Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tamg

Båt- Dynor/klädsel/soffa

Rekommendera Poster

Hej

Soffan i min Maxim behöver översyn, träplattan i stommer håller på att ge vika.

Fundererade på om man klarar det själv och vilket material som är lämpligt i stommen. Anar att det kan vara svårt att få till det med den befintliga skinnet/plasten/gallonen. Kanske är det svårt för en lekman.

Tips/idéer?

Har något gjort detta med gott resultat? Firma att rekommendera i Uddevalla - Trollhättan området, hur dyrt kan detta bli? Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har klätt om dynorna på en Flipper 700 med gott resultat. Det är lite pilligt och tar en stund men det går. Två av dynorna var omklädda sedan tidigare, vad jag förstod av en firma och jag tycker nog att mitt faktiskt blev snyggare.

Det är detaljerna som gör det. Några tips:

Se till att ha rostfria klammer i häftpistolen

Måla eller lacka skivorna så att de inte suger åt sig fukt och blir mögelprickiga

Ansträng dig för att få till raka sömmar

Passa gärna på att byta ut skummet mot tjockare

Ha vadd mellan skum och galon för ökad spänst

Sätt Scotch Magic-tejp på undersidan av pressarfoten så att den inte suger fast i galonet eller smörj galonen med vaselin, då glider det lättare

Ha långa stygn så att nålen inte skär sönder galonet

Välj en mörk färg så att inte skiten syns direkt



Senast ändrad av Flipperskeppare | 28 augusti 2009 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade den urläckra, bruna galonen i min Maxim, och den ville jag inte ha kvar. När jag började riva i de gamla sofforna så upptäckte jag att det var lika bra att byta både skumgummi och träbotten också. Det som sitter i original är vanlig, obehandlad furuplywood, runt 12 mm tjock.

Jag gjorde nya bottnar i furuplywood (om de gamla höll i 30 år så ska det väl duga), satte dit nytt skumgummi (som Kungsängen skurit till), limmade dit vadd och klädde sen in allt med marinblått Sunbrellatyg med vita kederlister. Det är väl en smaksak vad man gillar, men jag tycker att det är mycket trevligare med tyg istället för galon. Sunbrellaväven är mycket tålig, jag har haft den i 4 säsonger utan synbart slitage. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att sy dynor, men det är nog bra om man kan hantera en symaskin hjälpligt!

I den här tråden kan man se hur det blev:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=126873

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade på din länk:

127026.jpgProffsigt!

Får man till det så där så blir i alla fall jag nöjd. Tack för tipset!

 

T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...