Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
peterkinna

Hjälp, nybörjare

Rekommendera Poster

Har precis köpt min första båt, en Plastimo RIB 310 med en Honda 15Hk 4-takt. Nu när den skall göras klart inför vintern undrar jag om man skall fixa kölen på båten nu eller på våren?
Vad jag menar med fixa är att jämna till alla repor m.m. Det leder till nästa fråga. Hur gör man det enklast och vad använder man för produkter? Vad jag sett så är botten av ett plastmatrial som påminner lite om porslin, det kan lossa flisor av det. Under det lagret är det något mörkt matrial. Hur gör jag för att ta bort alla repor m.m.? Förklara gärna så grundligt som möjligt, som sagt, är en total nybörjare. Har varit ute med båten 2 ggr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen gjort detsamma på min lilla plasteka.

Den har legat på land hela året och torkat (inte medvetet utan tack vare att jag varit ute med andra båten istället).

Nu har jag vänt den upp och ner och gått på med lite sandpapper på de ställen där jag ska spackla i grövre repor och hål i gelcoaten. Funderade först på att blästra men har inte el i närheten av båten så det fick bli sandpapper. Mest för att få spacklet att fästa.

Jag använde Gelcoat-spackel från Plastic Padding. Den är vit, högblank och funkar i övrigt som vanlig plastic padding. Har använt den tidigare i skruvhål och den är fin att polera upp till en riktigt blank och skinande gelcoat-yta...

Om du har båten i under sommaren och nyss tagit upp den så skulle jag personligen vänta med att åtgärda den... Risken finns nog att glasfibret (vilket jag gissar är det mörka du ser under första lagret) är fuktigt och har sugit åt sig en del vatten under tiden båten legat i.

Jag skulle fixa det i vår...när solen värmer och du har en temperatur som möjliggör att spacklet får härda ordentligt.

Gå på med lätt blästring eller sandpapper i de fält som behöver spacklas.

När det härdat klart, gå på med sandpapper (grovlek beroende på hur duktig du är på att spackla. Dvs hur mycket överflödigt spackel som behöver slipas bort)
Sen slipar du med kloss och i steg där du byter till allt finare sandpapper.

Klossen har du för att få en jämn yta, man klarar inte att slipa jämnt utan kloss för då blir det gropar i materialet bara. (Man trycker omedvetet med fingrar t ex och får en dal i den mjukaste delen.)

Kornstorlek på slippapper...jag skulle nog ta motsvarande 300, 500, 800, 1500, och slutligen 2000 om du vill få det riktigt fint. De finare papprena i våtslip.

Sen går du på med t ex AutoSmart Hårdvax med polish eller motsvarande produkt där du kan använda en maskin för att polera upp till glasliknande finish...om du nu har den ambitionen förstås. =)

Kan funka att polera upp det för hand också.

Så skulle jag ha gjort. =) Andra har kanske alternativa vägar eller bättre sätt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...