Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Regal_255XL

Insteg i akterspegel

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtmänniskor!

Jag har skaffat mig ett vinterprojekt, en Regal Ambassador 255 XL 1988.

Jag hade tänkt bygga om i akterspegeln så jag får ett insteg med dörr, som modernare båtar har t.ex. Sea ray och liknande. Jag vill göra så att det blir lättare för vår 4-bente familjemedlem att komma i och ur båten. Jag hade tänkt göra en öppning vid ventilen på babordsidan ner till där övre och undre skroven möts. se bild!!!

Någon som har erfarenhet av liknande operationer eller har ett råd att dela med sig?

 

post-10012022-1394236103,5081_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att höra med någon som har erfarenhet av liknande operationer Glad Nä, vad jag menar är att detta ingrepp kan ha stora konsekvenser på båtens konstruktion/styrka. Vissa bl a. amerikanska båtar med original insteg i aktern är känsliga för att lyftas i sling då skrovsidorna får ta upp stora krafter som i sin tur pressar ihop båten och gör så att dörren sedan kärvar eller inte går att stänga. Då du sågar i akterspegeln blir det lite som att cabba en bil, vilket går bra om man förstärker på rätt ställen och vet vad man gör.

Annars gör det säkert underverk för komforten och användandet av båten med en dörr i aktern.

Lycka till



Senast ändrad av Krille_T | 25 september 2009 | 08:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog lämnat en tröskel kvar av akterspegeln över skarven mellan skrov och överdel,

då kan du plasta in en förstärkning som går tvärs över hela båtens bredd över skarven och på så sätt eliminera risken att skrovet deformeras - som Krille_T skriver är den risken nog ganska stor vid ex.vis lyft.

EDIT: Nu när jag tittar lite närmare på bilden så ser jag ju att tröskeln inte kan ligga över skarven

-den är alldeles för högt upp på akterspegeln- förstärkningen bör du i alla fall lägga så högt upp som möjligt.

Som sagt

Lycka till

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 25 september 2009 | 08:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart hade jag tänkt förstärka INNAN jag kapar upp.

Övre halvan på skrovet är utformat som ett upp&ner vänt U om man gör ett snitt längs med båten. Vid durken finns en balk där bak som jag hade tänkt sätta rostfria plåtar mella U:et och balken som avlastning, innan jag sågar ur överdelen. Jag tänker göra en form där jag plastar ett insteg med gelcoat och allt. Den kommer att vara en U-profil formad som insteget. Jag tror att den blir stark i sig.

Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...