Jump to content
Wednesday 08 April 2020
Sign in to follow this  
Guest silviasurfarn

Dags att byta limpor o/e knän ?

Recommended Posts

Guest silviasurfarn

Har nyligen köpt en båt med en Cheva 350 V8 (5.7L, motsvarande en VP AQ260A) i. Båten besiktigades av besiktningsman före köpet, motor och drev ansågs då vara utan större anmärkningar. Upptäckte idag då jag startade motorn att det läckte sammanlagt 1-2 matskedar vatten i skarven mellan limpa och knä på babords sida, se inringat område på ett av fotona. När motorn kommit upp lite i temperatur upphörde läckaget. Motorn går annars bra och oljan ser fin ut, utan vatten i.

Vet ej när limpor och knän är bytta senast, motorn är från 1996 och totalrenoverades för fyra år sedan. Funderar nu på det där med risk för vatteninträngning i motorn vid avstängning och liknande otrevligheter. Vad tycker ni, hur bör jag gå vidare ? T ex bara ta upp båten ur sjön och byta, eller använda den säsongen ut och sen ta loss och inspektera limpor och knän efter torrsättningen ? Alla råd och tips mottages tacksamt.

Fler bilder på

aa7200973101Pfa02.jpg[/url]

7f7200973145P2d44.jpg[/url]


Senast ändrad av silviasurfarn | 17 augusti 2009 | 19:34



Senast ändrad av silviasurfarn | 17 augusti 2009 | 19:35



Senast ändrad av silviasurfarn | 17 augusti 2009 | 19:37

post-10011369-1394236070,1214_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltid svårt att bedömma, utan du måste ta isär och titta inuti. Regel annars att läcker det ut vatten så är det dags att byta. Kan va så att du kan klara dig säsongen ut med nya packningar mellan limpa o knä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle inte köra en minut till med detta. När det läcker mellan knä och limpa så brukar det till 99% vara ett tecken på att packnings ytorna har rostat upp innifrån vattenkanalerna. Är en enkel operation att skruva bort knät för att undersöka. Och läcker det utåt så kommer det att läcka in i avgaskanalen också vartefter, om det inte redan gjort det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med! Byt limpor och knän direkt så vet du att det är fräscht under kommande år och undviker obehagliga följdfel. Kostar ca 6000 kr för komplett uppsättning till bägge sidor (Hansen Racing) och tar ett par timmar att byta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Tack för svaren, tror jag byter rakt av utan att fundera så mycket mer på det. En dum fråga bara från en som aldrig gjort detta förut: kan man göra det med båten i sjön eller måste den torrsättas (synd att sänka båten menar jag) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

shit, dom där e helt slut...

det brukar gå, kolla för säkerhets skull innan du plockar av bara, du får helt enkelt mäta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inga problem att byta dom utan att ta upp båten.

Jag har nybytt på min Bayliner, och det var inga problem.

Jag köpte mina från http://www.usaonline.se/hem~8.php

Jag köpte aluminum limpor, dyrare men 70 kg lättare.

Varför köra med en person extra alltjämt.

Cool pejon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla där avgasslangen går på bockhornet (avgasröret som kommer från skölden) bockhornet kröker ner strax därefter, är nivån strax under den kröken över vattenlinjen så ör det inga problem att göra bytet i sjön.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Du menar att det beror på i vilken höjd motorn sitter i förhållande till vattenlinjen ? Tror att jag hellre lyfter båten isf, det är en massa svall där den ligger.

EDIT: såg just att jag fick svar innan jag hann skicka min fråga. Tar och mäter enligt anvisning men överväger att ta upp båten för säsongen ändå. Har en gammal kabinbåt jag kan åka med istället.



Senast ändrad av silviasurfarn | 18 augusti 2009 | 09:35

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Kollade igenom mina papper och limporna ska vara nya från 2004. Motorn är sötvattenkyld -  halvsystem - och jag är rätt övertygad om att den har konserverats enligt konstens alla regler inför vintrarna. Båten har legat i Stockholms skärgård sedan limporna byttes. Borde de inte hålla längre än 5 år ? Vad är normalt bytesintervall ? Grunnar lite på om knäna, Osco 56879, passar ihop med VP-limpor sådär utan vidare. Det vore inte så dumt om bara knäna måste bytas, eller om det rent av handlar om packningen mellan limpa och knä. Det ger sig väl iofs så snart jag demonterat och börjat kika...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det börjar se ut så här så är det dax för byte, packningsytorna är nästan helt borta. Det brukar gå 2 knän (krökar) på 1 limpa dvs limpan brukar hålla dubbelt så länge. Runt 10-12 år brukar limpan klara sig. Längre ju sötare vatten.

post-4082-1394236070,5777_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Det är verkligen ett kalasforum detta, jag lär mig en hel massa. Tackar ! Limporna ska alltså vara från 2004, och jag har ett sötvattenkylsystem - har blivit osäker nu på om det är halvt, eventuellt är det ett helsystem för slangarna till limporna verkar utgå från ungefär samma ställe som slangen till blocket - så limporna borde inte vara slut ännu. Kanske är det knäna med packningar som måste bytas (håller tummarna). Håller på att planera in att ta upp båten, synd bara att det är en halvtimmes körning till det aktuella stället.

Funderar lite på det där med helsystem för sötvattenkylning, om man har ett sådant är det isf verkligen lönsamt att satsa på aluminium istället för gjutjärn i limpor och knän ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ett halvsystem om det är din motor på bilden i första inlägget.

Om det är helsystem går utgående vatten in i knäna och vattenkanalerna mellan limpa och knä är blockerade av en hel packning, dvs utan urtag för vattenkanalerna.

Limporna kyls av motorns vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Har nu varit nere och mätt. Vattenlinjen ligger i höjd med resp limpas understa kant, litegrand beroende på hur mycket båten gungar i svallen.

Är detta tillräckligt högt för att man ska våga ta av limporna med båten i sjön ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja om bockhornets anslutning mot avgaskröken (avgasslangen) ligger över den nivån så är det lungt, bara att skruva bort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

OK, tror att jag greppar det här nu (äntligen, tack för all tålmodig hjälp). En sista kontroll bara innan jag börjar skruva: Om punkt A i figuren är ovan vattenlinjen är det bara att börja riva ? Räcker det inte med punkt B förresten ? Dum följdfråga: gäller detta oavsett om man har avgasbälg med klaff eller inte (vet inte vilket jag har, är mest nyfiken) ?

7e4200993035A7e6b.jpg



Senast ändrad av silviasurfarn | 24 augusti 2009 | 09:38

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rätt uppfattat punkten a. Visst så funkar det med b också men då får man absolut inte börja juckla med avgas slangen så det börjar läcka vid a.

Klaffarna är inte vattentäta så det spelar ingen roll om du har dom i bälgen eller vid avgasutsläppet på drevet, om du har ett VP290 drev.

Klaffarna är till för att hindra att motorn suger i sig vatten då det kan bli baksug vid vissa varvtal när man bla släpper av gasen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Det borde ha gått till mejladressen angiven i din profil, men det måste ha strulat till sig någonstans. Hursomhelst: har nu demonterat ett knä och kunnat konstatera att läckaget mellan det knät och limpan troligen berodde på att de två bultarna som håller knät på den läckande sidan inte höll emot tillräckligt pga gängpaj i godset i limpan. De verkar ha återanvänt gamla bultar då nya VP original-limpor monterades 2004. Osco-knäna är äldre, okänt hur gamla. Även där verkar man ha återanvänt gamla bultar.

Har egentligen två problem, nr1 att fixa till en quick'n'dirty-lösning så jag kan köra motorn i 40 min till platsen där båten ska tas upp, och nr2 att få till en permanent lösning. I det första fallet funderar jag på om det går att byta packning och bultar, fixa till gängorna i limpan mha någon helicoil/V-coil-insats, och återmontera befintligt knä. I det andra fallet grunnar jag på om det inte borde räcka med att byta knäna, packningar och bultar. VP-limporna borde väl inte vara slut redan, efter bara 4-5 säsonger ? Enklast vore att byta allt dvs limpor, knän, packningar, bultar innan man startar motorn nästa gång men jag vill inte riva mer än nödvändigt i motorn innan jag har tagit upp båten ur sjön. Vem vet vad mer som är gängpaj ? Det är en kostnadsfråga också, vill inte byta limpor om det inte behövs.

På bilden där knät nyss har demonterats men ännu ej har rengjorts har jag råkat ta hål på packningen på knäts kortsidor, jag trodde det var smuts där men det var alltså packningen. Jag tror att packningen gick mitt itu (skiktades) då jag delade på limpan och knät, om inte så måste det ha suttit två packningar där. På den packningsrest som sitter kvar på knät är det bara ett pyttelitet hål där kortsidans kylkanaler sitter. Undrar vilken packning man egentligen ska ha om man har Osco-knä och VP original limpa... 

 

Har tyvärr inga bilder på limpan. Tacksam för synpunkter. 

 

Bilder:

 

8c6200991804A0ecf.jpg

a86200992103A6247.jpg

346200992229A28b3.jpg



Senast ändrad av silviasurfarn | 16 september 2009 | 09:31

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom där knäna är total slut inget ens att göra en quick and dirty lösning med. Är inte värt att få in vatten i motorn pga snålhet även om det bara rör sig om 40 min gångtid.

Köp nya knän packningar bultar. Fixa gängorna i limporna, är det gängpaj ända ner i botten av hålet, det är inte så att det är bultarna som är kass.

Packningen ska bara ha det lilla hålet på kortsidorna.

Vad är det för klåpare som dragit gängpaj i nya limpor. Är dessa runt 5 år så är det säkert inget fel på dom, om nu inte det rostat sönder på packningsytorna runt kylkanalerna pga av läckage o dåliga knän, på knäna ser man ju tydligt att packningsytan är angripen runt kanalerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

OK, då är det bara ut och handla nu då. Hemskt mycket tack för hjälpen, värdesätter verkligen råden !

 Jag tror att anledningen till att man drog gängpaj var att man återanvände gamla bultar. Ingen av dem var riktigt rak. Gängpajet i bulthålen sträcker sig så långt ner som bulten når på ena sidan, där finns det inga gängor alls, kan se spånen från gängorna i botten på hålet (dock finns det en cm gänga till längst ned så en extralång bult skulle nog fungera). På den andra sidan är gängorna bara allmänt dåliga, de kan kanske masseras upp med en ny bult. Tvivlar på att man använde en nykalibrerad momentnyckel när man drog fast grejerna heller.



Senast ändrad av silviasurfarn | 16 september 2009 | 13:50

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Tog en lite mer kritisk titt på BB limpa, som eu är ny från 2004. Undrar om den också måste bytas trots allt ? På bilderna ser man också tydligt att de två översta bulthålen saknar gängor den första centimetern.

af7200990449A152a.jpg

947200990600Ab77b.jpg

e07200990655A9c81.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du skrapa bort packningen och göra rent, och gärna ett fint slippapper på en kloss och dra några varv på packningsytorna ta sedan nya bilder så går det att ge ett bättre svar.

Det kritiska är just ytorna runt kylkanalerna. Är dom anfrätta så tätar inte packningen och vatten kan komma in i avgaskanalen.

Visst det kan finnas rostporer mellan avgas-kylkanal, men det ser inte så ut brukar bli små bruna droppar på avgasväggen, men för att vara 100 säker måste limporna provtryckas.

Men börja enl ovan, rengör......



Senast ändrad av Gelis | 17 september 2009 | 10:30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ju inte så illa u, men kylkanalen i övre högra delen av bilden ser lite misstänkt ut.

Man ser ju att det läckt där pga gängpaj som du skrev tidigare. Hur är det med nivån vid rostskadan, ligger den under packningsytan dvs är det en grop där som går ut i avgaskanalen. Om det är så är det stor risk att då får läckage. Men är det bara porer så funkar det nog.

Man kan räkna ca 10-15 års livslängd på limpan beroende på hur salt vattnet är där båten brukas, krökarna runt 8-10 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Tyckte det verkade ganska slätt, det kändes definitivt inte som någon grop iaf. Åker och handlar imorgon, antingen byter jag packningar, bultar, knän och limpor eller så byter jag allt utom limporna. Just nu känns det som om det vore värt att byta allt och slippa fundera mer på det, synd att grejerna är såpas tunga bara. Såg i verkstadshandboken att man kan använda ett par specialverktyg, i princip bultar utan huvud, som hjälp för att styra in limporna rätt. Kanske blir det lite mindre tungt då. Inte en chans att jag först monterar ihop limpa och knä och sen på med alltsammans på motorn iaf...

Det får bli Barr eller VP original. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Köpte nya limpor, knän, packningar runt om, permatex, samt nya bultar till knäna (dock ej till limporna, MICAB menade att man inte brukar byta dessa om de verkar vara OK). Totalt 10 050 kr på MICAB, Lidingö. Inte farligt med tanke på att BARR-alternativet kostar 9 400.

Bara att montera nu då !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det var ett klokt beslut, då vet du ju att prylarna är ok i många år framöver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Övervägde du att köpa Aluminium? Lite lättare men lite dyrare. Men kyler det lika bra så man inte får annat krångel.

Skall också byta limpor och knä till våren. Men funderar på Aluminium. Borde vara lite lättare att montera då de väger rätt mycket mindre.

Mvh
Kristian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy