorn bakvägen och då spelar det ingen roll om den är varmkörd eller inte. Minst 25 liter glykolblandning bör köras igenom. Spara det som kommer ut genom drevet till nästa säsong.

Sedan så kan du sova gott om nätterna i vinter, jobbigt att oroa sig om glykolen kommit in i alla kanaler i motorn när kylan sätter till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut inte orolig för att köpa ny gykol om det behövs, absolut inte, min fråga gällde om det är en nackdel att tömma systemet helt och ha det tömt över vintern, än att ha det fyllt med glykolen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ha glykol i över vintern är att det minskar korrosionen.

Vid långtidsförvaring (flera år) kan man ha speciell olja isället för glykol, kräver dock dränering pga avsaknat frysskydd.

Mera info finns på www.drevia.se/konsbens.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din motor är helt sjövattenkyld bör du nog köra vinterkonserveringen med termostaten urmonterad så att du säkert vet att det cirkulerar glykol i motorblocket och topplocket också, annars verkar det so om du gjort ett bra jobb. Du ska låta glykolblandningen vara kvar i motorn över vintern. Kolla  fryspunkten på det som droppar från avgasröret när du är klar, så slipper du fundera över hur det ska klara sig när vintern kommer.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det som Gelis skriver att om jag tömmer motorn helt och sedan direkt kör glykol på kall motor att man får en bra konservering? kommer glykolen ut i topplock dyl? tänkte på termostatdelen som en del nämner, att den inte öppnar sig förrän arbetstemperatur.

Är det svårt att ta bort termostaten?



Senast ändrad av andutt | 28 september 2009 | 08:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att klargöra att detta funkar, så lägger jag in ett citat från en tråd ang vinterkonservering skrivit av en mycket kunnig person på ett annat forum www.boatlife.se 

Det som gäller är alltså att ALLTID dränera kylsystemet på allt sjövatten innan man kör in glykolblandningen.
Och det finns egentligen ALDRIG anledning att plocka ur termostaten om man har dränerat kylsystemet på sjövatten.

Att chansa på att varmköra så att termostaten står öppen är inget annat än rysk roulette, och är nästan dömt att misslyckas.
Att plocka ur termostaten utan att dränera systemet ger visserligen fritt flöde genom motorn, men risken är då överhängande att det står fickor med rent sjövatten kvar i block, toppar och limpor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet förtydligande..... låt glykolblandningen vara kvar i motorn när du kört igenom ca 25 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...