Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SwFc

Familjen har blivit båtbiten!!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har efter en sommar med en Ht-båt(5,6m) blivit sugna på att börja bo över på sjön.Vi sov en natt iår och kom snabbt fram till att det behövs något större, vi vet inte direkt vad vi söker men vi har följande behov: sova 2-3 nätter isträck, kök i sittbrunn,kylskåp, fyra kojplatser(barnen 4 och 7år) och någon form av toalett.

Båten vi söker ser vi hellre är mer rymlig än snabb, bränslesnål, lätt manövrerad och inte för rank. Vi har kikat runt lite och undrar om vi skall sikta in oss på 8 metare eller räcker 7-7,5m då barnen måste kunna röra sig lite? Vi har en budget på ca 175 000kr som tak men vill gärna komma billigare undan.

Ni är väl massor här som redan gjort denna resa, så berätta gärna vad ni gjorde rätt och fel och vad som är viktigt att tänka på??

Mvh SwFc



Senast ändrad av SwFc | 23 augusti 2009 | 14:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har skrivit ner en del av dina/era behov. Men inte dokumenterat hur ni vil färdas på sjön, bråttom eller i stilla lunk (planande-, halvplanandee eller deplacementbåt). Ok, när jag läser igenom din spec står det att båten vara rymlig och bränslesnål. Då är det en deplacementbåt vi talar om. En som väl (förutom priset) stämmer in på era önskemål lär vara  bland annat Nimbus 26.

 

Viktigt att tänka på är givetvis att det finns dokumentation om båt och motor, inga fuktränder från rutor, inte en massa vatten i kölsvinet, inga olje eller dieselläckage från motor, slangar och kopplingar, att motorn startar utan en massa trixande (kall), går jämt, inte har olika temp på topparna osv. Har ni inte kunskapen så ta efter första besöket/titten hjälp av en besiktningsman. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har gjort en lite liknande resa, dock inte helt lik.

Efter många år på sjön i öppna motorbåtar och olika segelbåtar från 2,30 till 14,00 m (de större dock i kappsegling och inte ägda av mig) så började vi fundera på hur det skulle vara att bo i båten någon helg eller så. Vi var helt inställda på att vi inte ville ha huvudutrymmet avskärmat av kapell utan av vägg med dörr då det ger ett torrare inneklimat. Vi tittade på båtar i klassen runt 6 m och fastnade för en Bella 630 (6m 30cm).

Den hade toalett som vi insåg var bra att ha inomhus. Vidare hade den en kokplatta som kunde göras om till värmare. Planande båt som gjorde ca 25 knop vill jag minnas. Man kunde sova två vuxna och ett barn. Halva första sommaren gick det fint. Jag och grabben (då 15 år) eller jag och hustrun var ute och allt funkade bra. Men den gav mersmak! Vi ville kunna vara ute flera samtidigt och ett kylskåp skulle sitta fint, osv.

Nästa sommar blev det en Bella Falcon (8m 20cm). Fortfarande en båt med dörr istf kapell, toa med septik tank men nu också med kylskåp och ankarspel och utrymmen så vi kunde vara ute lite längre i streck. Planande och mycket tåligt skrov som gjorde ca 30 knop. Plats för två fullvuxna, en i stickkoj och en-två i bäddbar dinette.

Nu har vi haft en Nimbus 29 C i tre säsonger och i detta steg fått lite mer av olika saker.

Vad jag försöker beskriva är att vi har haft några grundkrav som våra båtar uppfyllt och dessa grundkrav har växt för varje nästa båt vi tittat på. Det har då känts tryggt att ha en känd båt att kunna lägga ut till försäljning. Skulle vi ha gjort om resan idag hade vi nog hoppat över det första steget då det mest var ett sätt att bekräfta att vi var redo för att leva på båt men våra grundstenar i det vi anser en båt ska ha har vi inte ändrat på. Det jag skulle kunna tänka mig är att dra ner maxhastigheten lite med den slutsatsen har ni redan gjort. Men visst känns det bra att kunna dra på lite när man ser har en bit kvar till målet som inte känns så intressant att tuffa igenom just idag.

Lycka till med ert båtköp!

Edit: stavfel och förtydliganden



Senast ändrad av ChristerN | 23 augusti 2009 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Också gjort en ungefärlig resa som du nu vill göra.

Min rekommendation är att gå upp ordenligt i storlek direkt, skaffa en båt som har det mesta som de riktigt stora har. Alltså, värme, riktig spoltoalett, kök, varmvatten osv osv.

Nu har du ju fått smaka på hur sjölivet är och ratta en 2m större båt är inte direkt svårare, nästan tvärtom. Så storleken tycker jag bara är postivt. När jag tittade på midcabinare på runt 8 meter hade tidigare en 6m DC.. tyckte jag herregud, fy vad stort. Detta kommer bli riktigt jobbigt att styra och hantera inte minst när den skall upp på vintern.

Det bästa med en större båt är ju just att man kan ta med några vänner eller hela familjen och alla lever ett lyckligt trivsamt liv tillsammans utan att trängas. Det bästa jag någonsin köpt var en större båt. :)

För mig slumpades det så att det belv en jänkarbåt. De ligger väldigt lågt i pris, man får helt enkelt mycket båt för pengarna. Sedan kan man diskutera kvaliteten på vissa saker. Och man behöver faktiskt inte bränna på i matchfart hela tiden utan lungt och fint åka fram i 5 knop och då drar de inte speciellt mycket bränsle.

Lycka till nu och ut och titta på båtar vad som passar er bäst. Finns mängder på blocket.

EDIT: La på ett stycke
mvh
Kristian



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 23 augusti 2009 | 20:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha hunnit haft en 5,7 meters HT och en 26 fots kabinbåt under en period på två år så går redan tankarna iväg åt 32 fot hållet.... så rådet blir: Köp så stort du bara kan från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att storleken är viktig ;-)

Men frågan har samtidigt en budget på max 175.000 kronor, så då måste man tänka lite annorlunda. Visst är jänkarbåtar lite billigare, men för att komma ned till denna prisnivå även på en 10-20 år gammal plastbåt, så måste skrov/motor ha stora problem...

Mitt förslag är att fundera på: Vore det OK med en träbåt? Om en träbåt är välskött vid köpet, så påstår båttidningarna att det inte är mer jobb än med en plastbåt. Skillnaden är främst att träbåten MÅSTE skötas om varje höst och vår, medan vanvård av en plastbåt syns först efter 4-5 år.

Med er budget så skulle jag leta en välskött träbåt kring 9 meters längd. Deplacementsfart (max 9 knop) betyder att motorn inte är så stor, vilket ger längre kostnader på flera sätt.

När du söker på Blocket kan du först välja pris, t ex 100-200 tusen --- sedan kan du välja 9 meter längd och därmed få förslag på lagom stora träbåtar för en familj med 2 barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas och många med honom har säkert rätt. Träbåten är både mer båt, bättre båt och billigare. Men jag har den bestämda uppfattningen att träbåten är inte till för gemene man. Den kräver ett underhåll som många inte vill/orkar/kan ta på sig. Därför avråder jag med det bestämdaste att köpa träbåt när kriterierna är båtbiten, större båt osv.l Skall man satsa på träbåten så skall/bör man också älska att underhålla båten inte 1 - 2 månader/år utan 6 - 8 månader/år och vara beredd på att resterande månader går åt till att drömma och planera. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Precis som alla andra skriver så kikar jag också runt efter större men inte så stort som ni. Har haft stort tidigare men va tvungen att hushålla så det sluta med pulpetarn. Jag vill kunna den som åker sist från kobben en söndag och dundra på innan slussar och broar stänger. Men har man inte behov av detSkrattandeså kan ju en snipa funka. Kan man ofta få ganska billigt och dom brukar även va riktigt rymmliga. Kika på en Saga 27 eller en Tresfjord. Kan man även stänga in barnen om dom blir jobbiga...eller tvärt om. Men man får mycket utrymme och låga bränslekostnader. Vist kan dom bli liite gungiga men det finns ju lite botemedel mot sånt.

 

Over and ut  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Efter inläggen så tror jag att man skall sikta in sig på 8-metare (26-28 fot). Har kikat runt på blocket på tresfjord,scand 25(gillade stickkojerna),saga mm men inte hittat någon snipa som liknar maxim eller nimbus 26:orna i planeringen fullt ut, finns det?

 

När det gäller träbåt så har jag kikat på Storö och liknande och tycker dom är trevliga att se på, men inte hittat någon som tilltalar mig i planlösningen. Är det en plastat skrov du avser så kan det ev vara ett alternativ, då jag hellre lägger tiden på barnen än slipa båt i veckor.

Mvh Jonas

 



Senast ändrad av SwFc | 24 augusti 2009 | 19:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planering Nimbus 26 --- gissar att du främst menar akterkabinen. Tänk på att det finns skäl varför nya motorbåtar nästan aldrig har akterkabin (lukt från motorn, trång sittbrunn, svårt att bada) och istället har mittkabin under sittbrunnen.

Träbåt med plastat skrov --- Nej, inte alls. Trä inuti plast åldras sällan bra, om jag förstått rätt. Slipa båten i veckor gäller möjligen för extrema pedanter, men om du lägger ett par tusen kronor på bra (elektriska) verktyg så kan du slipa hela skrovet på en 28-fotare på några timmar. Att tvätta, polera och vaxa ett plastskrov tar också tid. 

Jag återkommer när jag hunnit kolla båttidningar med begagnat-special och underhålls-special.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer i att ej rekommendera trä båt.
(Än mindre när den hugande spekulanten själv skriver att han vill ha tid med barnen och annat)

Även fast jag själv älskar att se på dom och
också haft en i 10 år.

Säg som så hade jag haft tiden och orken hade
jag fortfarande haft den kvar!

//Iggy

Cool



Senast ändrad av iggy | 25 augusti 2009 | 13:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag letat upp Vi Båtägare TEST-tidningen 80 populäraste motorbåtarna begagnade... som innehåller 15 modeller med akterkabin (bland dem Nimbus 26 och Maxim). De andra som ligger inom din budget 175.000 kronor är:

Albin 25 -- långsam, men bra förstabåt.

Nidelv 26 -- Nostalgi, olidligt hög ljudnivå om den har stor motor.

Saga 27 -- Trång, plottrig, ålderstigen, men populär.

Uttern 690 -- Klarar en barnfamilj på fyra.

Här är tidningens summering av akterruffade båtar, med fyra fallgropar:

1. Åtskilda ruffar kan skilja make och maka, för barnen vill inte sova ensamma.

2. Den som ska ut på badbryggan för ett dopp eller för att hiva upp ankaret får klänga och klättra.

3. Sittbrunnen blir kort, få bekväma sittplatser, dumt att ha pentryt nere i förruffen (Albin 25).

4. Om motorn sitter i akterruffen så blir det varmt, det osar, diesellukten går aldrig bort, spilloljan ligger där den ligger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nidelv 24 som jag är nöjd med. I helgen var vi ute en natt med barnbarnen det gick bra men aldrig mer än ett dygn i sträck, då blir båten för liten. Rätt som de skriver så, stor båt som möjligt och Du viktigt med att motorn är i bra skick och att den alltid har haft sötvattenkylning/slutet kylvattensystem. Skippa akterruff, en stor sittbrunn är av värde. För länge sedan, när mina barn var 1 och 7 år köpte jag en kabinbåt i trä med dinett och ståhöjd i ruffen den båten fungerade väldigt bra. 8 x 2.5 meter. Det gick bra med träbåt så länge som jag gillade vårarbetet. efter 6 år blev vårarbetet tråkigt jag började slarva då blev det läge att sälja. Du om möjligt undvik bensinmotor. Jag hade alltid en liten rädsla. Diesel bör det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tvärtom!

Det är förstås bara ni som kan svara på vad som är rätt för er, men jag tycker att det är skönt att ha två separata sovrum. Både barnen och de vuxna kan ju vilja vara ifred. Precis som alla säger så är det inte fel med lite extra utrymme, det tär på humöret att bo trångt och då är nog risken stor att turerna blir både kortare och färre. Som alla andra så är man ju färgad av sitt eget båtval (eftersom de flesta har valt sina båtar själva...), jag tror att t.ex. denna skulle vara toppen för er: http://www.blocket.se/orebro/Nimbus_26_sankt_pris_22382414.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tipsar om en Coronet 24 family. Gammal, ja !, men tidlös, snygg och välplanerad.

Har haft en nu första sommaren, vi är 2 vuxna , 2 barn...helt perfekt för 2-4 nätter i taget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exactly, Coronet is the shit. En gång Coronet alltid CoronetCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena ja vi har gjort exakt samma resa

Först en 5 meters ht...å nu blev det till slut en Nidelv 24..å våra barn e oxå 4 å 7..Å för 175k så hittar du en fin men ny motor oxå om du vill....men kolla modellen efter -78 för då kom U- soffan bak.

Lycka till Denne

post-28619-1394236083,073_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det kanske -76 som U-soffan kom?  I början på 90-talet kom väl en HT modell.

Du som har en DC. Fäller Du kapellet fram eller bak mot aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Vill bara tacka för alla utförliga synpunkter/svar, jag ligger och lurar i bakgrunden och tar in det som skrivs och kikar på modellerna som föreslås.

Jag kan bara säga att jag inte bestämt mig ännu, det finns för mycket att välja på(en bra lösning där ooch en annan detalj på nästa båt som man gillar)!!

 

Mvh Swfc

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som en del klassiker redan nämnts,
kan jag inte låta bli att tipsa om att titta på
en DRaco 2500.

Ja jag har en själv och är en supernöjd jävig man.

Vi är 4 i familjen och har gott om plats.

//Iggy

Cool



Senast ändrad av iggy | 28 augusti 2009 | 18:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Det är en brutalt ful båt att se på men riktigt trevlig att va på och köra. Men personen i fråga ville ha lite ekonomi när det gäller körning och det saknas ju med två gamla sura motorer. Ligger ju oftast två motorer i dom tyvärr. Men visst, man har alltid en reservmotor med sig och trevliga utrymmen är det i den.

Tyckte jag såg någon rekomendera Coronet men då ska det ju vara 26an om det ska va något men även där ligger det ofta dubbla motorer i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Coronet så kan man  ju som jag välja att hitta en med en motor, många har ju bytt. Har en diesel i min. Å sen när det gäller 24 vs 26 Family så sklijer ju storleken invändigt bara på det öppna akterdäcket. Själva kabinen är vad jag förstått identisk, med förpik, stickkoj och bäddbar dinett

 

/stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna slå ytterliggare ett slag för den klassiska Albin25:an. En stor båt i jämförelse med de pengar du får lägga ut. Finns fina exemplar för ca 120 000 - 130 000. Akterruff, rymlig förruff och sittbrun som är ok. Med din budget har du även råd att lägga på en rejäl gummijolle med motor för att utforska omgivningarna när ni lagt till för kvällen.

Välj gärna en som har någorlunda modern motor så slipper ni fundera på att renovera/byta. Kolla även så att genomförningar mm är i gott skick (omtätade).

Det finns även en aktiv klubb för Albin ägare. Du hittar den på www.albin25.se.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaken e som baken.

Vet inte om jag skall säga tack så jävla mycket?
MEN,för egen del tycker jag att den båt jag har är SNYGG Flört

I mitt fall sitter det en motor i, vilket är ganska vanligt att det
är iom att dom flesta har hunnit byta motorn på båt i den åldern.

Lägger in en länk så att den båtbitna får avgöra själv!

 

http://www.blocket.se/stockholm/Draco_2500_TwinCab_23059992.htm?ca=11&w=3

(Finns i fler prisklasser än denna från 130 och uppåt beoende på motor/motorer och skick)

//Iggy

Cool



Senast ändrad av iggy | 30 augusti 2009 | 09:34



Senast ändrad av iggy | 30 augusti 2009 | 09:35



Senast ändrad av iggy | 30 augusti 2009 | 09:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oskyldig Tycker att Draco 2500 är cool men inte är den snygg Flört Finns ju några på blocket och inte en enda har en motor om man inte ska spräcka budgeten och köpa något för över 200.000:-. Kommer man upp i dom pengarna som en med ny motor så finns det ju genast mycket mer att titta på.

Ps: Förlåt om jag klev någon på tårna. Hehehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är schysst att respektera trådens gränser. Där står det ju ganska tydligt:

Båten vi söker ser vi hellre är mer rymlig än snabb, bränslesnål, lätt manövrerad och inte för rank... Vi har en budget på ca 175 000kr som tak men vill gärna komma billigare undan.

Där är gränserna. En båt som väger 2,5 ton med en 320 hk bensinmotor som kostar 280.000 kronor = den Draco 2500 som Iggy tipsar om... Den ligger nog utanför båda gränserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tipsar ej OM DEN båten (280t) .Vilket jag tycker framgår i det inlägget jag tidigare skrev.

Obestämd

Utan om modellen som sådan.
Att det inte finns någon just nu för runt 175 och över eller under
är mer en tillfällighet.Flört

Däremot håller jag med om att ifall man hittar en för runt dom
pengarna den båtbitne önskar lär man inte få tag i en med diesel.
Vilket kan innebära att bränsle ekonomin kanske inte blir det som eftersträvas.

(men det undrar jag om det får att frambringa på vissa andra förslag liksaså)

Jag har tipsat om en familje båt som är rymlig för en familj OCH som går att hitta
med 1 motor till det berörda priset. Vilket jag står för. Att sedan en del inte håller med kan jag leva med. Men i min enfald var det bara ett tps som en del av tydligen tycker är helt fel!


Men nu får det vara slut tramsat om detta.

 

//Iggy

Cool

 



Senast ändrad av iggy | 31 augusti 2009 | 10:28



Senast ändrad av iggy | 31 augusti 2009 | 10:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Iggy...

Oavsett pris, så är väl en båt på 2,5 ton som har summa över 200 hk bensinmotor inte bränslesnål?

Jag tycker att gränserna i frågan snarare talar för denna typ av båt = en snipa med bogpropeller (lätt manövrerad), och mycket annan bra utrustning (solpanel på taket, nytt kök). Kanske går den att pruta ned från 190 till under 175 tkr:

http://www.blocket.se/goteborg/Snipa_Sandvik_25_22346982.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs mitt tidigare inlägg.

Flört

//Iggy

Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Fjord 24 weekender väger cirka 2,7 ton med full tank och packning och med en 270 hk bensinmotor så tar den cirka 2 l/NM och då åker jag oftast 5-7 eller 21-23 knop. Vill man åka bränslesnålt går de flesta planande båtar från 24 fot och uppåt bort, en snipa som föreslagits ovan är nog rätt melodi för den som söker ett bränslesnålt alternativ.

När vi bytte från en ht till en större båt förra sommaren så valde vi bort sniporna pga att min fru har anlag för sjösjuka och att sitta i en rullande snipa är då inget vidare. Vi valde en båt med mittkabin för att de flesta akterruffare med motorn i akterruffen gjorde att det kändes som att ligga i ett stort maskinrum. Vi trivs mycket bra med mittkabin och det funkar perfekt med små barn.

 /Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...