Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nyborjare

Uttern D55 video

Rekommendera Poster

Då jag själv har en D55 tyckte jag det var intressant ett se en video, och jämföra med Yamarins egna videos, att jämföra gången och gångläget , ser bra ut tycker jag och båten ser lite större ut än vad den är när skrovet kommer upp ur vattnet.... gäller iofs alla båtar

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker den ser ut att gå tungt i vattnet. mycket våtyta med tanke på farten. gissar att motorn skulle behöva hissas lite.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförde med denna

 

Yamarin är ju kända för att gå luftigt och högt men jag tycker den ligger lika som D55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fin ut i sjön.

roligt med sommar bilder så här på höstkanten.

LennartGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför jag med din video och Yamarin 56 HT, som har ungefär samma dimensioner så tycker jag att Yamarinen verka ha ett stabilare gångläge då D55,an verkar ha en tendens till att gallopera då båten går rakt fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Yamarin gör betydligt bättre skrov en uttern och dessutom så tror jag motorn på denna D55a dels är för stor för vad den är rekomenderad för och dessutom tror jag den sitter för lågt då båten inte går ur vattnet ordentligt annat en när den galloperar.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var f-n vad denna båt Uttern D55 går illa i sjön. Sitta timmar i studsande båt. Kan det vara en av alla skeva Uttern Månde. Illa går den i alla fall. Tack för filmen. Blev ännu mer övertygad om att inte skaffa en UtternFörvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är tydligen typad för 90hk. det satt en 135a verado på nu. lite stort kan man tycka men jag hade en yamarin 59DC med en 150 yamaha och den betede sig inte på samma sätt som D55an så jag vill fortsätta att påstå att yamarin gör bätre skrov samt att jag tror motorn sitter för lågt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog få de flesta båtar att gå kass bara de har motor som får upp dem i planing.

Felaktig körstill kan ställa till problem för de flesta fabrikat.

 

Lovar att även min uttern går kass om man trimmar upp den för mycket i förhållande till gaspådrag och fart. Samt givetvis hur man har lastat.

Men givetvis så är alla Utern sneda i skrovet. Massor med kvalitetsfel och säkert livsfarliga att åka med.

Jösses då.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en båt på 5,5m med 45hk förmycket på akterspegeln och en monteringshöjd som inte är bra. Kan omöjligt gå bra i vattnet så där har vi nog den stora förklaringen.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första - att jämföra en varvs-film (Läs Reklamfilm) jämfört med en amatörfilm är en ganska irrelevant jämförelse..... till att börja med! Sedan tror även jag att med lite ändrad körteknik (trimvinkel/gaspådrag) så skulle säkert Uttern gå fint i vattnet med - är inte beredd att gereralisera så hårt att 45hk förmycket skulle vara det ovillkorliga problemet. Har sett en Ryds 515GTX (max 90hk) som hade en E-tec 150hk på akterspegeln - gick kanon!!! Då snackar vi 60hk för mycket, på en båt som är 35cm kortare..... Cool

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, Uttern D55 är väl godkänd för 135 hk (enligt uttern.se). Även senare årsmodeller (2000-2001) av föregångaren 5500DC var godkänd för 135 hk enligt Utterns tidigare broschyrer.

Dessutom är det väl samma skrov på 5500DC och D55 oberoende av årgång, så det är kanske andra modifieringar av båten som påverkar skillnaden i godkänd motoreffekt.

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man det, men håll med om att båten går väldigt vått. Och det vet väl du att alla Uttern inte är sneda i skrovet, Det var ett par hundra som kom ut och en del finns väl kvar på marknaden. Kan mycket väl vara en sådan på filmen som gör att den går illa och inte HAR väl Uttern varit dåliga båtar tidigare? Senare år hardom dock haft en del kvalitetsproblem och det är dom ju inte ensamma om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan vara så Jag såg bara på utterns hemsida att det stod rek motor 90hk och när det står så brukar det vara max. båten är ju bara 5,5m så jag tycker 90 låter mer rimligt en 135 men somsagt jag vet inte 100% bara en tänkbar teori varför båten gick som skit i sjön.

Dock tror jag inte det spelar nån roll om det är en ammatörfilm eller en varvsfilm då ett tränat öga lätt kan se hur båten går i sjön endå trots kvaliteen på videon. Min F68 amatörfilm längre upp i tråden galoperar inte bara för att jag filmat det själv och jag är i allra högsta grad amatör.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen var jag inte tydlig nog med vad jag menade.....
En varvs-film / reklamfilm = PROFFS!

En amatörfilm..... ja - du fattar nog vart jag vill komma?!

I en proffsfilm av ett företag med Yamarins dignitet, förutsätter jag att alla inblandade verkligen är proffs, och utan att dra några förhastade slutsatser, antar jag även att båt/motor/propeller är bästa tänkbara kombination..... Vem vill göra en dålig reklamfilm?

En privatperson som bara fått en vän att ta ett filmklipp, kanske inte har varit lika minutiös i sina förberedelser..... Kanske bara jag som är petig, men tror det är en viss skillnad!

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har rätt, pågrund av oerfarenhet av att se en båt från sidan i gång , var mitt första intryck att det såg bra, men nu när jag ser igen.... visst stutsar det rejält, inte alls att jämföra med Yamarin

MEN jag har en Yamaha F100 vägandes endsat 164 kg min min D55 och jag är helt övertygad om att den inte stutsar som på videon.... så antagligen hänger det på motorstorlek/vikt, höjd samt trimning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ligger nog nått i det. det blir säkert mer harmoni i gången med den motorn du har. Får gratulera föresten att du lyckats få en uttern med Yamaha. alla andra stackare som åker uttern får oftast dras med mercury. Glad

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool det får jag tacka polackerna för ! original Mercuryn finns numera antagligen i ett gammalt östland ! och försäkringbolaget ersatte efter lite tjat mig med en Yamaha Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...