Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
matte69

biltemas klass3 lås!

Rekommendera Poster

såg att biltema har klass3 lås samt kätting, antar väl att dom är godkända av försäkringsbolagen....  e ju halva priset på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara ett SSF Klass 3, så spelar det knappast någon roll vem som säljer dom. Och då är det ju bra att man kan hitta det billigt någonstans.

 



Senast ändrad av Reine | 03 september 2009 | 07:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

står SBSC på kättingen och att den är certifierad.... borde väl vara godkänt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

står SBSC på kättingen och att den är certifierad.... borde väl vara godkänt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och förmodligen halverat livslängden... och får en jävla massa strul när du inte får upp låset för att det rostat ihop....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke... Skrattande

Man får oftast vad man betalar för.. och ett kärvande lås när man ska ut med båten en fin dag är inget jag skulle vilja ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett jättefint och ganska dyrt ABUS lås till min båt. Det kärvar det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att någon sågar´ dyra saker här!!! man kan väl antagligen bara smörja lite oftare....

får en j-a massa 5-56 för det som blir överFlört.

tvekar nu inte en sekund att köpa detta på biltema, däremot menar jag inte att allt e bra från dom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i 5-56 och annat sånt (det löser bara eventuellt problem tillfälligt).

Köp istället Biltema Silikonspray (36-4504) och applicera redan från början,  den smörjer/skyddar alla mina lås (och det mesta annat med rörliga delar utsatt för väder) kanonbra.

En dutt en eller några gånger/år på vad-som-helst mekanist väderutsatt och det kärvar/gnisslat/fastnar inte längre.

Mitt svindyra Abus Granit som låser min 10 container/redskapsbod (utomhus, utsatt för direkt regn/blåst/kyla/värme 24/7/365) inköpt på hösten kärvade direkt på våren därefter..en dutt med ovanstående och vipps så blev det lätt-som-en-plätt att låsa upp.

Sen dess (nu 6 år senare) , med årlig sådan behandling på senhösten funkar det som nytt, alltid.
Samma med sketa-billigga kina-lås som jag har på b.l.a. släpkärrans kullås.




Senast ändrad av Gunnar_ | 03 september 2009 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SBCS intygade produkter är godkända av försäkringsbolagen i den klass som anges.
Generelt duger klass  2 till båtar upp till 200Kg Klass 3 däröver.
Även öglan i båten/bryggan ska ha samma klass eller vara av motsvarande hållfasthet.

Alla lås dyra som billiga slutar fungera om dom inte behandlas rätt.
Cyliderlåset på ytterdörren bör smörjas 2ggr/år. båtlåset som ju är mer utsatt bör smörjas/rengöras betydligt oftare.

5-56 eller den marina motsvarigheten smörjer bra, men är inte någon höjdare i ett lås, oljan torkar inte och drar åt sig smuts och salt som stelnar i låset.
Teflonbaserade låsoljor fungerar bra och ger ett långvarigt skydd utan att smuts/vatten fastnar i låset. Det finns även låsoljor med mineralolja som fungerar bra.
Silicon är säkert också bra, men låset kan lätt bli halt om man får sprayen på utsidan.

När du ska smörja låset ska det vara så tort som möjligt så att smörjmedlet fäster på alla ytor och inget vatten finns kvar mellan stift/skivor.
Lås och låsupp låset flera gånger den närmaste tiden efter smörjningen så att teflonet inte limmar ihop delarna i låset (gäller vanliga lås med stiftkanaler.)

Jag vet inte vilka möjligheter som fins att göra extranycklar till biltemas lås, men flertalet av de billigare MClåsen på marknaden har kopior på ABUS granit nycklar som inte går att kopiera. (vet dock inte om så är fallet med biltemas lås)

Lite komentarer från en låssmed som troligen skulle välja ett lite dyrare alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja köpte ett och kan ju säga direkt att det verkar precis kalasbra det låset! gör fina välsmörjade låskulor och skivcylinder vilket blir lite jobbigare att dyrka för dom som kan det. Jag har även ett ABUS granit plus 37/80 vilket är klass 4 klassat och ja tvekar inte på att biltema låset skulle vara mycket sämre, det är värre bygel på abus och fler skivcylindrar i låset men biltema låset klarar nog klass 3 med råge!

Sen har ja även kättingen tänker verkligen inte klaga på den heller är den klassad så är den klassad. men ja har tagit av överdraget för att den har precis samma färg som gunnebo's motsvarighet vilket säkert skrämmer mer. ja önskar att ja hade fler tjofräser att låsa med låsen bara så ja får en anledning att köpa fler till det priset. Extremt nöjd är ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ock se där har vi kättingen ja.

post-10003953-1394236089,6211_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Alla nycklar går att kopiera men man måste förstås ha en över att visaCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om låssmeden har ett ämne, som ser likadant ut ja.. Du lär ju inte kunna få till en cykelnyckel av ett ämne som är till för husnyklar..?

Kan tänka mig att det kan vara svårt om nycklarna är producerade i Kina eller något annat lågprisland, att få fram ämnen som passar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hjälper det med dyra lås från fina affären.

Busarna kyler ner stålet så att det blir sprött, och ett slag så spricker det.

Blev av med en nästan ny snurra som var låst med ett utombordarlås för 957 Skr.

Någon som har en fräsch 15/20 hkr 4-takts snurra till salu, gärna med lås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man låser båten och motor för att försäkringsbolagen kräver det.

För båt- och motortjuvarna är det inga hinder, det blir bara mer skador på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kedjan rostar värre än en gammal Amazon och låscylindern bör man smörja efter varje upplåsning om man inte vill stå på bryggan och inte få upp låset. Vet flera som vittnat om detta. Vad kostar Biltemas? Ett ABUS med Abloy lås, strumpa samt båtskydd kostar hos de flesta handlare 798:- och då är det kvalité inte kinesiska gammla skrotbilar som fått bli lås och kätting i sitt andra liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående det där med att kyla ner lås för att få det sprött så är det en gammal skröna. I ett låstest jag sett (i och för sig mc-lås, men det är ju ungefär samma sak) tömde de en hel kolsyresläckare över ett lås och slog sen med slägga på det. Det gick inte sönder.

Och visst är låset mest till för försäkringsbolaget, men om båtgrannen med samma båt har ett sämre eller inget lås så lär man ju få ha sin egen båt ifred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en skrotad kinesbil kan bli klass-3-lås & kätting i sitt andra liv så talar det väl för att man borde köpa en kinabil..fatta hur tuff den plåten borde vara i original.

En svensk rosthög (Volvo Amazon), byggd med Svenskt stål grejar det uppenbarligen inte.

Har du fakta som styrker ditt påstående att Biltema:s lås & kätting== kinesiska gammla skrotbilar som fått bli lås och kätting i sitt andra liv eller är dett något du fabulerat ihop aldeles själv?

SeaSea säger under rubriken Hänglås ABLOY att:
 OBS: Måste fettas in med teflonfett art. nr. 21027 för bästa korrosionsskydd.

Som jag tolkar vad du skriver behövs det inte för Abloy == då är det kvalité ?

Jag skiter egentligen i vilket då frågan egentligen inte berör mig direkt (just nu),
men ska man som du gör *dissa* något men samtidigt lyfta fram annat som *mycket bättre* måste man (tycker jag) i vart fall kunna underbygga varför (med fakta) annars är det bara rent tyckande.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 09 september 2009 | 20:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glädjen över det låga priset kan aldrig övervinna förbannelsen över den låga kvalitén.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, men dubbelt eller trippelt pris men med ibland till-och-med sämre kvalité smakar extra surt.

Numera är det inte helt ovanligt att Billigast också är Bäst-i Test medans betydligt dyrare s.k. märkesvaror* hamnar långt ner på listan och ibland till-och-med klassas som sämst !

Några lösryckta exempel:

http://www.automotorsport.se/biltester/2008/0807/080705.pdf
http://www.aftonbladet.se/pryl/article888140.ab
http://www.testfakta.se/img/2009/6/16/168537.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gamla bilar blir nya lås är väll inte helt otroligt varken i sverige eller kina! (har dock inget belägg för det)
Då jag som låssmed regelbundet får i uppdrag att öppna ihoprostade lås kan jag bara säga att Abloy och Abus granit är dom lås som klarar sig bäst.
Hänglås med vanliga cylinderlås bör skyddas mot fukt och salt om möjligt.
Alla lås skyddas bäst mot korrosion med teflonbaserade smörjmedel.
Abus och Abloy låsens skivkonstruktion är heller inte så känslig för trögflytande smörjmedel som andra konstruktioner kan vara.

Problemet med testresultat är att åldrandet är svårt att återskapa i en test situation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det enda felet på detta är att det just står Biltema på låset! Mitt har funkat kanon och jag smörjer upp mitt lika många gånger per säsong som min granne som har ett svindyrt lås ABUS lås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Abus Sea and Snow till min båt som har kärvat hela året. Har iofs bara smörjt upp med 556 varje gång.

 

Det du skriver om teflonolja verkar bra. Jag kommer börja smörja med det istället. Innan bör jag dock göra rent låset riktigt ordentligt innan från skit och gammal olja.

Hur rengör man lämpligast ett hänglås? Skall jag låta det ligga i ett bad lacknafta ett par dagar och sedan skölja med aceton? Vill att teflonoljan skall få bästa möjliga bett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att teflonbaserade oljor lämnar en kladdig nyckel som i sin tur kan ge fläckar på kläder och liknande. Dessa går inte att tvätta bort....mindre kulRynkar

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärt om!

Teflonbaserade smörjor torkar och ger en torr glidyta som inte klibbar (dvs. efter några timmar)
Mineraloljebaserade smörjor är kladdiga.

Rengör med någon form av cleaner tex crc breclean, rand clener eller motsvarande spraya rikligt så att alla skit rinner ur, låt torka.


Smörj sedan på nytt



Senast ändrad av Jimsan | 02 januari 2010 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det snabba svaret! Att jag inte tänkte på crc bräkleen!

Jag får se när jag ger mig på projektet. Som det är nu ligger båten infrusen. Inte nog med det ligger båten på svaj och jag har 200meters vadande ut.

Jag tänkte plocka upp båten för ett par veckor sen men då kärvade låset så mycket att jag inte fick upp det... Cylindern går inte fritt så långt att den går halva varvet runt som den skall.

Funkar bräkleen bra att få upp kärvande lås också? Jag har tänkt tanken med liten gasbrännare men låset har ju plast som kanske är dum att smälta bort.

Nu får jag hoppas på att vintern pausar lite här nere i sundet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAn ofta lägga sig is i det spår som låsbomen skall in i och då går nyckeln bara att vrida en liten bit.
Är svårt att tina stora frusna lås när man inte kan värma dom på bra sätt.
Finns gasdrivna varmluftspistoler som funkar bra, men det är lätt att smälta plasthöljet på låset.
Försök med tinande låsolja (gärna fick varm) men du måste sedan torka och smörja låset ordentligt annars fryser det igen.

vet inte om rengöringssprayerna tinar is, men om låset kärvar av annan anledning är det värt ett försök.

Finns ett medel som jag tycker är stret vassare för att öppna kärvande lås, och det är en låsprodukt som heter Kaba Cleaner. Av någon anledning är den snäppet bättre än allt annat jag testat. (men dyr).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det resonemanget köper jag inte. Lås samt kätting från Kvalitema fungerar utmärkt. Sköter du låset så som du ska sköta alla lås så fungerar det alldeles utmärkt. Har flera lås från Kvalitema till mina containrar nere på varvet och dom har fungerat klanderfritt i flera år. Klart som korvspad att handlarna försöker smutskasta dessa grejor då det är halva priset på dom mot deras. Allt är inte skit som är billigt!

Visa ord från Styrbjrn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...