Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nybyggarn

MD17C kylproblem

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en motorseglare med MD17C, sjövattenkyld.

I början på säsongen gick den varm med tempmätaren över hundra grader.

Ny impeller hjälpte inte.

Termostaten var obefintlig, bara ett stort hål i mitten på den.

Nya tempmätaren och tempgivaren bekräftade felet.

Efter mycket funderande bestämde jag att felet måste vara igensatta kylkanaler.

Jag kopplade en trädgårdsslang till kylvattenutsläpp vid termostathuset och släppte på fullt tryck. Baklänges alltså mot det vanliga flödet.

Slangen från pumpen var bortkopplat.

Det kom en hel del svarta partiklar ur motorn.

Sen skruvades avtappningskranarna längst ner på cylindrarna bort . Fullt tryck igen, massor med skit kom ut. Pillade lite med olika trådbitar in i dessa hål och fick ut ännu mer skit.

Satt tillbaka alla slanger, pumpade ut allt vatten från motorrummet och startade motorn.

Den blev inte varm som förut. Stack ut och körde c:a 2nm med 1600/1700rpm.

Motorn gick knappt upp till 40 grader.

Hem igen, köpte en splitt ny äkta Volvo Penta termostat, monterade den och testade.

Nu gick motorn upp till 50 grader.

Är det nån som kan förklara detta för mig?

Med en ny (testade i kastrull) termostat måste motorn kommer upp i minst 60-70 grader innan vattnet kan börja strömma igenom och kyla. Men motorn går endast upp till 50 grader.

Tempmätare och givaren är också nya och testade.

Finns det nån vettig förklaring?

Phil

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två varianter av tempgivare till dessa motorer beroende på om de är sjö- eller färskvattenkylda. Vid färskvattenkylning har man ofta en termostat på 75°C och då byts även givaren för att fortfarande visa lagom på tempmätaren. Mätaren i original är ju inte graderad i grader utan med grönt/rött fält. En givare för färskvattenvarianten ger alltså mindre utslag på tempinstrumentet.

Kan det vara en givare till färskvattenvarianten du fått ?  Eller har du en riktig mätare som verkligen visar grader ?  Du har annars rätt i att motortempen borde ligga mellan 60-70 grader med den termostaten. Och givare mätare skriver du ju är testade, innebärande att de garanterat visar rätt vid 60°C också, antar jag.



Senast ändrad av IngemarE | 19 augusti 2009 | 07:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Ingemar.

Jag har köpt en mätare som visar grader.

Har även kopplat gamla mätaren och givaren på prov. Den rör sig knappt upp i det gröna fältet.

Om man känner med handen uppe på motorn efter en timmes körning känns det bara lite ljummet.

Jag börjar undra om själva vattentrycket öppnar termostaten trots den starka fjädern i den.

På nåt sätt kommer vattnet förbi den.

Bypass slangen är inte blockerad.

Termostaten jag köpt har artikelnr. 876080.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...