Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
maskon

Pendlingsbåt

Rekommendera Poster

Umeå-Vasa ett par gånger i veckan. Vad ska man då ha att åka i? Driftsäker, sjöduglig och hyfsad bränsleekonomi...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kankse det... All input är välkommen eftersom jag just börjat fundera. Jag är stolt ägare till en träeka sedan tidigare, så detta blir helt nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog skaffa en ordentlig sjöbåt med all navigationsutrustning. Det är 100 M fram och åter. Ska du göra det två gånger i veckan utan att tänka på väderläget måste du ha ett riktigt monster. Där faller bränsleekonomin.

Bränslekostnaden blir runt 2000 kr per resa om man räknar med 1,5 l/M. Även ekan med utombordare hamnar runt tusenlappen per resa.

Med en bränslesnål snipa t.ex skulle det ta 20 timmar fram och åter. Kostnad 400-500 kr/resa om den drar 0,3 l/M i bästa ekonomifart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, tänker spontant på de båtar som brukar kallas sjöjeepar, som finns från 25 fot och uppåt.

T EX Minor Offshore 25, Paragon 25 och Targa 25.1, som testas i Båtnytt 3/2009. Pris med VP-D4 300 hk diesel för dessa båtar nya är 1,2 -- 1,4 miljoner kr. Förbrukning kring 30 knop ligger mellan 1,20 och 1,28 liter diesel per sjömil.

Om 100 sjömil ToR stämmer så blir det alltså cirka 125 liter diesel och med ett pris hos sjömacken på 13 kronor = 1625 kronor enbart för bränslet. Billigare och mer vilsamt att ta färjan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Får väl sikta på ett monster och se vad det blir. Mer än en miljon käns dock lite onödigt dyrt bara för att åka till jobbet. Färjan är oduglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla targa 25.1 det är en bra båt som tar nästan all sjö. I den finns det dessutom toa kök och sängar för fyra personer och går runt 35-40 knopp.CoolSkrattandeGlad

motor: 165-271 kw   225-370 hp

bensintank: 420 L

l.o.a: 8.38m (27,5)

 

post-10012693-1394236172,009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella Falcon 26. Du kan komma ned i litern per sjömil...

 

Eller så blev det snikvarianten Buster och flytoverall......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masmar 31, Segmo, TG King bra båtar som man färdas både billigt och bekvämt i. Segmon är en liten favorit med en Yanmar 300 så åker du billigt och snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte Bella Falcon är rätt båt för dig. Har en själv och den har inte riktigt sjöegenskaperna för öppna vatten vid sjögång....du vill nog inte vänta in vädret heller antar jag. En meter för kort och alltför fylligt förskepp för att klara hög sjö med fart - för att inte tala om all inredning som med tiden lär skaka loss för dig.

Segmo med minimalt med inredning och Diesel är nog ett bra alternativ.

Är kalasnöjd med min Bella, men pendlar då inte över öppet hav som du planerar göraGlad

  



Senast ändrad av BellaFalcon | 08 december 2009 | 22:29



Senast ändrad av BellaFalcon | 08 december 2009 | 22:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att Falcon 26 inte klar havsjö jämnfört med med Segmo 30 håller jag inte med om, jag har själv en Falcon 26 med KAD 44EDC och min granne på ön en segmo 30. Han viker sig före mig, nu för tiden. Generalfelet på Falcon 26 är att den har för små trimplan. Gör som jag byt till större trimplan ( i mitt fall ett par havirerade Segmo 30 trimplan). Orginal på Falcon är 9x12 varav halva timplanet inte kommer ner i vattnet på grund av steget. Segmo trimplanet är 12x18 och redan detta gör enorm skillnad. till detta har jag ökat på dessa till att nu vara 12x24 (med Bennets välsignelse). Tidigare var trots 260hp båten svår att få  upp i plan och ville ramla ur planet vid 17-18 knop. Nu planar hon snyggt ned till 7 knop!! Samt att hon går som en dröm i havsjö i 17-20 sec i ca 20 knop. Gör det med Segmon så ska ni se att ni får en riktig resa.

MAO håller man ner nosen på Falcon 26 så klarar hon havssjö elegant. I övrigt är allt bättre på Falcon 26 jämfört med Segmon och sist men inte minst undvik Yanmar dielarna med Mecruser drev. då dessa inte klar belastningen från denna starka diesel. Studera sälj annonserna så finner ni att dreven är bytta vid 300timmar eller mindre.  Det nya 3X drevet är fint men fanns inte då. Skälet till att Segmo Pelle bytte till Volvo D serie vara alla Macruser drev ras. Min granne har bytt motor och drev till KAD 300 samt volvo DPX drev.

Angående trimplansbyte se bifogade bilder. fler bifogas på begäran.

Mvd

Ingemar

 

   

         

 

            

post-19654-1394236196,63_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delta bör vara ett bra alternativ till pendlarbåt..

25:an körs i marchfart på 0,8/nm..

32:an är säkert en trevligare körbåt då den är större, drar 1,2/nm i 30 knop.

 

25:an hittar man för mellan 500 och 600,000 kr med en Penta diesel

32:an hittar man för 1,2-1,3 ungefär med Penta D6

 

Snackat med folk som aldrig dragit av för hög sjö i Delta 32, bara tryckt ner fören..

Skall du ha båten som en pendlarbåt lär du säkert köra mycket även när vädret inte är 100, kallt å jävligt - då vill man ha ordentligt med värme. Inombordare!

Lyckatill!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant betr trimplanen. Har själv KAD43 och standard trimplan. Min båt planar upp snabbt tycker jag, men i 7 knop så är den långt ifrån planande....

Gör trimplansstorleken stor inverkan även om vinden ej kommer från sidan?  Det tag menar är att om man vill stå på i sjögång och trycker ned nosen genom att trimma in drevet så borde det väl ha samma effekt såvida sidvind ej föreligger?

Känns fortfarande för mig som att skrovformen (läs förskeppet) på Bellan inte är optimerat för tuff havssjö....en snabb jämförelse med skrovet på t ex en racebåt a´ la Smuggler visar ju dess betydligt längre/smalare förskepp.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sjövärdig snikvariant kan vara Yamarin 64.

Med 150 hk 4t drar den klart under litern i ca 25 knop. Toppar ca 40.

En dryg timme till Wasa vid fint väder å lite mera gas - eller så lite lugnare på 1,5 till 2 timmar.

Ska vi ta en provtur till våren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående nosen och motsjö,

Som sagt jag och min granne med Segmo 30 kör varje helg över mysingen i alla väder och jag kan lova dig att med mina trimplan så har du inga problem att hålla ner nosen och då går hon som tåget. DEt har hänt att min vän med Segmon ringt och sagt att han valde en väg innanför Henriks grund för att unkomma motsjön vilket jag inte fann någon anledning att  göra.

Sätt dit riktiga trimplan så får ni se det blir den båt den förtjänar att vara.

 

Slå en signal om ni du behöver tipps eller fler bilder.

0703 76 40 04

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför åka på vattnet? Om vi tänker på avstånd, klimat, prislapp för båtar i denna klass så kan man lika väl satsa på;

flygcertifikat: 100 K Sek

Flygmasking (något klassiskt som en PA-28): 300-600 k Sek. Räkna med 900 sek/h inkl kostnad för flygplansinköpet. Du kan såklart hyra istället för att köpa också.

Du åker då i 130 knop, bättre skyddad och till en lägre investeringskostnad än båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...