Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
iw31

ÖVERVARVNINGSSKYDD - YAMAHA F 100

Rekommendera Poster

Hej,

Hur funkar det med övervarvningsskyddet? På min motor så kommer jag upp i max 6100 rpm (vilket är lite för mycket), och jag tror att övervarvningsskyddet träder i kraft efter 6200 rpm. Hur skulle jag märka att detta händer, kommer motorn att börja ge ifrån sig någon form av hackningar, eller fungerar det som så att motorn inte varvar mer efter ett särskilt varvtal, utan det varvtal man uppnått, t.ex 6100 hålles och motorn går på som vanligt, och då man försöker ge mer gas, så händer ingenting..? Tacksom för info om hur det står till med detta.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du märker när varvskyddet slår i. det blir som att du slår av och på tändningen med en jäklá fart. motorn dör tills den kommer under 6200varv sen går den till den kommer över 6200varv då den dör igen och så håller det på tills du drar av gasen. prova kör full gas med bilen på tvåans växel skall du se. det blir likadant på båtmotorn. försök hitta en proppeller så du varvar ca 5700-5800 när du är själv i båten och trimmar ut max. då kommer du ha en bra soppaförbrukning samt hög toppfart men endå has lite ork när ni åker flera i båten. skall du ofta ha tung last så bör den varva lite mer men inte över 6000 varv

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Daniel,

Tack för informationen! Då vet jag hur det funkar. Jag håller nog propellern, då jag mest ligger vid 3800-4800 varv per minut, så om jag håller koll på att jag inte varvar över 6000 så borde jag inte ha några problem - funkar mitt resonemang eller glömer jag något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt. Jag väljer hellre en propeller som övervarvar lite med lätt last än en som kanske bara når 5800 varv eller lägre. Det är sant att du har lite lägre maxfart och lite ibland marginellt högre bränsleföbrukning nära toppfarten. Men toppfart är oftast inte intressant, utan marschfarten som du själv säger. Med din  propeller kan du ha full tank, lasta maximalt, få beväxning på botten som bromsar osv, utan att du någonsin ej överbelastar motorn. Simma, förlåt kör lugnt vidare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt övervarvning skydd ska enligt instruktionsboken fungera på detta sätt,

går det i så sänker den max varv gränsen till en lägre gräns typ 5000, å typ då dör tills den kommer under å varvare den då över 5000 så sänker den ytligare gränsen, detta för att inte kunna skada motorn vid tex propp haveri, å ska man återtälla till normal gränsen ska man slå av täningen i 1 min, ifall det bara var att proppen tex sög luft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bra för motorn att ha en felaktig propeller, trots att du inte kör på fullgas.. Man skall alltid ha en propeller som gör att motorn uttrimmad, monterad på rätt höjd, normal last gör optimala varv, vet ej vad det är för Yamaha F100, kolla deras sida..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...