Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mabo

VP 5.0 V8 går orent på högvarv

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta 5.0 FL som går orent (missar, hostar och tappar kraft) vid högvarv. Går mkt bra i övrigt vid marschfart och andra hastigheter dock något orent (missar lite lite) vid tomgång (med eller utan växel i).

Min tanke på vad som felar är tändningsinställning, förgasare, stift, tändkablar. Någon som känner igen problemet och har något tips?

/ Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, kan höra redan på tomgång att den inte går på alla cylindrar, och går väldigt dåligt när man gasar på, planar knappt.

Någon tipsade om vatten i tanken!? Hoppas någon kan tipsa oss om något. (förutom tändstiften, som vi givetvis kollat;))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin idag är skit, så börja med att prova RedLines bensintillsats och och blanda en flaska till 40-70 liter för regöring. Det funkade bra för mig. Det gör rent hela bränslesystemet samt ventiler. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har samma motor och jag tror du ska göra rent förgasaren.Det är inget svårt bara ta god tid på dig.Glöm inte silen där bensinröret går in i förgasaren.Förgasaren är av väldigt enkel konstruktion med endast två munstycken som går att skruva ur och göra rent.Byt också bränslefiltret om du inte gjort det.Om du tror att det är vatten i bränslet så prova att stoppa ner slangen som går till tanken i en annan soppadunk och provkör.Kolla också tändstiften på min är det jävligt trångt att komma till så man spräcker lätt porslinet på tändsiftet när man skruvar loss eller dit stiften med överslag som följd.Känn också på rotorn så den går att flytta lite åt ena hållet detta flyttar tändningen lite med varvtalet och glöm inte att lägg lite motorolja på svampen som sitter under rotorn för smörjning av mekanismen.

Mh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...