Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sincro

Comfortina 32

Rekommendera Poster

Hej! jag undrar hur många knop är det normalt att denna båt  gör med en volvo penta 18 hk?våran gör bara 4 knop!/ Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt lite. Är det logg eller GPS fart. Har själv en Scampi med 12hp och har inga problem med 5-5,5 med tvåbladig folding.

/ Toma B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kring 6 knop borde det vara. Är det just nu som farten är låg. Det är normalt vid den här tiden.

Beväxningen gör farten låg om propellern inte snurrat på nån månad.

Vår Forgus med 23 hk gör också runt 4 knop nu och annars 6,5 knop med fullt pådrag. Man känner ingen större skillnad på fullt och 3/4 pådrag. Propellern går förfärligt trögt så motorn varvar inte ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran verkar varva ut men det det blir ingen fart. men den har legat still mycket i sommar så det är nog mycket beväxning nu!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår tidigare båt en Comfortina -86 hade jag också en VP 2002,

Den gjorde vid 3100-3200 varv på våren 6,5 kn. På hösten vid upptagningen gjorde den 5,5 till 6 kn, förmodligen pga beväxning. Jag hade en tvåbladig Folding ( brons ).

...../  lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej! det låter ju bra! jag har inte sett den under ännu vi köpte den i vattnet nu på sensommaren! det kanske är massa beväxtning på propellern och skrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Maxi 999 har också en 2002:a. Den gör 7,15 knop gps fart vid blankt vatten och ren botten. Två bladig foulding 15x9. Gjorde i ordning toppen med sotning och slipning ventiler för ett par år sedan. Blev en helt annan gång efter detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det kan jag tro!det var ett bra tips! borde nog fundera över ett sådant ingrepp på min med! om inte den går bättre nästa säsong när jag sjösätter den! jag tackar för detta!Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...