Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stan

0,2 Promille

Rekommendera Poster

Enligt media och en intervjuad FP politiker ska gränsen för sjöfylleri sänkas till 0,2 promille, lika som för rattfylleri. Det är lika med en starköl eller ett glas vin. Vem som helst som ligger för eget ankare kan ju dragga om en åskfront passerar eller om grannen råkar dra upp ens ankarlina. Eftersom fängelse finns i straffskalan för sjöfylleri samt även för rattfylleri så känns ett sånt förslag oerhört tveksamt. Man tvingar alla som semstrar längs våra kuster och insjöar i en övernattningsbar båt till Ramlösa om detta går igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast praktiskt genomförbart, vad händer om man åker dit? blir av med båtkörkortet som inte finns? Bara avvakta och se, tror knappast att det händer något, detta var väl uppe i riksdagen för nåt halvår sedan och röstades ner? Och nästa år är det valår så det lär knappast komma upp på ett bra tag igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte att det skulle vara problem att man är tvungen att avstå alkohol...

Hur gör du när du är på fest med ett sällskap och ni åker bil dit... jo någon måste vara nykter och köra... sitter du och opponerar dig mot det? Varför ska det vara självklart att man ska få dricka sig full på sjön och därefter få hantera en (stor?) båt med allt vad det kan innebära i fara för både passagerare på egna båten och de runt omkring en?

Även om du ankrat så är det upp till dig som ansvarig att se till att du är nykter nog att flytta båten om du måste...eller ska det vara nåt dagis där man gnäller över att man inte får supa till när man väl ankrat ifall vinden skulle vända?

Lägg en motion till våra politiker där du vill ha sommarjobbande ungdomar som tar hand om våra semesterfirande smygalkisar som inte kan låta bli att blanda alkohol och ansvar för en farkost.

Du nämner att det finns risk att du ska åka dit för sjöfylleri för att din båtgranne skulle råka haka i ditt ankare så det lossar och du driver en bit innan det får fäste igen???
Var det verkligen ett helt seriöst scenario?
Kustbevakning står på pass längs naturhamnarna för att sätta dit folk som driver omkring planlöst i 10m, pga att de druckit för mycket samtidigt som deras ankare lossas av tillkommande båtgrannar.

Väldigt tråkigt med personer som du som bara ser inskränkningar för dem själva och inte ser den stora nyttan det här kan medföra. Nattliga nödförflyttningar är knappast målet för en sänkt promillegräns på sjön.

 



Senast ändrad av Dawa | 21 september 2009 | 12:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, vad jag vet (=tror) så kan dom mkt väl ta hand om ditt bilkörkort (som antagligen finns?) om du åker fast för sjöfylla.

Jag ser inte något större problem med en promillegräns på sjön, även om det känns tveksamt med en så låg gräns som 0.2. Det känns inte som om problemet med 2-3 öl under färd ger samma följdfaror som lika mycket öl bakom ratten i en bil på vägarna. Ska villigt erkänna att både en o 3 öl kan slinka ner under färd på sjön, medan jag är absolut nolltolerant på vägarna. Möjligen lite dubbelmoraliserande kan tyckas, men som sagt så ser jag inte samma faror i det, som i en bil. Nu åker jag iofs inte snabbgående båt och det är ju orimligt att ha olika gränser för olika flytetyg. Vad beträffar scenariot med draggande båt så skulle jag gärna ta risken att åka dit f fylleri oavsett antal bärs innanför flytvästen. Känns på nåt vis som att det är farligare för alla inblandade om båtar driver omkring redlöst än om man puttrar ut för att lägga om ankaret.

My 2 cents, som säkert kan diskuteras till leda, men jag står för åsikten alla dagar i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip en ickenyhet för mig. kommer fortsätta ta mina 2-3 öl på sjökrogen och sedan åka hem.

Vem ska bevaka detta förutom vid de stora vattenhålen typ Sandhamn och Wermdö golf i Sthlms skärgård? Har polisen plötsligt fått anslag till mer personal och kanske 100 nya båtar?

Självklart ska man inte köra full på sjön men 0,2 promille känns löjligt och bara för att det ska vara politiskt korrekt med samma gräns som för bil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med KillerBo, några bira gör en inte till en sämre båtförare. Speciellt inte om dom intas under ett par timmars tid och tillsammans med mat.

 

Och ingen kommer nånsin bli dömd för sjöfyller om man är tvungen att byta natthamn eller tvingas flytta båten pga. en säkerhetsrisk. Enligt nödvärnsrätten får man bryta mot lagen om omständigheterna kräver det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det kommer att bli många som kommer hävda nödvärn och att de var tvugna att flytta båten. Det finns massor av situationer där detta kan användas som jag ser det iaf. Eftersom väderförhållanden mm ändras ofta så kommer det att bli många svårbedömda fall där polisen inte kommer att kunna bevisa motsatsen, dvs att båten inte nödvändigtvis behövde flyttas. iaf första året/åren kommer vi säkert få se många långa för samhället dyra rättsprocesser där detta ska fastställas och sedan bli prejudikat.

Hur ska rätten kunna bedömma om vinden har vänt och ökat i styrka vid en speciell ö vid ett speciellt tillfälle? och bevisa att sjöfylleri ägt rum utom allt rimligt tvivel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte att inte vara provocerande med mitt inlägg om 0,2 promille, men det hindrar tydligen inte alla från att genast ta till ord som supa och dricka sig full. Jag tillhör den skara av befolkningen som ogärna ägnar mig åt olagligheter speciellt om fängelse ligger i straffskalan. Det finns redan en gräns på 1,0 promille för sjöfylleri, där ord som svårighet att framför sin båt på grund av berusning finns med i lagtexten. Det som nu är på tapeten är att sänka denna gräns till 0,2 promille, dvs en eller max 2 öl om man har tur. Det kan väl hända att risken att åka fast är låg i vissa skärgårdar, men för mig känns det som lagstiftaren skjuter över målet och träffar alla vanliga semesterfirare som bor i sin båt några veckor om året när han egentligen jagar stekare i snabba motorbåtar på väg hem från krogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är praktiskt genomförbart. Även om kontroller inte är så vanliga så sker dom och vid olyckor kan man ju ta tester. Sedan finns väl både fängelse och böter i straffskalan. Jag tycker att det utan tvekan ska vara samma regler på sjön som på vägen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad att glida fram med en segelbåt i 4 knop eller att fräsa fram i 40 knop med en 2 tons projektil så visst borde man kunna ha olika nivåer för olika fordon. Hur fungerar det i trafiken? Är det samma regler för bil som för cykel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är stor skillnad i praktiken, men ändå orimligt att ha olika gränser för olika flytetyg. Om du puttrar i 4 kn med en motorbåt kapabel till 40 kn, eller går för segel i 4 kn så skulle det med ett sådant resonemang innebära olika straff... vilket inte vore rimligt. Och f.ö så svarar även jag Ja på din fråga om biltrafiken.. Oavsett cykel, gräsklippare, moped eller bil så gäller samma regler. Möjligt att vissa av Farbror Blå´ s representanter kan se mellan fingrarna om du cyklar, men enligt den tjocka boken så ska samma regler gälla

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller för yrkestrafiken, de får väl inte ha 1.0 ?

Jag hör till skaran som tar nån bira när man är ute, kör dock mycket sällan båten om det blivit 3 eller fler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev inget om min syn om alkohol på sjön, skall vara mycket måttligt anser jag, okey om det blir 0,2 promille för min del, men jag tror fortfarande att det blir otroligt svårt att övervaka. Sen är jag också dubbelmoralist och har en långsamtgående båt och kommer med all säkerhet att fortsätta ta ett par tre öl på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, nä mitt svar var inte avsett att kommentera ev syn el ickesyn ang alkohol på sjön. Det var mest för att besvara frågeställningen om hur dom skulle bestraffa ev syndare..

Alltså inget som helst provokativt om det så uppfattades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med praktiskt genomförbart så tänkte jag väl mera på resurser, och det är jag tveksam till att det blir mer på sjön bara för att man instiftar en sådan lag. Men skulle det bli det så är det ok för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har risken med att åka fast eller inte att göra med en promillegräns ??
Är det ok att dricka på sjön bara för att risken att åka fast är liten? Det har ju att göra med allmänt vett att Inte utsätta andra för de risker/faror som det innebär då någon framför ett flytetyg i onyktert tillstånd på sjön. Tycker de flesta som har synpunkter i denna fråga försvarar ett onyktert beteende på sjön vilket för mig är ganska skrämmande. Skulle te x en segelbåt i 4 knop som glider in i en annan båt inte åsamka några skador?? Varför använda fendrar, jag ligger ju still? Utsätter inte en kanotist en fara för andra då de kanske paddlar omkring mitt i farleden? Värdesätter ni verkligen ett par öl mer än ert eller någon annans liv eller egendom? Er vill åtminstone inte jag möta varken på land eller vatten! Nej, nolltolerans för alla skall gälla då man inte ligger stilla! Jag vill även tillägga att jag inte är nykterist.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du riktar dig till bl.a mig, men eftersom det m tanke på min ståndpunkt är mer än troligt ska jag besvara dina frågor utifrån min synvinkel:

Rsiken för att bli ertappad har inget att göra med promillegränsen. Vad jag tror de inlägg som gäller detta avser är att om det ska instiftas lagar om det ena eller det andra så bör det finnas rimliga resurser att se till så dessa efterlevs. Oavsett om du sitter i kanot på havet eller i en 40ft DC i en pytteliten insjö.

Nej det är inte ok att dricka på sjön bara för att risken att åka dit är liten. Däremot har jag svårt att se vad ett par öl under fisketuren skulle göra för ont. Observera nu att jag talar om ett par tre öl, inte en halva renat.

Självklart åsamkar 3 ton segelbåt i 4kn en hel del skador, därav min åsikt att lika ska gälla för alla,oavsett båttyp.

En kanotist utsätter inte andra för mer fara om han har 2 öl i kroppen än om han aldrig tagit en droppe i hela sitt liv....

Den sista frågan är möjligen för dum för att egentligen besvaras, men ok.. Nej, varken jag eller nån annan värdesätter säkerligen inte en öl högre än ett liv.

Sätt saker o ting i rätt perspektiv och skriv gärna dina inlägg på ett mindre aggressivt sätt så får vi nog en rätt givande och intressant diskussion fortsättningsvis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dricker inte så mycket förhuvudtaget men jag har en mycket god vän som gärna tar både en öl och kanske nått starkare ibland när han är på sjön. Han har gjort så hela livet och är ca 30-40år idag och har aldrig råkat ut för nått knas på grund av detta. han kör ansvarsfullt och lungt och anpassar fart och körning efter hur mkt han druckit och om det nån gång blir lite för mycket så lämnar han glatt över ratten till frugan eller nån annan nykter  som tar över.

Det jag vill ha sagt med detta är att alla är olika och endel klarar att puttra ut lite sakta ut ur hamnen fast man tagit nått starkare medans andra tycker att dom bara kör bättre ju mer dom dricker och slår gasen i botten istället.

Därför tycker jag den lag vi har idag är perfekt. sköter man sig och har under en promille så är det inga problem. Gör man det inte så väntar gallerskakning mm. Dock tycker jag att det är för få poliser som kontrollerar detta så för alla pengar som man plöjer ner i att införa båtkörkort så tycker jag att man istället köper in fler poliser och båtar mm som kan hålla koll på detta samt att folk sköter sig i största almänhet.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill rätta ett felaktig uppgift att samma regel gäller för cykel som bil och så är det inte utan

Rattfylleri regleras i lag (1951:649, med senare ändringar) om straff för vissa trafikbrott, men rattfyllerireglerna där avser endast motordrivna fordon.

Så 0,2 gränsen gäller inte på cykel däremot av

Cykling efter alkoholförtäring omfattas i stället av 3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikförordningen (1998:1276): Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt. Cykel räknas som ett fordon i lagens mening


Så man kan väl hopas att även 0,2 gränsen på sjön bara blir vi motorgång så man kan segla och ro istället.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Så verkar det då vara så att FP lyckats kohandla fram en promillegräns med övriga partier i Alliansen. FP är ju det parti med flest nykterister i Riksdagen, så det är inte speciellt överraskande att det är de som står för detta idiotiska förslag. Det är inte heller konstigt att de planerar att införa den på vintern. då är det ju ingen som bryr sig om detta. Eller hur?

Lagar och regleringar kostar pengar. Har vi råd med det? Motsvarar effekten av en sådan lag pengarna det kostar? Kommer det överhuvudtaget att få någon effekt? Hur ska man kontrollerar att lagen efterlevs? Här på Hjälmaren, t.ex. finns mig veterligen ingen sjöpolis överhuvudtaget. Blir det till att sätta in några sådana då? Det är en stor sjö så det krävs nog ett tiotal. vem betalar det? Är det detta som alla nya poliser ska användas till?

Kanske borde man titta på det där med information om farorna med alkoholförtäring istället. Och rikta den framför allt mot män 50 som fiskar i liten båt. För det är just dessa som är utsatta för olyckor till sjöss. Olyckor som ofta föregås av alkoholförtäring i samband med fiske. Inte sällan ramlar de överbord när de ska uträtta sina behov och kan ej ta sig upp igen. Olyckor som involverar fortkörande båtar och alkoholförtäring är oerhört få. Jämfört med bilolyckor så är de helt försumbara. Det gör att åtgärder för att minska rattfylla ger mycket mer i utbyte per krona än motsvarande till sjöss. Även vad gäller människoliv. Jg kan sånt för jag har sysslat med statistik.

Kanske är det nykterhetsivrarna i FP som behöver lite information? Det vore nog det billigaste för svenska folket om vi informerade Folkpartiet om vådan med att skapa lagar och regleringar som inte tjänar något vettigt syfte eller gör någon nytta. Annat än att tillfredställa en och annan Folkpartist, förstås. Och några nykterister som tror att de gör något postitivt för sjösäkerheten. Vi får väl hoppas att de ändrar sig. Folkpartiet har ju alltid velat - och kommer alltid att vela.

 

post-29234-1394236101,7201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är gränsen för cyckling då? Om jag minns rätt från körskolan så var det 0,2 promille även där. En cyckel är ju ett fordon som du påpeka.

Liksom en seglande segelbåt och roande(?) roddbåt är ett fartyg. Samma sak, samma regel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör den skaran som tycker att detta är ett bra -och självklart- förslag. Oavsett om man bara tar en-tre öl, så reagerar ju människan olika på alkohol... vissa blir dyngraka på tre öl, och andra inte... har bl a med kroppsstorlek att göra, men det är en annan diskussion... sen visar ju många tester på att omdöme tappas redan vid låga alkoholmängder, så oavsett om man kör en långsam eller snabb båt så kan man orsaka en massa trubbel på sjön genom att köra irrationellt, även om man bara tagit någon/några öl...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet. Ta ett glas vin till maten när du ligger tryggt förtöjd vid kaj kan du ju fortsätta göra. Varför skall man nödvändigtvis vara påverkad hela semestern igenom?

Såg en del trista syner med båtar framförda av gubbar med starköl i handen kl 10 på morgonen i somras. Tyvärr är det väl inte så att det är dessa på-gränsen-till-alkolister-eller-redan-där som man kommer att fånga upp med den nya lagen, för dessa borde utan tvivel kunna lagföras redan idag. Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

just det! dessa kan man redan med hjälp av dagens lagstiftning ta så problemet ligger ju inte i en promillegräns problemet ligger ju i att det inte finns poliser som kollar detta.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om lagen nu underlättar för kustbevakningen eller polis att ta hand om dessa element redan innan de blivit plakat och en direkt fara för sig själva och omgivningen, så kan jag inte se något problem med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte riktigt om kbv och polisen har fått tillåtelse för flygande kontroller. Men förut så fick dom bara stoppa folk på misstanke om brott. Och finns den regeln kvar så behöver man bara sköta sig så får varken polis eller kbv göra ett smack. Och då gör ju en lägre gräns varken från eller till... (i de flesta fall)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...