Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mutto

Någon som vet tryckbrickans funktion?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett SX-drev med en alupropp och undrar över tryckbrickans funktion. Ska den bara hindra propellern från att komma emot drevet eller ska den fixera propellern cylindriskt i framkant också?

Vågar inte köra eller riskera att förstöra drev och propeller innna jag fått besked, de som sålde den sa att det skulle se bra ut och visste inte mer.

 

Mvh



Senast ändrad av Mutto | 03 september 2009 | 09:02



Senast ändrad av Mutto | 03 september 2009 | 11:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite förvirrande att en tryckbricka ska hindra motorn för att komma emot drevet...så jag vet inte om jag förstår dig rätt vad gäller tryckbrickan.

Rent spontant kändes det som att du menade antingen 14 eller 15 på bilden. Men jag är inte säker på att jag förstod dig rätt...

Saknar du delen eller vad är problemet?

 

post-10005627-1394236086,1371_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dawa!

Skrev fel, skulle varit proppen i stället för motorn mot drevet.

Jag har alla delar men har fått för mig att man har olika tryckbrickor till olika propellrar och nu fick jag en michigan alupropp med samma stigning som min gamla mercruiser propeller, men insatsen/navet var inte lika, denna hade fast nav, allt i ett.

Mitt problem är att jag inte vill förstöra den nya proppen som jag fick testa, de på båtfirman var osäkra på om den skulle passa rakt av på mitt drev. Jag tog proppen och åkte ut och montera och blev osäker på ifall det var rätt så tänkte dubbelkolla här.

Splinsen var samma, jag kan dra proppen med muttern, så lång är allt bra. Jag undrar bara vid vilka punkter propeller fixeras så den sitter fixerad runt axeln, det är juh ett litet mellanrum mellan axel och propelllernav pga avgaserna, då den sitter juh bara tight om axeln vid splinsen.

Som det är nu så är proppen fixerad vid den 5 cm långa splinsen i bakkant på axeln, håller det proppen rak i förhållande till axeln hela vägen mot tryckbrickan? Jag skulle vilja att proppens nav passade på den mindre diamtern på tryckbrickan där fram i stället för att bara ligga kloss an, förstår du hur jag menar, det känns lite ologiskt att den 5 cm långa splinsen ska fixera proppen med de stora krafter som frestar?

Men kollar jag på din bild så ser dte ut som den klumpen efter tryckbrickan har sån liten diameter så den bara ligger emot tryckbrickan? Men klumpenkanske ligger tigt mot axeln till skillnad från mitt nav som är fast i proellern?

 

Mvh



Senast ändrad av Mutto | 03 september 2009 | 11:11



Senast ändrad av Mutto | 03 september 2009 | 11:13



Senast ändrad av Mutto | 03 september 2009 | 11:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...