Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stan

Har ni installerat isolationstransformator?

Rekommendera Poster

Nästan alla har säkert zinkanoder monterade på exempelvis propeller och drev etc.

Om man läser artiklar skrivna om landström så påpekas det oftast att en isolationstransformator garanterat ser till att man inte riskerar att få korrisionsproblem pga krypströmmar via landströmsanläggningen. Läser man broschyrer från de som tillverkar desssa transformatorer verkar det som om man bergsäkert får en totalt sönder rostad motor och allting annat av metall under vattenlinjen om man inte installerar detta skydd för minst 5-6000 kr. Detta är säkert helt eller delvis sant, men behövs detta tillbehör i praktiken eller är det något som kan räknas som overkill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar trafon behövas om inte idag så imorgon. Därför att det finns allt mer elprylar på båtarna. Så något overkill är det tyvärr inte egentligen väldigt förnuftigt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålänge du inte jordar din landström i båten ex via elpatronen i varmvattenberedaren eller har en gammal batteriladdare som inte är dubbelisolerad så är det ingen fara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man säger så här:

Idealet är självklart att totalisolera båten från landström (egentligen skyddsjorden i land) med hjälp av en isolationstransformator..men.

Jag har en stålbåt.

Jag har direkt efter landströmsintaget en panel med jordfelsbrytare och automatsäkringar.

Jag ansluter landänden på landströmskabeln via en annan jordfelsbrytare direkt i landströmsstolpen.

Jag har en varmvattenberedare (IsoTemp Basic 24) vars 700W-220-volt-värmespiral är igång så fort jag ansluter landström.

Jag har ingen transformator.


Jag litar på att i vart fall en av jordfelsbrytarna löser ut innan båten korroderat bort p.g.a. AC-läckströmmar.

Det jag eventuellet orar mig för är DC-läckström frän  batteri/generator..det är typ 100 ggr värre korrosionsmässigt!

Jag har oerhört svårt att tro att värmespiralen i en varmvattenberedare rutinmässigt läcker skadlig ström ut i vattnet den värmer...

Båten flyter fortfarande trots avsaknad av transformator Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket vanlig missuppfattning är att en jordfelsbrytare känner av om det går ström i den gröngula skyddsjorden. Det gör den INTE!et.

Jordfelsbrytaren känner av skillnaden i ström mellan fas och nolla. Om denna skillnad överstiget ett minimvärde, oftast 30 milliampere, så bryter jordfelsbrytaren bort fas och nolla. Men den gröngula förblir obruten.

Korrosion från gröngul landjord uppstår på grund av att den kan ha en spänningspotential som är annan än den som är i vattnet runt båten och alltså i alla metalldelar i båten som är i kontakt med vattnet.

En jordfelsbrytare är inget som helst skydd mot landströmskorrosion!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf:
just därför har jag ingen grön-gul mellan landströmsstolpen och båten (bara fas & nolla) men en extra  *felströmsbrytare* direkt i stolpen för att personskydda mot fel i kabeln till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordtrådens betydelse är mindre efter jordfelbrytarens intåg!

Håller därför på Gunnar och SeaWolfs tankar.

Jordledaren kanske kan uteslutas i framtiden. På landet har vi (ett torp) ingen jord in från elstolpen. Har aldrig dragits in i huset. Nu med jordfelsbrytare fixar vi säkerheten ändå.

Vi hoppar över några decennier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt, och billigt ? Eller har jag läst med för positiva glasögon.

Problemet är tydligen när man har anslutit landström så kan spänningsskillnader uppstå och galvanisk korrision sätter fart. Men om man kopplar bort den gulgröna jordkontakten i sin landströmskabel och monterar en jordfelsbrytare direkt efter intaget i båten så eliminerar man både risken för galvanisk korrision och säkerhets risken med att få strömförande apparater i båten om de på något sätt havererar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, så enkelt och billigt är det- att eliminera jordstömmar från lanströmsanläggningens primärsida i alla fall-.

 

CoolRoger



Senast ändrad av PCP-Roger | 09 september 2009 | 09:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jordfelsbrytare är fantastiskt bra.

Glöm bara inte att kontrollera funktionen emellanåt.

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om man kopplar bort jordkbeln gul/gröna ock får ett fel i en apparat kan denna bli spänningsförande 230v utan att säkringen går för den har ingen kontakt med jord/vatten. Kommer man sen i kontakt med apparaten och jord löser förhoppningsvis jordfelsbrytaren om man har tur. Kommer man i kontakt mellan nollan och apparaten löser säkringen vid ca 10 Ampere = DÖD om man fastnar.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jordfelsbrytare mäter skillnaden mellan det som går in (låt oss kalla det FAS) och det som går ut (låt oss kalla det NOLLA).

Om skillnaden är mer än inställtt värde (typiskt 30 mA) stängs både NOLLA och FAS av (se bifogad bild).

Som tur är var det intelligent folk som kan det här med el som designade felbrytaren== ingen fastnar eller dör oavsett vllken av de två sladdarna FAS och NOLL man leder bort ström ifrån

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare#Funktion


För övrigt är NOLL ihopkopplad med JORD i säkringscentralen i land..idealt är allså nollan i stolpen exakt samma som som den s.k. skyddsjorden..men ibland inte riktigt...



Senast ändrad av Gunnar_ | 14 september 2009 | 22:12

post-22127-1394236097,986_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kommer i kontakt med enbart fasen och ström läcker ut fel väg, genom kroppen, så löser jordfelsbrytaren vid 30 mA.

Om man kommer i kontakt med både nolla och fas samtidigt finns det inget som hjälper; varken säkring eller jordfelsbrytare. Man blir stekt eftersom strömmen går rätt väg, mellan nolla och fas.

Jo, utan skyddsjord så kan en apparat med metallhölje få fasen i höljet. Men om man har en normal fritidsbåt byggd i trä eller plast som leder ström dåligt, var hittar man en bra elektrisk nolla med lågt motstånd att ta tag i när man behöver det?
(Om man inte har skyddsjordat diskbänken eller nåt, en skyddsjordad diskbänk och en trasig el-apparat med metallhölje kan bli en bra dödsfälla.)

Annars kan man i båten hålla sig till dubbelisolerade apparater som har plasthölje och stickkontakt utan skyddsjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I fallet att man får fasen i kontakt med metallhöljet på en apparat som man håller i (och som av någon anledning inte har sitt metallhölje till havet eller till skyddsjord) , och man samtidigt får kontakt med en diskbänk eller något annat som är jordat till havet eller till skyddsjord, så kommer en jordfelsbrytare att se att den ström som går genom ens kropp fattas (för den går ju till skyddsjorden eller havet i stället för till nollan) och den löser då ut.  

Med andra ord blir det ingen dödsfälla så länge man har en jordfelsbrytare i båten. Eftersom det är lag i sverige på att bryggans matning också skall ha jordfelsbrytare, så är det alltså ett extra skydd om den ena skulle vara dålig och inte lösa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag drar ut stick kontakten  på vvb när jag inte använder den. men jorden går tyvärr till höljet på denna. men drar man ur kontakten till den så bryter man jorden till vattnet  iaf. jag har jorden till samtliga 230volts utag och den koppla jag förbi jordfelsbrytarn så den är obruten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tänka på ett annat sätt också, om man låter bli att ansluta jordkabeln i båten.

Om man på hösten drar upp båten på land och ansluter den till nätet och ett fel i elsystemet gör att en utsatt del (tex motorn) blir spänningsförande så kommer säkringen inte att lösa (som den hade gjort om den utsatta delen (motorn i detta fall) varit skyddsjordad.

Sedan när båtägaren på våren nuddar propelleraxeln (som är förbunden med motorn) samtidigt som marken så får han en stöt, och jordfelsbrytaren löser (förhoppningsvis). Det är ju tur att jordfelsbrytaren löser i detta fall men jordfelsbrytaren har ju löst för att strömmen gått igenom en människa redan.....

Jag skulle installera isolertransformator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast...

Om landströmmen går till sin separata slinga med uttag till olika prylar; laddare och vv-beredare plus något extra uttag. Där varje uttag i sig har skyddsjorden inkopplad som den ska. Men utan att koppla ihop landströms slingans skyddsjord med något annat i båten.

Hur i hela friden ska motor och drev kunna bli spänningsförande?

SXK genom Magnus Sterky har satt sig och grunnat över en vettig tillämpning av ISO 13297 och kommit upp med denna lilla skrift, utgiven i framtiden 2011-11-11 (ska nog vara 2010-11-11) .

...en liten uppsättning av typkretsschemor som belyser några säkra och tillåtna sätt att installera landström i en båt utan att riskera korrosionsproblem
http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/LandstrInstR3.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår hur du menar, att få samma potential i alla delar, men du får ju fortfarande en spänningsatt båt om du drar upp den och lägger den på en isolerad båtvagn när det blir ett fel emellan fas-jord.

Intressant pdf. Såg att dom hade försökt löst problemet som jag fiskade efter vad som händer när man tar upp båten och lägger den på en isolerad båtvagn (gummihjul). Detta har dom löst genom att ha ett Lätt synligt överkopplingsbleck, måste vara isatt om båten är torrsatt med landström...tror inte jag tycker om att låta båtägaren hålla i minnet att koppla in överkopplingsblecket vid varje torrsättning, och kommer han ihåg att informera om detta när båten byter ägare......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är just fel emellan fas-jord som jag inte begriper hur du ska få?

Om det inte finns någon 220V ledning inom 1 meters avstånd från motorn. Hur hoppar spänningen dit så båtägaren kan få sig en kyss av propelleraxeln när båten står på land?

Om man tar med sig nån 220V pryl och lägger på motorn, typ en lampa. Men då sitter den ju i det jordade eluttaget och skyddsjorden fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en båtägare kopplar in jordblecket på land och det blir ett fel som gör att fasen kommer i kontakt med metallhöljet på en apparat så löser jordfelsbrytaren och/eller säkringen.

Om en båtägare INTE kopplar in jordblecket på land och det blir ett fel som gör att fasen kommer i kontakt med metallhöljet på en apparat och en person tar i metallhöljet (i det läget med fasspänning) och nånting annat typ marken så löser jordfelsbrytaren men troligen inte säkringen. Det är alltså fortfarande säkert, men i lite mindre grad.  

Den föreslagna tillämpningen förväntar även att landmatningen är laglig, dvs att den också har en jordfelsbrytare. Så även om en av två sådana är trasig så kan den andra lösa ut.

Människan tål 10mA under längre tid utan bestående men. 30mA tål man bara mycket kortvarigt, och man rycker till en hel del vilket är farligt bara det. Så 30mA-jordfelsbrytare måste lösa ut mycket snabbt. Dessutom kräver ISO 13297 att man har 10mA jordfelsbrytare på uttag i våtutrymmen (pentry och toa/dusch). Så det finns all anledning att ha en sån i båten.

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.sychut.com/nav/el/ISO13297.pdf         hur tolkar man   OR ( röd markering !!!! )

Sida 13 av 24 pdf rutan !

 

8 Ground-fault protection/earth-leakage protection

8.1 GFCIs (RCDs) shall be of the trip-free type.

8.2 The craft shall be provided with earth-leakage protection in the main supply circuit by

a) a double-pole RCD having a maximum nominal trip sensitivity of 30 mA and 100 ms maximum trip time located

in accordance with 7.2.2,  ** or 

B) each receptacle located in the galley, toilet, machinery space or weather deck shall be protected by a GFCI

(RCD) having a maximum sensitivity of 10 mA.

8.3 The GFCI (RCD) device shall have an internal circuit for manual testing of the trip function.

NOTE GFCI (RCD) double-pole receptacle (socket) devices may be installed as part of a convenient outlet installation,

either in single-outlet applications or in multiple feed through installations, i.e. a series of receptacle (socket) outlets connected

in parallel such that the first GFCI (RCD) protects everything in the circuit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sammanställning om jordfelsbrytarens funktion bara i denna tråd:

En mycket vanlig missuppfattning är att en jordfelsbrytare känner av om det går ström i den gröngula skyddsjorden. Det gör den INTE!

Jordfelsbrytaren känner av skillnaden i ström mellan fas och nolla. Om denna skillnad överstiget ett minimvärde, oftast 30 milliampere, så bryter jordfelsbrytaren bort fas och nolla. Men den gröngula förblir obruten.

 

Hej, om man kopplar bort jordkbeln gul/gröna ock får ett fel i en apparat kan denna bli spänningsförande 230v utan att säkringen går för den har ingen kontakt med jord/vatten. Kommer man sen i kontakt med apparaten och jord löser förhoppningsvis jordfelsbrytaren om man har tur. Kommer man i kontakt mellan nollan och apparaten löser säkringen vid ca 10 Ampere = DÖD om man fastnar.

 

En jordfelsbrytare mäter skillnaden mellan det som går in (låt oss kalla det FAS) och det som går ut (låt oss kalla det NOLLA).

Om skillnaden är mer än inställtt värde (typiskt 30 mA) stängs både NOLLA och FAS av (se bifogad bild).

Som tur är var det intelligent folk som kan det här med el som designade felbrytaren== ingen fastnar eller dör oavsett vllken av de två sladdarna FAS och NOLL man leder bort ström ifrån

sv.wikipedia.org/wiki/Jordfels...

 

Om man kommer i kontakt med enbart fasen och ström läcker ut fel väg, genom kroppen, så löser jordfelsbrytaren vid 30 mA.

 

I fallet att man får fasen i kontakt med metallhöljet på en apparat som man håller i (och som av någon anledning inte har sitt metallhölje till havet eller till skyddsjord) , och man samtidigt får kontakt med en diskbänk eller något annat som är jordat till havet eller till skyddsjord, så kommer en jordfelsbrytare att se att den ström som går genom ens kropp fattas (för den går ju till skyddsjorden eller havet i stället för till nollan) och den löser då ut.  

 

JFB=Jordfelsbrytare:

JFB läser av om det föreligger en läckström från fas och noll .( dom 2 hål i väggen )

 En JFB fungerar även UTAN att vara jordad , mao .. trycker man in en portabel JFB i ett ojordat uttag hemma så har man samma JFB-skydd som om den skulle sitta i ett jordat uttag .

Man vill ju även att dubbelisolerade produkter skall skyddas om det är en skada på produkten!

 

Finns en förklaring som passar de flesta. Vad vore båtsäkerhet utan Maringuiden?

Varför blev det ett så felaktigt namn på denna apparat. Elsäkerhetsburk vore bättre t.ex. ESB.

Det är ju inte jordkabeln det är fel på. Uttrycket jordfelsbrytare får de flesta att tro att det är jordkabeln som lossat eller gått av. Eller?

 

Kunde jordfelsbrytaren säljas som elsäkerhetsburk skulle den kunna säljas vid kassan på varuhuset. Alla med småbarn borde plugga in en i varje uttag nära barn. Helst en med 10 mA brytning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur tolkar man   OR ( röd markering

Tja, det är inte lätt att vara tvärsäker. 

Om detta OR skulle innbära att man bara behöver ha jordfelsbrytare på 10 mA men ej 100mS utlösningstid för att skydda de upprabblade våtutrymmena, skulle det ju innebära att andra uttag i båten inte behövde ha jordfelsbrytare alls.

Om detta OR menar att man för de jordfelbrytare som skall skydda uttag i de upprabblade våtutrymmena skall ha 10mA utlösningsström, men som inte behöver lösa på 100 mS, så blir skrivningen logisk.

Ett av de länder som deltager aktivt  i skrivningen av ISO-standards är Tyskland, och där är det dessa 10mA jordfelsbrytare som krävs på land för våtutrymmen, man får förmoda att de kräver samma säkerhetsnivå i en båt.

Men standarden är sannerligen inte enkel att tolka i alla sina detaljer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och i Sverige har vi inga krav på att det skall vara 10mA JFB i kök/bad/ dusch /wc utan att det räcker med en max 30mA . För man har inte högre krav i båtar än på landbacken och våtutrymme när det gäller JFB  !

- Är vi eninga om det ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...