Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MattsE

Stolar i Ryds 23 WA - vad har ni gjort?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ganska nybliven ägare till en Ryds 23 WA -03 med original stolar. De upplevs ganska rangliga och tråkiga.

Är det någon som bytt till soffan? Hur upplevs den? Upplevs det som att man sitter på varandra? Andra för och nackdelar?

Någon som bytt till andra stolar? Vad för stolar i sådana fall?

Tack på förhand!

Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Matts!

Jo, originalstolarna ser ganska klena ut med tanke på båtens resurser och pris. Jag köpte min 23:a beg och då satt det ett par maffiga kaptensstolar i den vilka effektivt spärrade nedgången till ruffen och gjorde det besvärligt trångt i styrhytten. Så jag har bytt till soffan som är lättare att ta sig förbi. Fotstödet blev emellrtid nu mer i vägen (för fötterna) än till nytta. För att få bättre funktion kommer jag att ta bort det och ersätta det med en rf-båge.

Den ytterligare nytta som soffmodulen tillför är stuvutrymme och det behövs verkligen mer av den varan om båten skall användas till mer än en turbåt till favoritön. Man kan också ordna ett stuvutrymme under de aktre sidositsarna förutsatt att man kopierar sittbrädorna (som inte tål vatten) till ett par likadana i plast (kärna av divinycell och två lager väv som skrov). Förankra dem med två gångjärn mot styr- resp babordssidan så minskar man stuvningsjobbet och hukandet och krypandet ut och in ruffen. Under ena luckan har jag en vattentank av plast och under den andra en porta potti. Har inte prövat det än men det kan nog innebära en viss tjusning i att sitta på den i 32 knop...

Hälsningar

Ralph

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Göra stuvutrymmen under sidisitsarna låter väldigt lockande! Ska nog ta en funderare på om jag ska beställa soffan också till nästa år.

/Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...