Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MattsE

Varvar för mycket - byta propeller? (Ryds 23 WA)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en ganska nyinköpt Ryds 23 WA med en Mercruiser 4,3L V6. Som det är just nu så får jag upp båten i mellan 31 och 33 knop beroende på yttere omständigheter men där går övervarvningskyddet i (5200 rpm). När jag läser i dokumentationen så ska motorn varva 4400-4800 rpm vid toppfart. Vad jag kan läsa mig till ska båten toppa mellan 35 och 40 knop.

Kan det bero på något annat än fel propeller att den varvar för mycket? Jag har nämligen lite svårt att tro att föregående ägare bytt propeller men jag är inte helt säker.

Båten har legat still nästan hela sommaren innan jag köpte den. Kan påväxt på propellern leda till att den greppar sämre? Kan påväxt på botten ge kavitation som gör att propellern greppar sämre?

Antra tankar och ideér?

/Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta upp båten o tvätta den ,påväxt på botten kan bromsa mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte påväxt på botten bromsa så att motorvarvet blir lägre? Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl körfakta så ska det vara 21p till 4,3L 190hp,4,3MPI 210hp ska det vara 23p t o m 04,från 05 21p.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäll upp drevet och kolla vad det står på propellern. Stämplat mellan två av bladen eller i navet. Tycker det låter som fel propeller. Jag har en fabriksmonterad orginalprop som ger 35-40 knop med ren botten (faktiskt 41,6 när hon var ny enligt GPS, utan kapell och med 40 l i tankenGlad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 21p och 23p trebladiga propellrar?

Jag har aldrig haft en båt med drev förut men när jag försökte fälla upp drevet med hjälp av trimknapparna så får jag inte upp propellern ur vattnet. Går det att fälla upp drevet längre genom några andra handgrepp?

/Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är 3 bladiga,tryck in trimknappen i bott det finns två lägen på den det första läget är trim det andra är tilt.om du inte har en speciell tilt knapp på sidan om trimknappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack så mycket för alla bra svar. Jag ska kolla i helgen!

Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du originalpropellern, kan det vara propellernavet som slirar. Dvs gummibussningen är slut och slirar när effektuttaget blir för stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...