Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Koyote

Aquador 23 med KAD32

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet? Topp- och marschfart samt förbrukning. Jag tycker 170 hk låter lite klent på en så pass stor båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

En gissning är att den toppar ca 35knop. och att du matchar 26-28 knop. kör du med grön diesel så ökar du axet lite. Klent beror på hur tungt lastad din båt brukar vara. Har själv 2xKAD 32 i min båt som fulltankad och med packning väger ca5ton. Den toppar då ca:35knop utan semesterpackning 37knop.

/Zinderella

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den toppar mindre. Ca 30 knop.

Men det är bara en gissningSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att med VP 5.0 GXI toppar den ca 38 knop.

Då är det 270 hk. 100 mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig skillnad är att dieselmotorer har bättre vridmoment vid låga varv, vilket gör att man kommer upp i planing även med hög stigning på propellern. Därmed kan båten med KAD 32 köra på en högre växel än samma båt med bensinmotor på lika många hästkrafter. Och vid toppvarv blir därför toppfarten lite högre.

Ett annat sätt att säga samma sak: 270 hästar är bara vid bensinmotorns toppvarv, en bensinmotor ger ungefär 1/2 av effekten vid halva toppvarvet. Medan en dieselmotor ger ungefär 2/3 av toppeffekten vid halva toppvarvet.

En Aquador 23 väger ungefär 2,3 ton med motor. Jag har en Aquador 26 som väger 3,7 ton med en KAD44 som ger 260 hästar. 2,3 ton med 170 hästar är 13,5 kilo per häst. 3,7 ton med 260 hästar är 14,2 kilo per häst. Min toppfart är 32 knop, så det talar för att 33 knop låter rimligt.

I ett test i Båtnytt 6/2008 av en Aquador 22 HT byts en VP 4,3 GL med 190 hk mot en VP D3 med 181 hk (båda prop-axel hästar) och trots 9 färre hästkrafter så ökar toppfarten från 29,7 till 30,5 knop. Fast de stora skillnaderna är att bränsleförbrukningen minskar från 2,14 till 1,32 liter/sjömil och bullret minskar från 91 till 85 decibel.

Fast 22HT påstås bara väga 1,8 ton, så en tyngre båt med klenare diesel borde det inte gå fortare... Men även hur vass V-botten båten har avgör. Jag vet inte skillnaden i skrov mellan Aquador 22 och 23.

Däremot har jag läst (Båtnytt 6/2006) att man ska akta sig för äldre Aquador 23, eftersom de yttre steglisterna gick för långt bak de första åren, vilket gör att båten lätt lägger sig på sidan. Har själv upplevt detta vid en provkörning av en 23HT årsmodell 2002, det var svårt att trimma rätt. Båten var väldigt känslig för vindbyar i fart kring 20 knop. I full fart och med upptrimmat drev gick den bra, men bullrade rejält. Den hade Mercruiser 4,3 EFI och gjorde 30 knop på topp (med 6 personer ombord).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt inte satsa på en 23:a med den motorn. Jag tror som du att det är i klenaste laget.

23 WA säljs med dessa motor alternativ hos Flipper Marin

 

Pris 889 000.- Inkl Cummins QSD 2,8 ES/B3, 230 hk (diesel) MerCruiser 5,0 MPI/B3, 260 hk (bensin) 749 000.- Volvo Penta 5,0 GXi/DP, 270 hk (bensin) 779 000.- Volvo Penta D4-260/DP, 260 hk (diesel) 989 000.- 23 HT sälj även med D3 190 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd ägare till en 23HT -06 med det motorvalet.

Topfart 30, om vi kastar barnen överbord
Marschfart 21
Förbrukning ca 1.2

När vi är vår familj, 5 st, går hon som en klocka. Med några extra vuxna i båten kan inte alla sitta i aktersoffan när hon ska upp i planing. Jag tycker inte det är för klent, men gillar å andra sidan att ta det lite lugnt på sjön. (Min man kanske skulle vilja ta sig fram snabbare men då får han köpa en egen båt Glad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Kommer nog att satsa på en lite större motor om det blir aktuellt. Min erfarenhet är att det alltid bra med marginal för att få maximal glädje även om bränsleförbrukningen är i princip lika viktig.

Har nu även börjat intressera mig för Askeladden 705 Voyager som alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...