Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BMoon

Fel bränslepump eller något annat???

Rekommendera Poster

Har lite startproblem som nog funnits i någon grad sedan jag renoverade motorn 2007 men verkar ha tilltagit nu på sistone.
Motorn är en AQ130 med en Weber 36:a.

När båten stått ett tag och ska igång måste jag köra på startmotorn i 15-20 sekunder samt göra ett par pumpanden på gasen innan den lite tveksamt hoppar igång. Väl igång så fungerar allt bra.

När man sedan stängt av motorn och ska ha igång den igen så startar den direkt om man drar igång den inom 5-10 min. Står den längre så får man åter igen köra startmotorn ett tag och kanske mixtra lite med gasspaken.

Har av någon anlending inte riktigt tagit tag i problemet men känner det börjar bli dags nu.
Utgår från att felet ligger i att motorn inte får bränsle utan måste pumpa fram från tanken i fram på båten och det är det som tar lite tid. Dock är det ju bensin i bensinfiltrret och bör även vara det i flotörhuset i förgasaren...

Såg en annons på blocket om en begagnad bensinpump som hade en handpump inbyggd. Den pump jag har på nu är ju en bilpump så funderar lite på om det kan skilja något mellan bil och marin modell som gör motorn med svårstartad.

Har även vart inne på om det är för grovt rör mellan tanken och motorn så det rinner tillbaka på något sätt eller om det drar luft i bränslesystemet, men tycker då det även borde läcka ut lite bensin.

Någon som har några idéer, synpunkter och förslag på vart jag ska börja felsökningen?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...