Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Johan560

Frakta livflotte

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en båt i England som skall seglas hem om ett par veckor. Firman som gör det har som krav att det skall finnas livflotte ombord. Jag har därför tänk skicka ner en som jag har hemma i Sverige. Min fundering är om det bara är att skicka flotten med posten/DHL/UPS som vanlig paket? Eller bör man välja något speciellt (läs dyrt) för att undvika stötar och liknande.

Om någon med erfarenhet vill dela med sig så vore jag jättetacksam.

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

JAg har ingen aning om vad det kostar att skicka en flotte, men jag vet att livflottar klassas som farligt gods vid transport, så lite dyrare än ett vanligt paket blir det nog. Ett ämne eller föremål som betraktas som farligt gods (som kan fräta,brinna,giftigt mm) har fått ett sk UN nummer . Det är internationellt och samma i alla länder. Livflottar har UN 2990.

DHL och alla stora speditiosföretsg skickar naturligtvis både vanligt och farligt gods.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äääsch!

Som alla andra påpekar när det gäller frakter av flytetyg... Segla över den! Då får du en fin semestertur desutom och får chanse att se om livbåten klarar sjön ordentligt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för infon Kolja. När jag väl hade UN-numret så gick det lätt att få ett pris. Det skulle kosta ca 3000kr. Efter lite letande så hittade jag en butik i England som kunde sälja en begagnad till mig för samma summa så det blir inget skickande.

Någon som är intresserad av att köpa en begagnad livflotte? 4-man, Valiser, nästa besiktning 2011. Pris 3000kr.

 

Gaidin: Jag förstår inte hur det skulle hjälpa att jag själv seglar över båten. Kan ju knappast ta livflotten som handbagage på planet?

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet. Tänkte precis tipsa om att köpa en där och sedan sälja i Sverige. De helt nya är också mycket billigare i UK än här (som allt annat marinrelaterat).

Vad blev det för båt? Vilken del av England köpte ni den ifrån? Erfarenheter?

Vi var också påväg att köpa båt från skottland förra vintern, men det blev en annan affär istället. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...