Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ballad_kopian

När kan man tidigast måla på bottenfärg på epoxibhandlingen?

Rekommendera Poster

har precis lagt det sista lagret av epoxi behandlingen på min Möre 30 .

epoxi böldspärren är lösningsmedelsfri och är från NM .

båten står inomhus i ca 12-14grader.  det blir ca 15timmar tills den är slipbar. och 10-12dygn innan det är genom härdat.   är det när det är genom härdat som man först  kan lägga på botten färg?

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi epoxibehandlade vår båt i våras och då målade vi först med lösningsmedelsfri epoxi och därefter Gelshield 200 (från International). Då sa tillverkaren att man skulle låta Gelshielden genomhärda (vilket tog 3 dagar) och därefter slipa/rugga ytan och måla bottenfärg. Utifrån detta skulle jag gissa att det bästa är om du låter epoxin genomhärda och därefter ruggar ytan innan du målar bottenfärgen. Kolla med tillverkaren så får du säkert ett exakt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, jag skulle vänta tills Epoxyn är helt härdad.

 

Glöm inte dammasken när ni slipar epoxy, det är inte nyttigt att dra ner det dammet i lungorna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... epoxibehandlade nu i sommras o då använde jag gelshield.. Har för mig att första lagret bottenfärg skulle målas innan gelshielden hade torkat helt för att det skulle fästa bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm  lite olika svar.  jag tänker måla bottenfärgen direkt på epoxibehandlingen. men det är ju det där med fästet  epoxi 'är  ju svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag epoxybehandlade min 32-fots segelbåt i våras med Hempel Light primer.  8 lager på kölen och 4 lager på skrovet och så här står det på burken:

Efter sista lagret LIGHT PRIMER ska första lagret bottenfärg strykas på inom 2 timmar.

Så det är nog olika för olika märken.  Du får nog höra med tillverkaren och inte lyssna på våra råd här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar som att den tänkta bottenfärgen styr om det skall behövas sk´ ´ primer för bättre vidhäftning.

jag kommer nog matta epoxin  ikväll och lägga på ett lager bottenfärg så snart som möjligt.  antar att det räcker med 2lager bottenfärg eller?  eller varför behövs  2lager.? räcker det inte  med 1lager?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi epoxibehandlade vår båt april 2007 med NM, och den skall enligt tillverkaren härda innan bottenmålning. Lätt slipning sedan två lager bra bottenfärg. Har inte gjort ett dugg sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stulet från tillverkarens hemsida:
Fråga:
Nu har vi gjort behandling med NM Böldspärr FS023 och ska bottenmåla inför sjösättning. Ska vi måla med primer före bottenfärg och i så fall vilken typ av primer?

Svar:
Om leverantören av bottenfärgen föreskriver en primer, så skall du använda den. Under alla omständigheter skall böldspärren matteras före målning.

http://www.batepoxi.se/index.php?surf=faq&my=start

Solklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, kollade loggboken, det var mellan de två lagerna av NM epoxy vi slipade. Bottenfärgen målades direkt på genomhärdad NM, utan primer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp det var där jag läste oxå och fick min info. står inte att den skall vara genomhärdad. men det kan man anta.  men jag lägger 2lager botten färg om 1-2veckor.

 

tack för era svar.

 

post-26564-1394236104,4428_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm nu när jag prata med bottenfärgs levrantören så fäster inte bottenfärg på genomhärdad epoxi.

man måste ha nån grund färg eller sealer eller vad det hette. och den skall läggas när epoxi färgen ej är genom härdad för att få grepp.

 

så jag får lägga i mitt lilla skepp utan bottenfärg???  sen ta upp den till våren och lägg på ett nytt epoxi lager och göra som bottenfärgs  lev säger.

 

eller vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag är ingen expert på området så ta följande med ett antal grova skopar salt Tungan

Är det amin-karbonat/karbanat-skiktet a.k.a blush (samma yta som gör att nästa lager epoxi inte fäster bra på redan härdad epoxi utan tvättning eller lätt slipning) som gör att bottenfärgen inte skulle fästa ?

Efter vad jag hittat på the internet(s) så tror jag att:
I så fall så *löser sig* nog det hela om man stoppar båten i vatten under en tid (amin-karbanat är *något* vattenlösligt).

Ska du stoppa i båten nu behöver du väl ingen bottenfärg för att skydda mot beväxning.

Något nytt lager epoxi till våren behöver du nog inte..möjligtvtis en lätt avslipning om ens det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm . okej då får det  bli så,

 

men grejen är att jag redan har mattat med 240papper på hela botten. ??

 

blir det nån skillnad då?

 

mvh Johannes

 

mkt tacksam för ditt svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulla köpa bottenfärg .. men där tog det stopp. den klarade inte att fästa på epoxi. den skulle rinna av med engång typ enligt försäljaren.   man måste isåfall lägga på bottenfärgen när epoxin ej är genomhärdad. eller ha ett fäst lager för bottenfärgen. primer eller nåt.

 

så jag få lägga in min båt utan bottenfärg och ta upp den igen till våren och slipa och lägga ett lager epoxi till och sen  på med bottenfärg efter några timmar.

 

så det är inte självklart att det går att måla bottenfärg direkt på epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag epoxi behandlade med ren epoxi tyckte att det varit dyrt nog och sket i primer. All botten färg tog ca en månad att förvinna ytan var trots ner mattning för glatt och jag fickl segla en hel sässong utan bottenfärg. Nästa vinter la jag på primer och sen dess inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna gamla tråd.

Jag har lagt 4 lager NM Böldspärr 023. Tänker lägga ett lager till men funderar nu på om bottenfärgen kommer att fästa ordentligt på det översta femte lagret även om man slipar det som är gjort med de tidigare lagren. Epoxi fäster väl bra mot epoxi om man slipar men jag har en känsla av att bottenfärgen inte har samma egenskaper.

Jag funderar på att i stället som femte lager lägga på Hempels light primer som ju är en epoxi den också och som borde fästa på den underliggande NM Böldspärren. Hempel till skillnad mot NM förordar att man lägger på första lagret bottenfärg inom 2 timmar innan primern härdat färdigt. Detta känns som ett bra sätt att få bottenfärgen att fästa ordentligt.

Finns det någon här som vet vad som är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...