Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kango

Rostfria skruv på aluminiumlist!

Rekommendera Poster

Hej!

Har någon non bra ide hur man tar bort rostfriaskruvar på aluminiumlister. Inredning har släpt runt fönster å väggar. Har provat med några. Har fått bort 27st. Var av 5 st gick av. Hur svårt är det att borra bort dem eller hur gör man.

Väldigt tacksam för svar, ider, funderingar.Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borrning i rostfritt kräver borr i koboltlegerat snabbstål (HSS-E).

Dyrt men borret slits inte ner så snabbt.

Brukar kallas koboltborr. Inte alla som har det men låt dig inte luras av expediten att det går med något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det med vanliga borr. När jag skulle montera en 6 mm tjock rostfri kölskena fick jag rådet av försäljaren, (Askims rostfria) har du god tillgång på borr så välj ut ett med bett. Gjorde så, av 20 borr från SKF hittade jag ett som höll till alla 24 hålen utan att bli utslitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar svårt att hitta rätt borr i alla fall.

Jag försökte med ett som säljaren på Järnia rekommenderade då de inte hade koboltborr längre. Det funkade inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar svårt att borra bort så hårda skruvar som sitter i mjuk plast (trä?), borret halkar nog åt sidorna hela tiden?

Är fönsterramen kvar styrs väl iofs borret upp en del av aluminiumet som är lite hårdare. Så kanske kan det funka?

Borr av vanligt snabbstål kan faktiskt fungera ibland men oftast inte. Man bör nog ha ganska högt tryck på borren och lågt varvtal så att borret får loss spånor. Spånorna är varma och bortför alltså värme. Ifall inte borret tar direkt så stiger alltså tempen på borrskäret snabbt och det blir slött.

Har borrat i rostfritt en hel del och häpnat över den tillsynes slumpmässiga skillnaden, ibland är det nästan som att borra i smör men oftast är det som förgjort. Vissa borr kan se slitna ut men funkar bra och tvärtom. Märkligt helt enkelt.

Fundering: En alternativ metod kanske skulle kunna vara att ta bort ramen och bara borra bort plasten/träet runt skruvarna med en passande minihålsåg?
Vet inte om sådana existerar eller vad de kan tänkas heta, alltså som en roterande tandad hålpipa utanpå skruven ungefär.
Sedan kanske använda plugg eller helicoil eller bara plasta igen de överdimensionerade hålen.



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 september 2009 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hemligheten är nog att hålla låg temperatur. Annars försvinner härdningen och borrets skärpa.

Det gäller också att inte komma på sidan. Då äter sig borret genast in i det mjuka materialet. En slags naturlag, det är lättare att borra i mjukt material. Alltså tar borret sig snarast in i aluminiumet.

Försök alltså att hålla exakt mitten och ta inte för stor diameter på borret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

slipa om borret så det håller mer åt 130 grader istället för 118 så skär det bättre i hårdare material. annars loppa dit en mutta med migen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt hittat verktyget jag for efter i min alternativa lösning ovan!

Tag alltså bort aluminiumramen och såga bort plasten/träet runt de resterande avbrutna skruvarna med något av dessa minihålsågar.
De är visserligen avsedda för hårda material men funkar säkert bra ändå, om man kör någorlunda sakta.

Inga sidoslint-problem, inga få borret att bita-problem och klart överkomligt pris, detta iofs ställt mot plasta, borra nytt-besväret och eventuellt syns under den smala listen-problemet....?

För mig hade detta nog varit förstahands-alternativet!

Jula diamanthålssågset artnr 013021 för 59:-

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=013021

Nikitalord: Nu blev jag nyfiken, dels på borrvinkelns betydelse men framför allt på svetstipset...?
Kan du kanske utveckla lite, borrets slumpmässiga uppträdande överraskar mig som sagt nästan alltid....?

Edit: OBS! Verktygets axel är tydligen bara 3,2 mm och skärdjupet verkar vara runt 9, men det borde fungera ändå. Skruvens eventuellt kvarvarande gänglängd har nog tappat det mesta av sitt grepp, och kan lossas med lite milt våld?



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 september 2009 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack föra alla förslag.

Kul med så olika förslag. Det tål helklart att fundera på. Hur kunde man vara så klantig att man satt ihop rostfritt med aluminium?

Från att uppskattat jobbet till några timmar, blev det genast klurigt. Typisks frugan att vilja byta inredning, suck.Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas, ett innovativt tips.

Om hålsågen fungerar skulle det kunna vara ett bra sätt när man är tvungen att borra bort skruv i mjukt material. Den tar ju inte så djupt men jag kom just på att man skulle kunna göra så här:

När man sågat 9 mm ner tar man ut hålsågen och stoppar in ett kort stålrör.

Sen borrar man med en skarp borr inuti röret som då skyddar mot borrens vanliga vilja att äta sig ut till mjukare material. Ett skaft eller tång på röret kan behövas för att hålla fast det. Det skulle innebära att man kan ta sig rätt djupt ner och ta en längre skruv också.

En borr skulle kunna vara en kombination av de två verktygen också.Ett verktyg där hålsågen ligger steget före borret och sitter ihop. Om det nu ska vara ett borr för hård skruv i mjukt material så behövs ju inte diamant utan det skulle räcka med verktygsstål.

Kanske en uppfinning! Fast googlar man på patent så brukar det redan finnas ett tiotal likadana som det man just kommit på.

Det blir ju ett större hål när man borrar ur på detta vis men då kan man ju sätta en aluminiumskruv istället. Det är bättre galvaniskt sett i aluminium. Används sällan men en konstruktion som ska hålla många år borde göras med stora skruvar av aluminium istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna nåt, borde fungera!
Vi delar väl alla miljoninkomsterna lika...Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst!

Men det brukar bli miljonutgifter att ta patent och att försvara det mot ett tiotal amerikanska toppadvokater från det stora företaget som snott idén.

Kopieras sen av kineserna. Utan advokater. Helt gratis.

Sen kan man köpa grejen på Jula för 79 kronor.Glad

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va häligt med alla ideer. Nu är det inte trä/plast under listen utan en aluminiumlist som fönstret sitter i. Undrar om skruven håller fast listen på utsidan? Skruvspetsen i såfall. Intressant med ett rör efter hålsågen. Undrar om det räcker att borra ca 2-3mm och sen ta röret och borra ut rostfriaskruven. Den är förövrigt ändast 10-12mm. Så vad tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Thomas som initierat oppfinningen så han får ta merparten av patentkostnaderna! Glad

Det känns som den här varianten att borra ur rostfria skruvar kan vara möjlig. Ännu är det en skrivbordsprodukt men prova och rapportera!

Kanske massor av urborrare som redan gör så här. Själv har jag bara borrat ur på gamla urslintarsättet med känt dåligt resultat.

De som t.ex jobbar med renovering av möbler gör nog på liknande sätt. Om ett borr har röret runt sig och fjädrande hålls på plats nere i hålet runt skruven skulle det inte göra så mycket att röret snurra med om det så vill.

Lätt att fixa med en skruvfjäder mellan röret och chucken med borret stickande fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Har funderat lite på alla förslag. Och undrar vad en ny list skulle kosta? Och är det möjligt att få tag på en som ser lika dan ut? Man spar en heldel timmar kan jag tro!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena.

hur har det gått med dina fönster?

sitter med samma problem själv  och tror vi har samma fönstersystem.

golar fönster  har jag för mej att det står. själv har jag en scand 26 och likadan  alu historia sitter i polarens fjord 27:a.



Senast ändrad av tottes | 02 maj 2010 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...