Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stefanius

Dieselproblem !! Vad göra

Rekommendera Poster

Har i sommar köpt en båt med diesel som jag är mkt nöjd med.

Jag farhågas dock över en sak...det nya dieselproblemet...=dålig diesel = dynga i tank och bränsletillförsel i övrigt.

Har i sommar hört flertalet med personer som havererat pga dynga i tank eller tätt i nån bränsleslang,...detta trots rena filter och förfilter.

Är dieseln så jävla dålig idag ?? och hur förebygger man det?...Kan ju inte vara meningen man ska rengöra tanken varje säsong....och att bli stående till havs för en sådan skitsak..!

 

Hur gör ni ?? Hur slipper man detta skitproblem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du menar med dålig diesel antar jag är att det är RME inblandat i den? Försök, om möjligt, att köpa diesel utan RME. Shell´ s sjömackar säljer sådan diesel, och du känner lätt igen den då den är helt klar, medan RME-blandad diesel är gröngul till färgen. Sen är nog dieseln förvisso en aning torrare numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa en tillsats som är bakteriedödande så att man slipper beväxtningen i tanken.

Jag är väldigt mycket emot att använda antibiotikapreparat i onödan men här kan det faktiskt betyda skillnad mellan liv och död.

Det är säkert som amen i kyrkan att det är just när det är busigt väder och höga vågor som skiten rumlar runt och täpper igen. Precis då man är som mest beroende av motorn!

Tror att vi köpte preparatet i en båthandel men är inte säker (gubben sover)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din fråga har vi ventilerat ett antal gånger redan. Jag blir så hum hum arg varje gång jag tänker på, just det skiten vi  och våra motorer matas med och kan därför kanske inte skriva någotsånär objektivt utan hänvisar dig till petroleuminstitutet hemsida.

 

http://www.spi.se/fprw/files/Fakta för dig med dieselmotor, FAME i diesel.pdf

 

Ovan pdf är en av skrifterna som finns där. Ifall du blir lika hum hum upprörd som jag så kanske du missar lite info därför citerar jag ur minnet en rad från andra sidan Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år. Varför och vad detta i praktiken för med sig för oss dieselbrukare vill jag inte utveckla. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, dieseln är så jävla dålig som du säger. Dvs. den diesel som säljs på vanliga mackar. Diesel från sjömackar skall enligt uppgift inte innehålla FAME, eller RME som det också kallas. Tyvärr är många av oss mer eller mindre beroende av FAME-haltig diesel, särskilt som bensinbolagen lägger ner sjömackar i ett raskt tempo. Jag har delvis använt skitdiesel ända sedan detta mirakelbränsleRynkar började säljas, men klarat mig ifrån beväxning med följande åtgärder. 1. Börja med ren tank. 2. Se till att i fortsättningen hålla tanken vattenfri.  3. Tillsätt någon baktericid. Själv använder jag Grotamar. 

Jag brukar kolla tanken varje vår och suga ut eventuellt vatten. Beväxningsrisken och -hastigheten är mångdubbelt större på sommaren när det är varmt. Jag har hittills bara hittat några droppar vatten, trots att jag brukar förvara båten med halvfull tank (Ca 100 l) under vintern. Kondensproblemet verkar vara en överdrivet.

Jag skulle följa denna rutin även om jag inte körde på skitdiesel. Med vatten närvarande växer det i riktig diesel också, men det går mycket långsammare

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan båten togs i bruk för första gången förra våren så har inget annat än blankdiesel tankats.  Sedan använder jag Grotamar.  Båtens originalförfilter har bytts ut mot ett Racor-filter där insatsen lätt kan bytas ut uppifrån utan att motorn behöver luftas efter bytet.  Både hängslen och livrem alltså Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök köpa villa diesel lite fetare ingen raps tillsätt gärna en tillsats som blandar sig med vattnet

jag har kört med keernite i sommar finns nog många bra men passa dig för miljödieslen

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tankade upp min med 480liter diesel på shell tappen hemma så kunde jag konstatera att jag fått cirka 1,5liter vatten i tanken!OBS det var första uppfyllningen i nya tanken efter ombyggnad av båt,tank,motorbyte...Men de va ju på en land-tapp visserligen.Men ändå!Jag tankar ju nästan 200liter diesel varje dag på lastbilen på samma ställe...Man kan ju undra hur många liter vatten som går igenom lastbilen på ett år???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel har en densitet på 0,85 kg/liter, så vatten i tanken hamnar längst ned i botten. Inte lätt att se det --- hur kunde du direkt konstatera att du fått i 1,5 liter vatten?

Och vattnet skulle i så fall först ha legat längst ned i botten på tanken hos den Shell-mack där du tankade. Varför följde det med just när du tankade? Och om det skulle finnas mer vatten i Shell-tanken (som andra kan få), varför fick du bara 1,5 liter vatten? Och 478,5 liter diesel?

Nej, det du påstår låter väldigt konstigt. Visst är det väl mer troligt att din tank inte var torr (kondens) innan du började tanka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att slippa antibiotika kan vara att komplettera tanken med ett sugrör i botten.

Även med antibiotika vill man kolla tankens bottensats för att se om det hjälpte. Eller tanken kanske är så gammal att den behöver en bottensugning. Efter 20-30 år utan koll på läget i botten måste det förr eller senare bli stopp.

En inte helt omöjlig förbättring på gammal båt. På den nya båten man tänker köpa kan man ställa det som krav att tanken kan dräneras på lägsta punkt.

Sugröret till motor på lägsta punkt eller ett sugrör för utpumpning av bränsle och bottensats är att föredra.

Antibiotika i tid och otid kan medför framtida hälsorisker. Hur reagerar plankton och smådjur. Vet vi att det inte alls påverkar miljön?

Efter att ha haft dieselstopp i röret från tanken och sedan varje vår sugit rent har jag inte haft några problem. Utan antibiotka.

I våras var det inte mer än en fingerborg med dieselsnor. Se till tanklockets tätningsring och komplettera avluftningsslangen med en ventil som stängs på vintern eller långa uppehåll på sommaren. Då slutar tanken att andas om man har tur att få helt tätt (kan provtryckas).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vintras plockade jag ur tanken och hittade en rejäl blaffa med svart gegga. På min båt måste man dock först lyfta ur motorn för att komma åt tanken, ingenting man gör varje vinter. Det enda som återstår verkar vara att hälla i nåt farligt i tanken, vilket jag kommer att göra i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi kan väl försöka påverka omgivningen genom att lobba för Syntetisk diesel till Sjömackarna istället för den sörja som säljs där idag (med några undantag).

http://www.ecopar.se/pages/default.asp?SectionID=1754

Då tror jag vi skulle få en bättre miljö både i och utanför dieseltanken och samtidigt gynna Svensk skogsnäring.

Hänvisar till en äldre tråd som tar upp detta ämne.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=13023

/Mats



Senast ändrad av MatsHansson | 04 september 2009 | 13:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten kan ju komma in på annat sätt också än vid tankning. Kolla t ex o-ringen på tanklocket. Bytte min i våras, den gamla var rejält sprucken och höll knappast tätt mot regnvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag besökte den kära båten idag. Upp till 19 m/s i byarna. Satte på värmen som faktiskt startade på första och fick mysigt i kajutan med en kopp Java.

Passade på att suga bottensatsen. Gjorde det i våras och sedan tankat på olika ställen i Norge, Shetland och Fair Isle och Sverige. På Fair Isle finns ingen mack (tapp) men hjälpsam farmare ställde upp (Jimmy) med 35 l diesel. Inkl. framkörning och dricks 10 kr litern.

Fått minimalt med vatten på botten och lite dieseldynga. Vatten och dynga fyllde knappt en fingerborg.

Utan magnetfilter eller baktericider!

Har heller inte rengjort tanken kliniskt ren. Har hällt tillbaks uppsugen diesel efter filtering  vilket anses förkastligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...