Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
limp

´ Bra rulle för trolling?

Rekommendera Poster

Hej. nu är spön jnköpta så nu saknas det bara rullar. men det är ju en djungel utan dess like så jag skulle gärna vilja ha förslag på vad man ska använda för rullar.

Har letat lite men så svårt ayy veta vad man ska ha för rullar och jag vill gärna ha dom vänster vevad och det gör ju inte saken lättare har jag märkt...

Mvh/Fredde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha Multirulle med räkneverk? Vänstervevad sådan, ja då är utbudet i stort sett lika med noll... Finns bara inte. Jag har själv sökt vänstervevade trollingrullar med räkneverk, men inte hittat nåt vettigt.

Annars kan du ju använda rullar utan räkneverk. Finns separata räkneverk att köpa, att t e x fästa på spöt, eller att hålla i handen och räkna ut linan, sen köra nästa rulle, osv.

Ska du trolla Lax? Gös, Gädda..? Laxrullarna bör ha minst 250 m 0,40 anser jag, iaf om du ska ut utomskärs att trolla. Annars behöver du ju bara ha rullar som klarar hälften av linamängden, egentligen... Själv så kommer jag att köra på Ambassadeur 5501 C3 och 6501 C3, alltså vänstervevade. Kolla på Olssons fiske på nätet, där finns ett bra utbud till ritkigt bra priser. Du får ofta även flerstyckspriser, vilket är kanon.

Får man fråga vad du har köpt för spön? :)

MVH Kimmen I.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. jag har köpt Shakespeare ugly stick tiger gold 7 fotare och idag beställde jag okuma magda rullar. men var in på en amerikansk sida calebas och såg deras egna rulle med räkneverk såg riktigt fin ut men den var dyr men det var bara att völja vänster eller höger vevat.. rullen hette calebas deptmaster gold sök på den och kika. adressen är: http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/index/index-display.jsp?id=cat600378&navAction=jump&navCount=1&cmCat=MainCatcat20166&parentType=category&parentId=cat20166

jag kommer konsentrera mig på gös och gädda och lite havsöring.. vad kör du med för spön??

 

Mvh/Fredde



Senast ändrad av limp | 22 augusti 2009 | 19:43



Senast ändrad av limp | 22 augusti 2009 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ugly stick är fina spön, dock så tycker jag 7 fot är lite kort. Själv så har jag ej köpt spöna än till min båt, har precis beställt ny båt motor och allt därikring, så jag har ej hunnit plocka på grejorna till fisket ännu. Det kommer att bli några Amb 6501 C3, ev någon 5501 C3 också. Ang spön så ska jag köra runt 8-9, 9,6 fot på de flesta, med mjukare aktion i riggspöna samt styvare för sidoparavanerna. Kommer ej att köra mast, då jag ej vill förstöra en ny båt samt att jag inte gillar looken på en nyare båt med mast.

Kikade på Cabelas hemsida och där fanns mycket godis. Deptmaster Gold var en fin rulle. Fanns ju även i 2 storlekar i vänstervevat. Fastnade också för deras priser på Djupriggar, dom tog ju knappt 3000:- st för de riggar jag ska ha, och det absolut bästa pris jag fått på dessa i Sverige är 6795:- st...! Comstedt listar 8495:- för dessa djupriggar i Sverige. Verkar helt sjukt enligt mig. Iaf så plockade jag på grejor i en order, tänkte - det här blir perfekt men såg sen deras fraktpriser till Sverige... 40% av totalsumman i frakt stod det. Mailade dom, fick svar snabbt, och det stämde på ett ungefär. Min order hamnade på ca 1480,00 USD, och frakten skulle då bli på ca 670,00 USD? Frakt på nästan 5000:- svenska kr, att man åker på tull på hela beloppet, ca 4500:- så det får nog vara... Har ingen lust att betala 9500:- i bara avgifter för att beställa riggar ifrån USA.

Mvh Kimmen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg det jag med att frakten var dyr. Men jag har en kompis som bor i toronto jag så jag tänkte kolla med honom om jag kan skicka grejorna till honom och att han skickar det sen som gåva till mig då kringgår man ju tullen och förmodligen en stor del av frakt kostnaden..

 

Mvh Fredde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...