Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
T_M_C

Meningslösa oljebyten

Rekommendera Poster

Hej,

Hur skall man egenligen ställa sig till komtymen att byta impeller, olja i motor och drev varje år?

Låt säga att man som vi kört sin dieselmotor i 60 timmar i 1700 varv under maxvarv som mest hela säsongen och alltid lägger ca 15 minuter av tomgångskörning både före och efter körning av motorn.

Är det då rimligt att byta olja i drev och motor varje år? Varför?

Det samma gäller rimligheten att byta impeller varje år, varför?

Ifall man skulle göra det samma med 2 års intervall - hur illa skulle detta egentligen vara?

Nu är detta en deplacementbåt vi talar om och den framförs i 5,5-6,0 knop och körs vanligen minst 1,5-4,0 timmar varje gång motorn startas.

 

MVH

TMC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen byter jag inte olja i motorn varje år, efter en säsong så brukar den vara lika ren och fin som när jag hällde i den. Jag byter normalt vartannat år eller tidigare om den blir skitig.

I drevet byter jag normalt varje år. Impellern byter jag när den blir risig och stel, plockar ur den varje år, och smörjer in med siliconfett och stoppar i en liten påse.

Har haft samma impeller i 3år nu och den ser fin ut än.

Bälgarna använder jag i cirka 2-3år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byter faktiskt 2 ggr per säsong . har en väl fungerande vp md17 som skall ha mineralolja som jag har en annan viskositet till på vintern. byter också filter varje gång

däremot impellern bryr jag mig inte om så mycket för den byter jag på 5 min. jag har en vana att titta så att det kommer ordentligt genom utblåset

har alltid med mig 1 eller 2 i reserv

bränsefiltren är inte bytt på 2 säsonger och är fortfarande lika rent men byter nog nästa säsong ända.

sen har jag alltid med mig en xtra generatorrem och ett gammalt vitt stearinljus som jag filar av lite på remmen som är monterad så den håller sig fräsch och fin (tacka Bosse bildoktorSkrattande)

har lärt mig av den äldre generationen att oljebyten är a och o vad gäller livslängd på motor men som du säger skall man ju gå efter gångtid men även tänka på att använder du inte motorn hela året händer det en del med den oljan pga dels temperatur och att risken kunde vara att kanaler beckar igen men vafan. det gäller nog bara de som inte använder båten på väldigt  länge.

har du en ny motor hade jag varit pedantisk med oljebyten mm för jag undrar om en ny motor håller lika länge som min gamla 40-åring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja ska bytas vid upptagning för då har man koll på om man fått vatteninträngning. Jag vill inte ha vatten stående hela vintern med frostsprängning och krrosion som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på om man har en gammal motor som i mitt fall 34år.

Är att dagens oljor är betydligt bättre och skitar ner betydligt mindre än för 34år sedan.

Så man kan utan problem revidera dom 34år gamla service intervallerna.

 

 



Senast ändrad av Lasker | 19 september 2009 | 10:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första kan man aldrig se på en olja om den behöver bytas eller ej. Att den är svart och inte lika ljusbrun och fin som när man hällde i den innebär inte att den behöver bytas.

För 90% av oss skulle det vara fullt tillräckligt att byta olja vartannat år.

Speciellt syntetoljor har en livslängd som vida överstiger det vi kör på en säsong.

Men som redan sagts så finns det andra orsaker till att man vill tömma ut oljan varje säsong, tex för att upptäcka vatteninträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är väl inga problem att kolla vatteninträngning utan att byta olja? Är väl bara att ta ett stickprov i botten på drevet/ motorn när båten legat ett par dagar.

Svart olja betyder att det är sot/upplösta beläggningar i oljan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där beror väl helt klart på hur många timmar man kör på en säsong.

Jag har väldigt lite motortimmar varje år så därför har jag gått ner på bytesfrekvensen.

Jag har alltid bytt olja (drev o motor), filter, stift och impeller varje år. Detta tills för flera år sedan. Nu byter jag impeller och drivknutsbälg vart annat. Stift vart tredje. Oljefilter vart annat. Kollar oljan i drevet om den är oboyfärgad, har inte bytt på tre år, den är lika fin som när den fylldes i, men kommer att byta nästa säsong. Antagligen inte nödvändigt. Hur många byter oljan i växellådan/bakaxel i bilen varje år? inga skulle jag tro, byts nog inte på tiotals år ,om än alls.

Motoroljan byts däremot varje höst. Vill ha fräch olja i motorn under vinterstilleståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan har påpekats kan vi inte jämföra dagens oljor med det som tillverkades på 60 talet. Finns det någon av forumets läsare som kan hävda att man fått problem pga att man kört 2 år på samma olja? Jag har vänner som aldrig byter olja på sina bilar och dessa har avverkat kanske 10000 mil på samma olja utan problem. Nu är det kanske inte att rekommendera att köra en bil 5 år utan oljebyte men en normal båtsäsong motsvarar för de flesta antagligen mindre än 1000 mils bilkörning. Jag har renoverat ett antal motorer och har aldrig sett en antydan av de skador som vissa hävdar att man skall få av gammal olja. Vad det gäller drevet tycker jag att det är bra att man lossar oljepluggen och kontrollerar att det inte finns vatten i oljan innan vintern då drevet annars riskerar att frysa sönder.

 /Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en bildsajt, lagabilen.nu, (numera nedlagd) var jag rätt aktiv ett tag och där diskuterades oljor ibland så det stod det härliga till.

Jag la då upp en tråd som frågade om någon haft en motor som pajat pga dålig olja. Ingen kunde säkert säga att han/hon haft en motor som givit upp för gott pga dålig olja.

Ingen olja givetvis, det klarar ingen motor men något oljeliknande som sipprar fram i kanalerna och smörjer så verkar det räcka.

Så visst byter vi kanske i onödan. Det känns dock lugnare att ha fräsch olja i tråget när nya säsongen börjar. Varför inte avsluta säsongen med en ny olja i motorn. Den blir ju inte sämre över vintern och motorn säger ja tack!

Att man byter olja är ju också att man kan se om det hänt nåt med maskinen som kanske behöver en åtgärd. Vintern på land är en bra tid utan större jäkt och passar bra för ev. renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att ta det säkra före det osäkra anser jag.. Byter hellre en gång för mycket än en gång för lite.. Det kan ju inte skada att byta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera lite på vad som händer och hur kass är egentligen marinmotorer med drev.

En bilmotor fyller man på olja i växellådan på fabriken och byter aldrig (gäller åtminstone Volvo) Har kört (min före detta V70, såldes igår och har nu en splitterny V70) nästan 21000 mil med samma växellådsolja och den funkade fortfarande perfekt.

Motoroljan däremot ska bytas var 2000 mil på en V70 och numera på den nya var 3000 mil.

Förr skulle man byta motorolja i bilmotorer var 1000:e mil, det heter utveckling

När skall motsvarande hända med båtmotorer, alltså att man bygger dem på modernt sätt och med oljor som håller?

Varför ska båtägare få envisas med att byta olja varje år i motor och drev? För att det kan komma in vatten i drevet? Men för katten det ska väll vara konstruerat så det klarar att vara i vatten för inte är det väll gjort för att vara ovanför vattenytan?

Och byta impeller, vadå skit jag har haft min impeller i 7 år och nu planerat att byta, återkommer med bilder på hur den gamla såg ut. Åter till min gamla V70 som hade en vattenpump som var konstruerad för att hålla bilens livslängd.

Vi har fått acceptera att motorer och drev till båtar är betydligt dyrare än motsvarande för bilar men vore det då inte på plats att man hänger på utvecklingen och gör något åt konstruktionen och behov av serviceintervall?

I år bytte jag olja i motor och drev. Motoroljan såg lite färgad ut men i mycket gott skick. Drevoljan perfekt. Förra året hoppade jag över oljebyten och enbart kontrollerade.

Olja och filter till ett värde av ca 1500 kr. Byter man inte själv tillkomer servicekostnad på ca 2500 kr inkl renspolning och konservering. Alltså 4000 kr/år för de som gör detta varje år.

Visst är det dyrt med båtar men blir inte billigare om man fortsätter med denna utveckling.

Bilen ni vet, den nya fina jag skrev om, den servar man 3 gånger så sällan som bilar för 20 år sedan. Båtar har fastnat i utvecklingen.

 Varför ställer vi inga krav på utveckling utan finner oss i att det ska vara dyrt att ha båt?

 

Min nya bil, jo en Volvo V70 med modern motor, en diesel (nu blir man väll mobbad) men med ett otroligt vrid på 420 nm (WOW) och med en bränsleförbrukning på 0,6 l/mil blandad körning och 0,47 på landsväg. Kostade ungefär samma som en med bensinmotor.

UTVECKLING

Varför jag bytte bort min fina V70 till en ny? Jo för att jag anser att om alla som har möjlighet köper nytt (Svenskt) så bidrager vi till att få hjulen att snurra i landet igen. 

Volvo eller Saab, induviduellt val, båda bra alternativ.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 20 september 2009 | 08:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med impeller är intressant. På en innombordare byter många den varje år men på mindre utombordare kan det gå 10 år mellan byterna om de någonsin byts.
är det inte med oljor som med impellrar att man byter det som är lätt att åtgärda för säkerhets skull?
Några liter olja gör inte mycket vara sig till eller från i båtens budget om man tittar på alla andra utgifter.
En motorolja som har gått lite kan vara sämre än en som gått mer. När motorn går och blir varm ventileras oljan fri från bränsle och vatten genom vevhusventilationen. Så om man vill hoppa över ett oljebyte så kanske det är ide att köra motorn ordentligt innan upptagning så oljan är så ren som möjligt. Står sedan motorn med vatten i oljan så blir det rost och flagor som kan ställa till problem. Är det bränsle i oljan så har den sämre smörjning när våren kommer och motorn ska startas utan att olja har kommit ut överallt.
Om detta är ett verkligt problem vet jag inte men lite tankar runt frågan.
Skulle vara intressant med en oljeanalys på en båtmotorolja som använts en sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om tändstiften som många byter tvångsmässigt, efter kanske 50 timmars drift. Hur länge kör dom bilen utan att byta?

Det är nog helt enkelt så att båtägare i gemen är lättlurade!

Själv har jag under dom senaste 30 åren endast lämnat in ett drev för ompackning, all annan service och reparation har jag gjort själv, efter eget förstånd, och det har fungerat utmärkt.

 

Ang. impeller har jag endast bytt en gång, detta efter några minuters torrkörning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför jag bytte bort min fina V70 till en ny? Jo för att jag anser att om alla som har möjlighet köper nytt (Svenskt) så bidrager vi till att få hjulen att snurra i landet igen. 

Volvo eller Saab, induviduellt val, båda bra alternativ

Roland, som underleverantör till sveriges fordonsindustri så är det ljuv musik att läsa vad du skriver, Grattis till din nya bil, kommer själv att byta till våren. Vad oljebytena anbelangar så byter jag varje år i motorn för att stödja svensk raffinaderiverksamhetFlört.....kanske lite trygghet också och att min lilla motor bara begär en 4-litersdunk och ett filter, en ringa kostnad i det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undra om forumets läsare vårdar sin gräsklippare lika ömt som sina båtar. Då en Briggs & Stratton inte ens har ett oljefilter så borde vi kanske byta gräsklipparolja minst 2ggr per säsong. Och då självklart använder alla den raka 30 olja som tillverkaren rekomenderar.Oskyldig

Många båtägare utför antagligen sitt underhåll i onödan för vem byter tändstift , olja och drivaxeldamasker på bilen varje år för att vara på den säkra sidan. Antagligen kunde de flesta av 60 och 70-talets serviceinstruktioner ändras om man skrev om dem idag och tog hänsyn till dagens material och kunnande. Men även jag byter säkert både bälgar och impellrar i onödan för att det helt enkelt känns bättre och man slipper fundera på om något skall ge upp under semesterperioden.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heh, kan nog medge att motorsågen, gräsklipparen etc får inte samma vård som min utombordare :-) Men saklig sådan iaf..

Och på tal om diesel i bilar, så nej tack, gillar inte den ojämna kraften, ljudet inne i bilen, att dom inte blir varma på vintern och att det kommer svart rök så fort man gasar lite mer, inte speciellt miljövänliga är diesel bilar heller om man ser på annat än CO2..

T.e.x BMWs nya raka bensin 6or drar inte mycket alls och är underbara att köra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jämförelser som gjorts med bilar och deras serviceintevaller har missat att det är milen eller minst en gång per 12 månader som brukar anges som intervall. Anledningen är att minska korrosionen i motorn.

Sedan tror inte jag heller att motorn rasar enbart för att man kört 2 säsonger på samma olja. Men priset för olja och filter är ju försumbart jämfört med priset för en ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul med god respons på frågeställningen!

Blir faktiskt lite förvånad att man inte blev idiotförklarad rakt av - för i vår egen hamn tittar dom märkligt på en när man kommer med dessa idéerna...

Det verkar vara mycket självpåtagen försiktighet så fort man till båtmotorns skötsel och underhåll. Troligen är det så att den stora skillnaden ligger i osäkerhet, dvs en båt som man vet att man kunde servat lite bättre än man gjort kan ju till skillnad från bilen ge den konsekvensen att man hamnar i rejält utsatta situationer...

Jag menar allt som kan medföra att du får driftsstopp i båten medför mycket större problem än om bilen stannar, den sistnämnda kan man ju bara rulla in till vägrenen och sedan ringa på hjälp. Riktigt så enkelt är det ju inte med båten. Kör du på en trottoarkant med bilen får du punktering eller åker på en ny fälg. Så mycket värre behöver det inte bli. Går du på grund med båten, kan du både sjunka och dra på dig kostnader som lätt blir 100.000 kr i ett huj. Det samma med motorstopp - ingen större fara i bilen, men båten är desto värre ifall du får stopp på. Läcker det i bilen så får du in regnvatten, det torkar... kan som värst ge rost på lång sikt... ger en genomföring upp i båten, sjunker du i värsta fall.

Så det är troligen mycket av dessa orsaker som gör att man inte ens har tanken på att man kan se nyktert på dessa 50-timmars underhåll, alla gör det, men låt säga att vi nu istället för att ta upp båten nästa vecka, tar en 200 nm tripp till norska gränsen än en gång innan upptagning; hade jag funderat på att byta olja i drev och motor samt tycka att den impeller jag bytte i våras redan är slut? Knappast!

Så jag följer tråden med spänning men har nog redan fått flera belägg för att man inte borde oroa sig alltför mycket ifall jag nöjer mig med att vinterkonservera motorn i höst och låter oljebyte i drev och motor vänta tills nästa höst.

Övriga saker jag också är lite fundersam till är sådana saker som byte av anoder i värmeväxlaren - de bytte vi 2008 och där var väl drygt 50% kvar då - när förre ägaren bytte har jag inte en aning om - men att byta dom varje år låter inte heller riktigt friskt om man tänker efter.

Där emot lär det bli en genomgång av vattenavskiljare, för- och finfilter på bränslesidan samt att jag inser att en 30 år gammal dieseltank som, eftersom jag inte vet, troligen aldrig varit ur bör stå högre på listan att kika på än att lägga tid, kraft och pengar på att byta det jag hittills alltid har bytt varje höst, utan vettig logik!

 

Tack för mig!

T_M_C

 

PS Läste att de flesta båtförsäkringar inte täcker vatteninträngningsskador orsakade av genomföringar under vattenlinjen ifall kranar varit öppna om man inte haft båten under kontinuerlig uppsikt vid skadetillfället... alltså hemmahamnen.... där kan man ju fundera på hur många som stänger sina 4, 5, 6 eller 7 bottenkranar efter varje båttur? DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller en motorolja hur länge som helst? Jag har haft en öppnad 5 liters dunk med motorolja av rätt sort som reserv liggande längst ner i stuven i säkert 8 år. Den har använts som extra påfyllning lite då och då genom åren. Nu tänkte jag använda upp allting vid höstens oljebyte för att den inte ska bli för gammal, men det kanske är onödigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja blir väl inte gammal bara att ligga i en dunk, väl?

Jo, jag byter olja varje år, sista åtgärd innan upptagning. 10 liter är en ju slant, men det är för att jag inbillar mig att en ny olja är en bättre konservering av motorn över vintern. Finns det åsikter om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också fått lära mig att oljebytet är en viktig del av vinterkonserveringen.

Dels vill man se så oljan ser ok ut, ingen vatteninträning som ligger kvar över vintern.
Dels vill man få ut den gamla oljan som tydligen kan vara rätt så korrosiv efter en säsong. (ska visst ha att göra med de partiklar och ämnen som oljan håller som använd)
Dels så vill man få en färsk oljefilm över insidan av motorn inför vintern.

Så ska man byta olja inför vintern så ska man även komma ihåg att köra runt motorn ett par minuter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bilmotor fyller man på olja i växellådan på fabriken och byter aldrig (gäller åtminstone Volvo) Har kört (min före detta V70, såldes igår och har nu en splitterny V70) nästan 21000 mil med samma växellådsolja och den funkade fortfarande perfekt.

Motoroljan däremot ska bytas var 2000 mil på en V70 och numera på den nya var 3000 mil.

Förr skulle man byta motorolja i bilmotorer var 1000:e mil, det heter utveckling

Personligen skulle jag snarare säga att det heter anpassning till kundens önskemål om färre besök på verkstaden, utan större hänsyn till hur bilen mår av det.

Det finns idag ett antal bilmotorer med relativt lång bytesintervall på oljan som ganska ofta råkar ut för ett enner annat haveri om man inte håller sig inom bytesintervallen. Det senaste jag läste om var på Zatzys forum, någon Peugeot(?) som kamkedjan rasat på (vanligt på den motorn vid slarv med oljan tydligen), bilen hade gått ett hundratal mil över serviceintervallen ett par oljebyten tidigare - och därmed gällde ingen garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen mellan en båtmotor och en bilmotor haltar en smula. Man ska ha klart för sig att en båtmotor ofta jobbar på 100% medan en bil kanske på 25%. Man kan jämföra en tävlingsmotor i exempelvis en rallybil för att komma i närheten av samma driftsföhållanden, i vilket fall om vi pratar planande båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att ha sett det mesta så verkar det som om jag nu, i vissa fall, får det skriftligt.

 

Jag har under årens lopp sett det mesta vad beträffar motorer som inte fått sitt underhåll. Inte för att man skall överarbeta något. Men ta av oljepåfyllningslocket och titta på becket som ligger där. Finns det verligen någon med sina sinnes fulla bruk som tror att en motor som har ett becklager på/i toppen är helt frisk. När det gäller bensinmotorer så kan man möjligen hoppa över det årliga oljebytet men inte med dieslar. För deras oljor har bla sotpartiklar i oljan.

 

När det gäller impellrar så håller jag helt med de som anser att dessa inte behöver bytas varje år. Men bör tas ur sitt hus på vintern. En impeller till en inombordare bör hålla i drygt 5 år. När det gäller impellrar till utombordare så är deras livslängd oftast något kortare. Varför jag rekommenderar åtminstonde kontroll i samband med oljebytet  i drevet.

 

Den tredje frågan avhandlade drevet och dess olja. Problemet där är oftast inträngande vatten, varför åtmistonde jag brukar det ena året kontrollera och ifall allt är ok så byter jag trots allt nästa (byte var annat år). mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anpassning till kundernas förväntningar MED hänsyn till att motorerna klar det bra.

Moderna bilmotorer är byggda så att delarna inte förslits på samma sätt som de gjorde för. Lösningen heter nyare konstruktioner, bättre material och tillverkningsmetoder. Detta tillsammans med moderna oljor som klarar helt andra livslängder än tidigare.

Alltså resultatet av utveckling.

 

Så något att fundera på.

Hypotes. Motorolja försämras på grund av den förorenas med ämnen från förbränningsprocessen och drevoljan försämras på grund av vatteninträngning

Antag att olja försämras med avseende på korrosion, alltså att ämnen bildas i oljan som ger korrosion. Korrosion skulle då uppstå under vinterhalvåret. Varför inträffar inte detta då på bilmotorer då de står still från man kommer hem på kvällen och står ute i kylan till nästa dag?

Eller varför inträffar detta endast på vinterhalvåret? Skulle inte båtmotorer behöva bytas olja på flera gånger under sommaren?

Och kära drev och växellådor på utombordare, ska de inte var konstruerade för att användas under vatten utan vatteninträngning? Givetvis skulle man acceptera dett på gamla drev men knappast på nyare (yngre än 10 år)

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Woho!!

27,4 Liter olja 2 filter och 2x 425:- impellrar och en massa kladd kan strykas från uppläggningslistan, här skall firas med champa... Nya dynor:-/

Jag har själv gått och funderat på detta och är givetvis helt enig med samtliga föregående talare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara så korrosivt bara för att motorn står still en tid tror jag inte på. Tänk alla gamla dieseltraktorer som finns hos privatpersoner. Många används smått till snöplogning mm och väldigt få av dem byter oljan varje år och de fungerar väl. Skulle inte komma på tankens ens att byta olja efter kanske 10-20 timmars årlig användning. Nej sunt bondförnuft och helt klart så teoretisk är det säkert korrosivt men i praktiken gör det ej skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anpassning till kundernas förväntningar MED hänsyn till att motorerna klar det bra.

Moderna bilmotorer är byggda så att delarna inte förslits på samma sätt som de gjorde för. Lösningen heter nyare konstruktioner, bättre material och tillverkningsmetoder. Detta tillsammans med moderna oljor som klarar helt andra livslängder än tidigare.

Alltså resultatet av utveckling.

Utveckling kan gå i många riktningar, inte nödvändigtvis mot hållbarare grejer. Billigare/snabbare att tillverka är något man lägger mycket vikt på idag.

Hittade för övrigt tråden jag syftade på förut, det rörde sig om en VW Golf som gått 3044 mil trots 3000 mils intervall. Länk till tråden och hela förstainlägget följer, läs gärna tråden då ämnet diskuteras en del.

http://www.zatzy.com/allmaent/348466-vw-pa-hal-igen.html

 

VW har ju ofta haft roliga komentarer när deras bilar går sönder, för vem mins inte Passat med framvagnen, bakrutan, bromsarna mm, och VWs helt otroliga bortförklaringar när dom pressats av tidningar och t.o.m TV.

Här kommer en ny historia, saxat från Vi Bilägare.

Volkswagen vägrar goodwill
Service varje 2 000:e mil, eller varje 3 000:e mil – som det står i serviceboken?
– Jag ringer alltid verkstaden när servicelampan börjar lysa, säger Ulf Sandström från östgötska Hogstad.
Hans Golf kom in på verkstad med en mätarställning på 3 044 mil. Och enligt Volkswagen var det var på tok för sent eftersom kamkedjan redan då tagit för mycket stryk.

2009-05-27 I dag har så gott som alla moderna bilar kamkedja i stället för kamrem av gummi. Kamkedjan är en säkrare lösning och ska i normala fall hålla under bilens hela livslängd, eller åtminstone uppemot 20 000 mil med tillsyn och normalt brukande. Därför kommer Ulf Sandströms uppgifter en smula överraskande.

Men vid närmare efterforskningar visar det sig att fler Golfar, bland annat flera körskolebilar, drabbats av samma problem och att Volkswagen ingalunda är ovetande om problemet.

– Därför tycker jag att Volkswagen gott och väl kunde stå för hela reparationen, säger Ulf Sandström.

– Nu fick jag gå via mitt försäkringsbolag och betala en självrisk på 3 000 kronor.

Ulf Sandströms bil, en VW Golf 1,4 TSI -06, har just lämnat nybilsgarantin, men någon goodwill var VW aldrig beredd att ta – med motiveringen att Sandströms bil vid första servicetillfället överskridit maxgränsen med 44 mil.

– Eftersom servicen tyvärr utfördes när bilen passerat gränsen för vår rekommendation kan vi inte heller ta ansvar för det inträffade felet, säger Svenska Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Nu hör det också till saken att Volkswagen känner till den känsliga konstruktionen med kamkedjan som kan sträckas ut ett par centimeter om inte smörjningen fungerar som det ska.

– Vi har fått in några liknande fall och vi håller just nu på att analysera detta med vår fabrik, säger Marcus Thomasfolk. Det vi kan konstatera är att det i stort sett i samtliga fall handlar om bilar som passerat serviceintervallen eller ligger strax på maxgränsen 3 000 mil.

Fallen med körskolebilarna då?
– Här kan orsaken vara att vi har en hydrualisk spännare som är beroende av oljetrycket. Om man får många motorstopp finns risken att kedjan hoppar när det inte finns något oljetryck till spännaren.

”Trodde kedjan var säker”
Hos VW-verkstaden Wahlstedts i Motala där Ulf Sandström servat sin bil konstaterades det att kamkedjans länkar var slitna och att kedjan sträckts ut ett par centimeter, och därmed kuggade över. Kamkedjan byttes till en kostnad av 10 908 kronor, en smäll som försäkringsbolaget och sedermera Ulf Sandström fick ta.

– Vi lyssnade om goodwill, men fick besked om att det inte var aktuellt i det här fallet, säger verkmästare Åke Andersson. Normalt sett kommer de här bilarna in efter 2 000 och upp till 2 500 mil, då lyser det för service i kombiinstrumentet.

Ulf Sandström, som varit trogen VW-ägare sedan 1970-talet, är säker på sin sak.

– Lampan började lysa efter drygt 2 800 mil, då ringde jag omedelbart verkstaden, men fick tid först en vecka senare. Då hade körsträckan olyckligtvis passerat 3 000 mil.

Till saken hör att missödet för Ulf Sandström inträffade först efter andra service, gjord efter 5 677 mil.

– Då lyste servicelampan vid 5 600 mil.
Det var efter den servicen, då också en givare till kamaxelinställningen byttes, som motorlampan började lysa – och som så småningom också ledde till byte av kamkedjan.

– Precis som alla andra har jag trott att kamkedjan var en säker konstruktion, säger Ulf Sandström. Men nu vet jag inte längre. Och att det här skulle hända på en nästan ny bil. Nej, det här borde Volkswagen ta itu med på allvar.

TEXTBoo Wennerberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flummo, du vill alltså hävda att Volvo personbilar som för 20 år sedan behövde servas var 1000:e mil och för 10 år sedan var 2000:e  mil och nu 2009 var 3000:e mil är en bluff.

Glöm det.

Och det där med kamkedja, det hade min gamla opel rekord från 1971. Sitter även sådant i min mercrusier båtmotor och är gammal smörja. I moderna bilar sitter oftast tandremmar av hög kvalitet.

 

Utvecklingen på båtar är endast prisutveckling. En sjuk utveckling som gör att alltfler båtfabrikat hamnar i lågkostnadsländer och forna vinster hamnat i ägarnas fickor snarare än till utveckling.

Ta bara det med hur båtar måste poleras och vaxas enormt för att klara att vara ute i solen några månader. Jämför med bilars moderna lacker så är plastskiten på båtar ett skämt som stannat i utvecklingen.

Precis som kraven på service.

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...