Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lento

Erfarenheter från olika utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Känner någon till olika utombordares starka och svaga sidor under åren lopp?

Menar till exempel när de olika tillverkarna kom med något nytt som kan vara bra eller dåligt, t ex fyrtakt eller elektronisk bränsleinsprutning. Jag är mest nyfiken på motorer från 50 hk upptill 150 hk från ca 1990 framtill idag.

  • När kom t ex Mercury eller Yamaha (f.n. mina favoriter) runt 100 hk med insprutning eller annat bränslebesparande?
  • Vilken är den dyraste utombordaren och i så fall, är det den bäste?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta dig för Johnsons och evinrudes V4or oavsett årsmodell och hk. brukar vara 90-140hk. dessa är kända för att strula mycket. känner ingen som har haft nån som har överlevt en hel sommar.

Yamahas 100hk insprutade kom 2005 och jag gissar att mercury kom straxt efter eftersom dom andvände yamahas powerhead på dessa årsmodeller.

fick jag välja så är det Yamaha som gäller oavset årsmodell och storlek. med undantag från Yamahas tidigare 50hk fyrtaktare som vevaxeln gick av på på grund av ett fabrikationsfel. yamaha har alltid stått för kvalitee och av alla jag har haft så har det bara vart och vrida på nyckeln och åka aldrig nått strul inte ens med dom äldre. doch skulle jag akta mig för dom riktigt gammla typ innan 1984 eller nått. tex deras tvåcylindriga 50-60 hästare som var samma som mariner. kanske ingen hitt men efter dessa så har dom blivit kanon.

på nummer två på min lista placerar jag suzukis nyare fyrtaktare då dessa går fint och har mkt hk/kilo

Det är vad jag tycker.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har under årens lopp haft ett antal olika utombordsmotorer, från en gul Penta 2hkr (1958?) via flera Mercury till idag Evinrude och Suzuki.

Generellt kan man säga att under denna period har utombordarna gått från att vara (speciellt på tomgång)  hackande, bränslespottande rökgeneratorer (dessutom  svårstartade) till lättstartade rappa, pålitliga, fullvärdiga (ibland överlägsna) alternativ till inombordare.

Under 60-70 talen var Mercury den motor som hade teknologiförsprånget och kom med många banbrytande uppfinningar som kondensatortändning, avgasutsläpp genom propellercentrum, gummiupphängning etc. Evinrude/Johnson (OMC) satsade istället på framför allt bättre korrosionsskydd. De övriga tillverkarna var egentligen inga konkurrenter till dessa två aktörer.

Fram till c:a 1995 utveckades utombordarna efter två linjer, 2-taktarna blev allt starkare och 4-taktarna dök upp. Emellertid tog utvecklingen ordentlig fart ungefär 1995 då de direktinsprutade 2-taktarna kom. Efter vissa initiala problem har dessa motorer visat sig vara oerhört kompetenta och i flera avseenden överlägsna såväl 4-takts utombordare som inombordsmotorer. De första direktinsprutade motorerna var i effektklassen runt 150 hkr, för att idag spänna över ett register på 25 - 300 hkr.

Yamaha är sannolikt den motor som har högst inköpspris, tillsammans med Honda. Enligt min erfarenhet är Yamaha på topp när det gäller kvalitet, men inte alltid när det gäller prestanda. Honda är i många tester relativt måttliga i prestandajämförelser, de är tunga (flera av motorerna baseras på bilmotorer) och enligt min erfarenhet benägna att korrodera.

Emellertid bygger såväl Evinrude, Mercury som Suzuki även de motorer av mycket hög kvalitet, detta är enligt mig ingen åtskiljande faktor.

Några saker att tänka på när man väljer utombordare:

* 2-taktare och 4-taktare har likvärdig bränsleförbrukning (läs tester!)

* 4-taktarna är tystare, framförallt på tomgång, drar ingen olja. Å andra sidan är de större och tyngre, inte lika accelerationssnabba som 2-taktarna och dyrare att göra service på.

* 2-taktarna är lättare, kompaktare, rappare men lite ljudligare, drar dyr 2-taktsolja och har inte lika jämn tomgång. Men de är billigare att serva och generellt sett billigare att köpa. Sist men inte minst, de har ett betydligt bättre vridmoment på lägre varv (de smäller ju trots allt dubbelt så många gånger), se på youtube.com Evinrude E-TEC Sinks Yamaha 4-Stroke, rätt humoristiskt clip.

* En tydlig trend är att 2-taktarna och 4-taktarna närmar sig varandra i egenskaper, det spelar allt mindre roll vilken teknik man väljer.

* De mest avancerade 4-taktarna, Mercurys Veradomotorer är de 4-taktare som kommer närmast 2-taktarna map acceleration, mycket pga att de har kompressorladdning. Dock drar de skrämmande mycket bränsle då effektuttaget ökar. Alla 6-cyl Verado har samma cylindervolym, effekten är beroende på kompressorns laddtryck. Problemet är att de får problem med knack (okontrollerad spontantändning), mer ju mer kompressorn laddar. Ett enkelt, snabbt sätt att åtgärda detta är att ha en fetare bränsle/luft-blandning. Detta kyler förbränningsrummet, men men resulterar i att oförbränt bränsle åker ut med avgaserna (allt syre har gått åt) = hög förbrukning. Man kan se tester där de på samma båt testat olika stora Veradomotorer och finner där att de olika starka motorerna drar i stort sett identiskt mängd bränsle vid en given hastighet på båten. Man kan också se att bränsleförbrukningen stiger med hastigheten mycket mer markant än på andra motorer. Detta problem har minskat med åren, förbränningsrummets utformning har förbättrats och materialen likaså.

* Kan man välja tycker jag att man skall fundera på en motor med elektroniskt gas-/växlingsreglage. De traditionella reglagen är egentligen rätt hemska i sin funktion - tröga och glappande åbäken, i stort oförändrade sedan 1962 eller så. Elektroniska reglage kommer nu på de större maskinerna, i vissa fall till en merkostnad, men det kan det vara värt.

MEN, det kanske viktigaste av allt när man köper en utombordsmotor är kanske att man har en återförsäljare och serviceverkstad så nära som möjligt. Trots allt är bränslekostnaden under en säsong relativt liten jämfört med värdeminskning, försäkring, hamnavgifter etc.

Om jag skall ge en rekommendation så är den så här:

4-takt: Yamaha eller kanske Suzuki. Båda driver 4-taktsutveckling famåt med alltmer kompakta och allt lättare konstruktioner. 

2-takt: Evinrudes E-tec ligger längst fram i utvecklingen. OMC gjorde några stora misstag med sina tidiga Ficht-varianter men rättade till dessa problem på ett berömvärt sätt (uppdaterade motorer går alldeles utmärkt). E-tec är på alla sätt vidareutvecklade och står sig mycket väl i test efter test. Evinrude fokuserar helt på 2-taktsutveckling och det märks.

* Inombordare eller utombordare - för mig, alltid utombordare om det är möjligt! Varför: Minst lika pålitliga, lättare, kompaktare, oftast billigare och sist men inte minst, de går att tippa upp ur vattnet! Hur fort går en båt där det växt på drev och propeller en hel sommar? Ibland inte ens halva farten!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bra skrivet men jag måste bara kompletera med den kanske mest revulotionerande uppfinningen som mercury tog fram Det var tunderbult tändningen. när den komm piskade dom allt och alla i prestanda och nu sitter det i varje utombordare. moderniserat i elektronikboxen förståss men samma princip att tändninge flyttar sig med varvtalet.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Någon rekomendation vad det gäller 2-takt 25-30hk mellan årsmodell 90-95 och 95-00 (lite beroende på hur mkt pengar jag väljer att lägga).

För mig är prestanda och låg vikt saker som är viktiga. Har en gammal askeladden 4.2lång som väger ca 170 kilo som kräver lång rigg och nödvändigtvis inte elstart. Vid låg fart är det el motor eller åror som gäller, 2-taktarn är endast till för transport.

 

Tack på förhand!

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Piggelin borde ha nämnt Mercury Optimax bland potenta 2-taktare då de i flera tester visat sig väl så bra eller bättre än än många 4-taktare och E-tec. Hur de fungerar i långa loppet har jag dock ingen erfarenhet av, då jag själv har haft/har 4-taktare från Yamaha, Honda och Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för mycket intressanta inlägg.

Numera är jag lycklig båtägare till en Fjordwing. På den hänger det en gammal 115 hk Yamaha från 1987. Vid de få tillfällen som jag haft motorn igång så känns den mycket trevlig. Hoppas det kommer fortsätta så ett tag till...

Tror ni att det finns förutsättningar för det? Hur tar jag hand om den på bästa sätt för att låta den leva ytterligare många år, utan att betala skjortan för dyra servicar varje år?

Gammal och miljövidrig, javisst, -men plånboken tillåter inte bättre. Tänkte köra på alkylatbensin om det inte blir alltför svårt att få tag på och prisskillnaden är allt för stor och att det inte medför att motorns livslängd avsevärt förkortas.

/Lento

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket trevlig tråd som jag kommer att följa. Då jag bara är inne på min tredje båt så har jag inte så mycket erfarenhet av olika motorer. Men den motor som jag har ägt de senaste sju åren är en Mercury 50 Efi från 02 och jag tror att den första generationen Efi kom 01. Honda var sena med Efi teknik på sina mindre motorer och jag har för mig att de kom år 07 möjligen 08.

Mercuryn gick mycket på trolling och när jag sålde den för en månad sen så hade den gått 960 timmar och det enda som gick sönder under alla timmar var en laddregulator. Men den hade dock en svaghet och det var att det blev mycket kondens i oljan så under vinter trolling så blev jag tvungen att byta oljan efter bara ca 50 timmar för att olje mängden ökat till långt över max på stickan. Kontentan av det var att det blev skyhöga olje kostnader.

Har nu min andra sprillans nya båt och smycket längs bak på den är en Evinrude E-tec 90 även om 2-T oljan är dyr så kommer den aldrig att bli lika dyr som olje kostnaderna var på Mercuryn. Vilka fler 4-T som har problem med kondens i oljan det vet jag inte men den borde vara fler än Mercury. Tog upp det på båtmässan men de ville inte veta av problemet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt.. akta dig! akta dig!!... Mycket, har hört och känner folk.. och detta Yamaha förespråkande. Kan ju tro att du jobbar på Yamaha.. kanske du gör?

Själv känner jag många som har Johnsons och Evinrudes V4:or och de klagar absolut inte. Lite bränsletörstiga men pålitliga är en gemensam uppfattning från min vänkrets. Skulle själv köpt en men fick nöja mig med 70 hk, när jag inte fick tag på någon. De gick åt för snabbt.

Allt beror på hur ägaren tagit hand om motorn, oavsett märke och modell. Sen kan vissa modeller och märken ha sina fördelar med mindre bränsleförbrukning, lite rappare osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag jobbar inte på yamaha men jag är färgad för jag åker yamaha och har nästan alltid gjort det och varit mycket nöjd med alla yamaha jag haft. Har även jag haft johnson och evinrude motorer och dom har fungerat hyfsat bra dom med men inte dom två v4or jag haft och sen har jag minst två i min närmaste bekantskapskrets som också haft problem med dessa. Problem kan det bli med alla motorer men med dessa v4or slutar notan oftast på dyrt plus moms och sen är det endå inte säkert att dom håller

Det är mina erfarenheter men du kanske har haft mera flyt en mig

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som att du hade nått fel på motorn. Har haft många fyrtaktare och kört på vintern med dom men aldrig upplevt detta. har inte haft mercury fyrtakt men Yamaha och jag gissar att det satt ett Yamaha powerhead i din murkla för dom hade inga egna för ett par år sedan.

Jag vet inte men kanske har med att göra att du går på tomgång hela tiden när du trollar. konstigt låter det i allafall.

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Pezz:

Apropå kondens i oljan är det inte ovanligt på bilmotorer som bara körs korta sträckor och inte hinner bli riktigt varma (sludge). Kanske samma på din 4T båtmotor, den blev kanske inte riktigt varm under trollingen vintertid ? Lösningen för bilmotorer brukar vara att ta ut dem på en långtur så att de blir ordentligt genomvarma för att därmed få bort kondensen. Vet inte hur applicerbart det här är på en 4T båtmotor, det är bara en liten reflektion från min sida.



Senast ändrad av silviasurfarn | 21 januari 2010 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel på motorn det hade jag inte för jag har två andra bekanta som också märkt av det men inte lika mycket då de inte trollat som jag gjort. Marinan kände till problemet men sa att det bara förekom på 50 - 60 hp samma powerhead. Gemene man märker inte av det då de bara kör ca 50 timmar på en sommar men för mig så är det 7 trolling repor. Tempen låg mellan 46 och 51 grader beroende på gaspådrag och det var mitt i det normala på smartcraft instrumentet.

Men i övrigt så var det en mycket bra motor som aldrig streikade trotts att det var -15 grader när den skulle igång. Tyst och snålt gick den med men jag tror orsaken kan vara att oljetanken till största delen ligger under vatten ytan och att det därför blev kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÅLLER INTE MED!!

Honda är världens största motor tillverkare och har även absolut minst reklamationer i världen. Honda har endast tillverkat fyrtakts utombordare och var först med detta. Redan 1964 tillverkades den första fyrtakts utombordarn.

Ibland kan Honda verka vara lite senamed att släppa nya modeller. Detta kan bero på att de inte släpper ut motorer på marknaden förens efter minst två års testkörning i japan och därefter i samtliga länder som kommer att sälja dessa motorer. Tex.Hondas nya 50hk med insprutning som släpptes i maj 2008 denna motor provkördes i sverige redan 2006! (Är god vän med en Hondahandlare på västkusten och hade därför äran att få vara med på testkörningen 2006.)

Att Honda skulle verka rosta mer än något annat motorfabrikat skulle möjligtvis kunna bero på att det kanske fortfarande finns många väldigt gamla Honda motorer som fortfarande är i drift?

Ser fram emot att få prova den nya 60 hästarn som kommer till sverige i årTungan

www.honda.se

Ja jag vet jag är ett Honda freak!! Och vet att det finns andra motorfabrikat som håller mycket hög kvalitet i dagsläget.

Men jag känner iallafall inte någon som äger eller har haft en Honda i sin ägo som är det minsta missnöjd med kvalité eller driftsäkerhet (Detta gäller även motorcyklar och bilar).

Mickel Mad Doe.



Senast ändrad av MickelMadDoe | 22 januari 2010 | 23:54



Senast ändrad av MickelMadDoe | 22 januari 2010 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MickelMadDoe Ibland kan Honda verka vara lite senamed att släppa nya modeller. Detta kan bero på att de inte släpper ut motorer på marknaden förens efter minst två års testkörning i japan och därefter i samtliga länder som kommer att sälja dessa motorer. Tex.Hondas nya 50hk med insprutning som släpptes i maj 2008 denna motor provkördes i sverige redan 2006! (Är god vän med en Hondahandlare på västkusten och hade därför äran att få vara med på testkörningen 2006.)

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så svarade du på Pezz inlägg...?
Inte lätt att förstå när du inte skriver något själv, som förtydligande.

Men min fråga var det fetstilta i mitt inlägg, där du säger emot dig själv... Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...