Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Dawa

Bygga om 30-kärra till 80-kärra

Rekommendera Poster

Jag har idag en amerikansk trailer med en typskylt där den är godkänd i USA/Canada. Draget är fast, svetsat på dragstången och hela ekipaget är fjädrat.

Jag vet att den inte är godkänd som 30-kärra för tillfället pga fjädringen, så det kan vi lämna därhän.

Jag är nyfiken på vad som skulle krävas för att få den godkänd som en 80-kärra. Jag har förstått att någon typ av bromssystem krävs men jag är osäker på hur den måste kunna bromsa rent tekniskt/praktiskt.

Är det någon sorts påskjutsbroms som är enda alternativet? Vad krävs i så fall mer än att byta kulhandske och få dit någon mekanisk variant med bromssystem? Måste jag byta hela hjulaxeln och hjulen?

Är det någon som har en ungefärlig uppskattning om kostnad för en sån ombyggnad?

I princip antar jag att det är att likställa med en helt amatörbyggd trailer som ska registreringsbesiktigas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta till en bromsad axel lär väl vara enda alternativet, eller? Det finns färdiga paket med bromsade axlar och dragstång med påskjutsfunktion, men sedan några år är reglerna för självbyggda släpvagnar ändrade så jag tror att det är där du kommer få problem. Innan du fördjupar dig i tekniska lösningar så bör du nog kontakta Bilprovningen för att se om det ens är möjligt att registrera släpvagnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde om mitt USA släp sommaren 09 och då byttes påskjuten och axlarna ut till dom som vi har på våra släp med trummbromsar, släpet blev klassat som egenbyggt och årsmodell 2009. Kolla med den gubbe som ska göra din regbes det är nämligen lite utt till respektive vart dom drar gränsen för egenbyggt, du tillverkar ju trots allt inte ramen.. I mitt fall satt original påskjut svetsad och han bedömde då att jag ändrat tillräckligt mkt för att godkänna det som egetbyggt..

Du behöver och ett nytt chassinr som du köper av TT i borlänge, sen ska du skicka upp papper till TT i Örebro så dom kan göra en ursprungskontroll och sen är det dags för reggning efter ett godkänande ifrån dom i Örebro..

 

Lycka till, har du några med frågor så pm då jag trots allt är släpvagnstillverkare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...