Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
kema

Matjessill

Rekommendera Poster

Eftersom det drar ihop sig till saiilafiske, tänkte jag kolla om det är någon som har recept på hur man lägger in egen matjessill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här hittade jag på Googel:


Gör din egen matjessill

I Meny vecka 25

6 kg färsk sill
1 l vatten
1 dl ättika (24 %)
½ kg salt
1½ kg socker
25 g krossad kryddpeppar
25 g krossad svartpeppar
25 g hel ingefära
25 g sandel (kan köpas på apoteket)
25 g oregano
25 g salpeter
lagerblad

Har du tid och tålamod kan du lämpligen lägga in din egen matjessill i en stor höganäskruka. Förbered sillen genom att ta bort huvud och tarm. Lägg den i en blandning av 1 liter och 1 dl ättika under ett dygn. Låt sedan sillen rinna av. Blanda samman kryddorna utom lagerbladen och gnid in sillen. Varva därefter kryddblandning och sill i krukan. Mellan varje lager lägger du några lagerblad. Nu skall krukan täckas över och stå svalt 1 månad. Sedan är det dags att provsmaka. En sådan här inläggning håller sig ett år.

Vi beställde matjessill i Tyskland vid en bilresa. Det var inte alls vad vi kallar matjessill. Den saknade den speciella smak som jag tror kommer från sandel.

Det smakade istort sett som vanlig inläggningssill utan mer än att man öppnar burken. Iofs gott men det blir liksom tradigt i längden när man äter det som en hel måltid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, blir det tillräckligt med sill kommer jag absolut att testa receptet.Glad

Någon som har fler  recept??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...