Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ringhede

Hur ofta byter ni impeller

Rekommendera Poster

En fråga

Ni som har Mercrusier med Alpha One,

Hur ofta byter ni impeller och vad väljer ni då, orginal eller alternativa fabrikat?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart tredje år och jag skulle aldrig välja något annat än orginal för en så kritisk komponent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte den motorn utan en Yanmar 240hk. Byter vartannat år, även om tillverkaren föreskriver var 1000:e timme (!). Kör med Biltemas impellrar, och har gjort så i snart tio år. Ser fortfarande ut som nya när jag byter dem. Kostar 99:- hos Biltema och 730:- hos Yanmar.....

Den som per automatik tror att original är bra och säkert (och alternativ mindre bra) kan ju tala med Bavariaägare och andra med VP-motorer. Det var en period för ett par år sedan som självaste VP sålde impellrar till sina motorer som inte ens höll en säsong. För en så kritisk komponent tror jag många av dem som drabbades snarast inte väljer original nästa gång Skrikandes. Världen är inte svart eller vit....

Varken VP, Mercruiser eller Biltema tillverkar impellrarna själva. I alla fall på många Yanmar och VP är sjövattenpumpen t.o.m. en standardpump från Johnson, alltså inte ens pumpen gör motortillverkaren själv.

Min erfarenhet är att impellrar från Biltema är minst lika bra (eller dåliga) som originalimpellrarna (i jämförelse med VP i fallet ovan, bättre). Det finns i det fallet ingen som helst trygghet i att köpa original, mer än möjligen känslan. Men man möter alltid en uppsjö människor som hört en som hade en kompis som fick haveri efter att ha bytt till det och det. Alltid underförstått att felet givetvis berodde på just icke-originaldelen.

Jag kör på Biltemaimpellrar. Inte enbart för att de är billigare - skillnaden är egentligen försumbar med tanke på vad motorn kostar. Nej, anledningen är att de helt enkelt fungerar jättebra. Eftersom de alltid ser ut som nya efter två år så finns ju inget att klaga på. Dessutom passerar jag Biltema från jobbet, medan jag skulle behöva beställa originalimpellern på postorder.

Däremot har jag alltid med en extra i båten, för oavsett original, pirat eller annat så kan man råka misshandla impellern så den havererar. Det behövs inte mycket torrkörning förrän även originalimpellern lämnar in.....



Senast ändrad av IngemarE | 26 augusti 2009 | 07:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tredje år, orginal. Men det finns alltid en reservimpeller med i båten, och den kommer från Biltema. Kanske ska tillägga att jag har en Volvo B21.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter vartannat år, alltid orginal, men min kostar inte mer än 350:-. Billig försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter varje/vartannat år. Tillhör en av de nervösa idioterna som enbart köper Penta orginal olja och viktigare reservdelar. Dyrt, jag vet. Och som det framgår ovan är det inte heller någon garanti. Mest en gammal vana.... :-)

Man plockar ju ändå ut impellern under vinteruppehållet så jag kikar på hur den ser ut när det är dags att stoppa tillbaka den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket bra fråga! Hittills har jag alltid gjort så och på typiskt brorduktigsätt förvarat den i glycerin. Men både isättning och urplockning är ganska obekväma jobb, så nu funderar jag på att låta den sitta kvar. Brukar byta originalimpeller vart tredje år, troligen helt i onödan. Har aldrig sett några tecken på slitage eller skador. Antar att antalet gångtimmar måste vägas in där. Kört i snitt senaste åren ca 25 timmar/år. Motor: AQAD41.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det står så i instruktionsboken. :-)

Nej, allvarligt så mår inte gummit bra av att stå i spänn under hela vintern. Lagras på en mörk och sval plats och man ska ju ändå inspektera den innan säsongen börjar....

 

Min motor går ju 100-150 timmar per säsong.



Senast ändrad av Anders_St | 26 augusti 2009 | 12:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte Penta utan Mercrusiser med Alpha One!

 

Angående fabrikat, NEJ, Biltema har inga sådanna.

Men www.drev.se har GLM som fabrikat.

Några som har erfarenhet av dessa?

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje år även det nu inte behövs! Mest psykoligiskt att veta att den är ny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ha en extra med sig i båten? Om den havererar hoppar man inte i vattnet och särar drevet precis.

Jag byter varje år, samtliga packningar och köper original.

Onödigt tom enligt min motormeckare men känna bra att veta att allt är ok. Man kan ju hitta andra fel när man delar drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ljög jag lite kom jag på. Har handlat av Göran på drev ett par gånger. Jag handlar där när jag ska göra det själv. Har jag den på service så låter jag dom byta och då blir det original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför en impeller i reserv.

Att få tag på en impeller kan vara svårt i semestertider, liksom remmar, bensinfilter och lite annat till motorn. Därför är det bra att ha den senast bytte med i reserv. Tidigare har jag alltid bytt impeller varje år på segelbåten, YSM Yanmar motor, säkert mest av vana. Den impeller jag har nu är mycket kraftigare  (mercruiser V8) och skulle enligt försäljaren hålla 4-5 år. Desstuom är den krångligare att byta då den är under motorn.

Att få ett lyft på en halvtimme under semestern är ofta inget problem i de flesta hamnar, så därför skulle det inte vara så svårt att byta impellern, bara man har en som passar.

Det skiljer inte mycket på orginal och pirat på Mercruiser, tycker jag, därför alltid orginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på vad det är för motor. På de flesta inombordare sitter impellern ofta ganska enkelt utbytbar med båten i sjön (dock helst med stängt sjövattenintag om man inte byter väääääldigt fort). Men jag håller med - sitter den så att drevet behöver delas gör man det inte i sjön direkt Foten

Sedan är det nog (som nämnts) skönt att slippa leta efter/beställa en impeller när man behöver den NU.

Den extra jag har med i båten (kvar i sin plastförpackning) sätter jag i nästa byte och skaffar då en ny reserv att ha i båten. På så sätt är den jag har med i båten aldrig äldre än sedan förra bytet, om nu gummit skulle åldras.



Senast ändrad av IngemarE | 28 augusti 2009 | 14:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, det gör var och en som dom vill. Det är ju inte så att den tar en massa plats i båten. Men man kan ju fylla upp, vilket jag gjorde förr, en hel väska med bra att ha grejer till motorn utan problem. Nu servar jag motorn ordentligt varje år och tar smällen om något skulle gå sönder ute till havs. Propellernyckel har jag dock alltid med.

Jag vill ändå hävda att det är lättare att hitta impeller än båtlyft. Iaf i öresund där jag håller till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att annars står bladen statiskt i samma böjning under ca 6 månader. Oavsett material, så blir de formade efter denna period. Det gynnar inte sugraften nästkommande säsong. Jag sparar inte på VIKTIGA slitdetaljer. Byter varje säsong = (fegis)..?  Vet vad det kan kosta att inte göra..Guld

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summering av tråden

Många läser inte ursprungliga frågan av någo anledning.

Tråden gäller Mercruiser med Alpha One

 

Summering.

Glad att jag inte har en VP eftersom de ägarna är rädda för att det inte håller mer än ett år och byter mycket ofta.

De med Mercrusier byter mer sällan och litar på kvalitén.

Eftersom det inte blev så många med Mercrusier i denna tråd utan mest oroliga VP ägare så har jag plockat fram lite info om Mercrusier från en av deras ÅF.

Leverantör av Mercruiser anger vart 5:e år för bälgar och impeller. Anoder oftare och efter behov. Skall kontrolleras varje år.

 

Ändock intressant iaktagelse att båtar med mycket dyra reservdelar ändå är sådan skit. Jämför med vattenpump på en Volvo V70 som är byggd för att klara motorns livslängd.

Jo jag är aktiv på ett Volvo forum också samt har två Volvo S60 och V70 som gått 17000 och  21000 mil med orginal vattenpumpar. Båda även med samma olja i växellådan som de fylldes med på fabrik. Något att fundera på för er som envisas med at byta olja i dreven varje år.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan lova och garanatera att byte oftare än 5 år är onödigt på Alpha One dreven med normal användning. Alpha drevens impeller har långa vingar så dom är inte särskilt påfrestade.

Sluta byta impellrar som dårar Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta stämmer vad gäller gen II dreven men inte gen I. Dessa har en väldigt liten impeller där bladen är kraftigt böjda och detta leder relativt snabbt till sprickbildning på bladen. Så dessa bör nog bytas minst varannat år. Sen är det inte bara antal gångtimmar att ta hänsyn till, gummit är ju en slags färskvara så även om man kör lite så bör man byta efter viss tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellrarna kan ibland limma fast sig i pumpväggarna under vintern. Då sliter det till i dom på våren sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast farligt eftersom man har kört igenom med glykolblandning det sista som gjordes innan motorn stängdes av. Med en film av glykol så smörjer det så impellern inte fastnar.

Dessutom så brukar jag prova att dra runt motorn för hand före start så man märker ifall något satt sig under vintern.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...