Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Antonblom

Motverka kondens och fukt

Rekommendera Poster

Hej

Har nu sovit i min lilla Hurley-18 i mitten på september. Det funkade bra men oj vad väggarna dröp av kall fukt på natten och morgonen. Mögel blir det ju också förr eller senare... Nu börjar jag fundera över att göra någon förbättring som motverkar detta.

Är det någon slags isolering som gäller? Har ni tips att delge?

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag vet att det finns madrassunderlägg om man vill bli av med kondens under dynor och liknande som kan leda till mögel. Sedan ska det finnas någon typ av mattor som motverkar kondens. Tror jag sett båda två i erlandssons katalog.

Jag har ingen erfarenhet och vet inte om det är att rekommendera, men att använda en torrboll vore väl inte helt fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi vinteruppläggning? I så fall: Stäng till all ventilation och  luckor, gör egna torrbollar med 15 l hink plus durkslag plus CalciumKlorid, en 25 kg säck på Granngården kostar en hundring.

Övernattning på hösten.... Dyr lösning men någon sorts värmare i ruffen borde ta bort fukten? Har själv en dieselvärmare installerad. Finns lite olika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tillför värme i kabinen så flyttar du daggpunkten utåt. Viktigt att du får in värme och luftcirkulation även i stuvfack/skåp. Så slipper du fukten. Men tyvärr lär du ha kvar kondensproblemet i de utrymmen som är under vattenlinjen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båt på vintern som är uppvärmd har man ju möjlighet att göra en avfuktare. De ytor som nu dryper av fukt är ett bra exempel på detta.Det gäller att få fukten att drypa där man inte får omak av den.

Har man en innertemp. på 15-20 grader och en kall båtbotten tycker jag man ska experimentera med att låta en svag fläkt (så det inte surrar så förfärligt) blåsa luft i kölsvinet eller på en oisolerad yttervägg. Det bildade vattnet samlas upp i kölsvinet eller i ett kärl.

Alternativt tas bort som isflak på den kalla väggen.

Jag har sett att en dunk med vatten fungerar så i båten. Fruset vatten i dunken får fukten att fällas ut på utsidan under varmare dagar och kan rinna ner i en vask.

Om man vill vara riktigt fiffig skulle en aluminiumlåda med bra kontakt mot ytterskrovet eller båtbotten kunna fungera som avfuktare. Aluminium leder ju värme bra och några plåtväggar av samma material som luft blåser igenom skulle kunna avfukta luften så en minimalt isolerad skrovyta skulle kunna vara fuktfri.

Vi har en kondenstumlare för tvätten och där är det en ganska enkel kontruktion som kyls av luften i tvättstugan som ofta är runt 25 grader. Torktumlade luften är väl 50 60 grader så där blir det en fuktutfällning som rinner ner i avloppet. Det kanske går att få tag i en sån värmeväxlare från en skrot. Avlång låda av aluminium med plåtlameller. Fixera den utefter en yttervägg (eller lägg på däck) och låt luften passera igenom.

I kölsvinet kanske kan räcka då risk finns för att den sätts igen av is.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På LIDL säljer man just nu små fiffiga påsar med avfuktningsmedel som återvinns gång efter gång genom att då de färgas är de mättade och man kör dem en stund i micron så är de färska igen. Kostar bara 49 spänn. Köp ett par stycken och lägg i båten då den vinterförvaras.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på bara att det är rätt stora mängder vatten som ska sugas upp. Under förra vintern hällde jag ut ett antal liter som fuktsugarna tagit upp. Säkert minst 5 liter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Plastimo har sådana påsar (fast dubbelt så dyra). Funkar bra så länge man inte lägger påsen med fel sida upp i micron. Då försvinner färgmarkeringen.

Har man rikligt med fukt behöver man torka den flera gångere i veckan. Vi lägger 1 st i botten på garderoben i båten. Garderobsbottnen är dels under vattenytan och dels är det svårt att få till en ordentlig luftcirkulation där så det brukar stå vatten. Så dessa påsar var mycket bra i vintras funkade kanonbra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Seglade själv under september i Stockholms skärgård och mina erfarenheter (trots frigolitisolerade skrovsidor) är att fukten blir bara värre och värre ju längre man är ute. Tilluftsavfuktning med torktumlardelar kanske kan fungera då vatten temperaturen är kallare än ute luften vilket inte är fallet på senhösten.
Jag införskaffade en värmare som ställs på spisen (Pan2000) och det fungerade bra. t.o.m. rutorna var imfria när jag vaknade. Dyrare värmare är säkert bättre men den duger och drar bara 0,13 A enligt specifikation. Fläkten, av typ datorfläkt, lät inte mer än en kupevärmare men spritköket kommer att modifieras då det sotade något fruktansvärt! Den största fördelen är att man får ut förbränningsfukten via skorsten som i mitt fall bestod av en 50mm dieselpåfyllnings stos och aluminiumflexrör för varmluftsinsugning till bil.
Har madrassdistans men man måste ställa upp dynorna för att få bort fukten som samlats under dem.
Sail on /Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det fungera med en kondenslåda så är det den uppvärmda inneluften som ska passera kondenslådans kalla ytor. Inneluften håller högre absolut fuktighet och kondenserar på kalla ytor som ju alla vet.

Om kall uteluft värms upp får man också låg relativ fuktighet så luftcirkulation är bra, speciellt på vintern i uppvärmd båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har -än så länge är väl bäst att tillägga- inga som helst problem med fukten.

Det var tufft när inte värmaren fungerade, men efter jag fick fart på den så är fukten inga problem när jag ligger i naturhamn. På landström kör jag med ett oljefylld radiator, modell mindre kompletterat med en värmefläkt a la kupévärmare. Värmekällorna i kombination med att jag verkar ha lyckats isolera skrov och botten på ett tillfredsställande sätt gör att jag nästan har det  f ö r  torrt.

Ska du slippa fuktdrypande skrovsidor så är det isolering som gäller. Inte bara skrovet, utan även tak, durkar samt under dynorna (alt isolera stuvarna under dynorna) samt någon typ av värme och god cirkulation. Då kan säsongen bli hur lång som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med och skrev kanske inte tydligt nog.! ;o)
Värmare med fläkt ger en luftcirkulation och skorsten ser till att friskluft kommer in via ventiler...
Min ger ju inte inte värme under dynorna tyvärr. Men samtidigt är Hurley 18 samt min Hydra betydligt mindre så alternativen att släpa in torktumlardetaljer i dem blir lite bökigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra trick beträffande dynorna som jag kommit på är att lägga bubbelplast - sån där man förpackar gods med - mellan dynorna och underlaget. Ska va stora bubblor, inte de pyttesmå. Funkar bra för mig i varje fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att skaffa en hygrometer. Det är oumbärligt i båt alla årstider.

På hygrometern kan man avläsa om man riskerar att få fuktutfällningar. T.ex om hygrometern visar 70 % RH i salongen vet (lär man sig) man att i nåt skåp kommer man att få drypande fukt. Under 60 % kanske man har fuktfritt överallt (beror även på utetemp.) Lätt att göra en liten tabell över förhållandena mellan utetemp. och RH inne. Då kan man avläsa risken för att finkläderna i skåpet kan mögla och man flyttar ut det till säkrare plats.

Om man gör en förändring i t.ex ventilationen kan man ganska snabbt avläsa om det var en förbättring.

Har man gäster ombord sommartid som har svårt att ta till sig att man måste ha luckan öppen=kallt för att hålla fukten borta kan de se med egna ögon att fuktigheten blir för hög. Över 85 % RH sommartid=risk för mögel.

Vem vill komma hem från semestern och lukta som en mögelhusboende!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70% o lite till hade jag innan jag fick fart på dieselvärmaren. Då var det iofs både varmt o ett uselt regnväder ute. Nu ligger jag konstant på mellan 50 och 60%. Imorse till och med så lågt som 45%. Enda fukten var under täcket, där jag dröp av svett... Glömde ju sätta ner värmen på natten och vaknade sjösvett i en 38gr bastu.

Har inte nån direkt koll på vad som är lågt och vad som är högt, men hade jag över 70% skulle jag nog leta både hårblås o handdukar Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att hålla fuktfritt inne i båten vintertid så har jag alltid kört den stängda metoden med absolut noll ventilation.  Två stora hinkar och rejäla durkslag fyllda med kalciumklorid.  Under vinterns gång fyller jag vid åtminståne på med salt en gång.  Den sammanlagda vätskemängden som saltet har dragit åt sig under 6 månader brukar vara ungefär 6-7 liter per hink.  Men efter att ha skaffat en elektrisk avfuktare börjar jag fundera.  Den avfuktar nämligen på en vecka vad hinkarna gör på ett halvår, så jag undrar om inte torrbollar, köpta eller hemmagjorda, egentligen är en fjärt i universum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar elektrisk avfuktare vid minus? Har för mig att de inte gör det pga frysrisken. Hur ska man passa apparaten från att frysa sönder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorptionsavfuktare fungerar i åtskilliga minusgrader men de är rejält dyra.  Själv har jag en vanlig kondensavfuktare som vill ha några plusgrader för att fungera och det kommer jag att ha i båten i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sov i båten inatt. HT båt utan ventilator och där fläkten tyvärr blåser bakåt i båten till kapelldelen.

Trots det vaknade jag i morse med helt imfria rutor.

Jag tänker ändå montera en solcellsventilator med backup för ett bättre klimat.

Tyvärr går inte Wallas 220 (800) särskilt tyst men det räckte med att köra den på min.

http://www.sleipner.no/se/templates/index.php?id=147&selected=142&selected2=147

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Angående minus grader, hushållsavfuktare...brukar stänga sig själva vid ca 5 gr., så risken för frost är minimal. Avfuktare avger tillbaka mera i värmeenergi än den som förbrukas, oftast 2-3 grader värme...till.

Har skaffat en liten avfuktare (billig, läs RUSTA), LCD display, visar vid start den aktuella RH och rummets temperatur. Den har två funktioner avfuktare eller kall luft. Den kan även kopplas med sk avloppsslang för kontinuerligt drift.

Eftersom inköp var på RUSTA, hade jag inga som helst förväntningar. Den var billig (tror mest på felprismarkering, det var någor fel med texten på förpakningslåda) och saknas på direkt efter hemkomsten instruktionsblad(!), typiskt RUSTA!

Redan första kvällen startade avfuktare i ett kallrum angränsades med mitt garage det visade en RH på ca 55% och 20,5gr inne temp. Den aktuella yttre temp var 17 gr. Ställde avf., på en drift av 8 timmar, när tiden var slut så fanns ca 6 dl rent vatten i behållare. Visaren stod på ca 48% och area av det rummet är ca 15 m2 och ca 34m3.

Hade täkte mig att ta den avfuktare till båten (Nimbus 26), men hur skall det göras?

- Avfukta var ruf för sig, eller ?

Det bästa var att få båten som ett helt slutsystem men båt ligger fortfarande i sjön.

Jag är ganska ny vid detta umgänge (kom från flyget). Inom flyget har vi alla våra knepp för att stänga fukten ute. Det gäller båda flygplanskropp och motorer.

Kan någon berätta lite om ute i landet har man mest problem med fuktighet i sina båtar?

Kan tänka mig att här ner i Skåne är värst pga att vintrar har svårt att få fotfäst på våra bredgrader, eller? Då får vi mera kondens i slutna miljöer än våra vänner som har torrare luft i norr.

Förbrukningen min avfuktare tar är ca 280W på max hastighet, dvs ca 1 krona per varje 3 timmars drift. Tror att det skulle vara en lämlig inställning på en båt, 3 timmar per dygn, dvs 30 kronor i månaden! eller 6 timmar per dag, 60 spänn i mån, vad säger ni?

En sådan avfuktare är lämplig till ca. 25/30 m2.

Mvhälsningar,

Fernando

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...