Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rolandhs

Från pc till gpsplotter o tillbaks

Rekommendera Poster

Från Novis som funderar inför vinterns planeringar.

Hur vet vilka navprogram/sjökort som funkar mot vilka plotters för t ex planering i pc´ n och sedan att ladda upp dem till plotter och vice versa nedladdning av seglade tracks?

Fler sjökort ligger ju på sd kort.

Har en Garmin bärbar 60Cx med sd kort och gjorda spår kan jag ladda ner till mapsource MEN där har jag inget sjökort (kan det laddas in med hjälp av kortläsare)?? Och i såfall planerad rutt laddas upp, finns det plats på sd kortet inkl sjökortet.

Fodras förmodligen lite kringutrustning alt program??

/ Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se först till att du kan koppla ihop din Garmin med din PC. Enligt manualen skall det ha följt med en kabel för detta. När detta är gjort kan du föra över , waypoints, spår och rutter mellan Garmin och PC. MEN, då behöver du ett navigationsprogram i din dator också, typ MapSource, SeaClear, Fugawi, OziExplorer, m.fl. Kartorna i din Garmin kan du tyvärr inte föra över till PC-baserade navigationsprogram, utan dessa för du så vackert ta och skaffa i din butik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seaclear med sjökort (solteknik) och kabel imellan, kruxet är nog att jag får inte seaclear och gpsén att prata med varann , trots NMEA out och in. Byter jag till mapsource så är det inga problem men där har jag inget sjökort.

/ Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av seaclear men i fugavi kunde jag skippa nmea och låta pc - gps tala via garmins egna språk funkade bättre för mig.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, kör själv med OziExplorer i PC'n, men måste köara Garmin-protokollet (ej NMEA) för att kunna föra över rutter, waypointsoch spår. Så både programvaran i PC'n och din plotter måste vara inställda på samma protokoll, alltså Garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...