Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
iceman356

GPS Program i Laptopen

Rekommendera Poster

Hej.

Vilket är det bästa men inte för invecklade gps programet att ha på båtens laptop ?

Drar verkligen laptopen så mycket ström som det sägs här på forumet ?

Jag har en Flipper 700 med 2 st nya 75ah som förbrukningsbatterier blir det för lite eller ?

//Tomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade kartor via soltek samt laddade ner sea clear, funkar toppen, gps pucken handlade jag på kjell och company. Kom igång snabbt med det programmet, dator har du ju mest när du åker och då kan du ju ladda den samtidigt som generatorn laddar batterierna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört > 10 olika PCnavprog. Det absolut enklaste och mest lättlärda är TIKInavigator. Kan hantera BSBkort även NVverlags kort eller Navionic´ s. Lite att läsa om Pcnav:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=272486&highlight=grid

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6476

http://www.tiki-navigator.com/http://wwhttp://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6476w.tiki-navigator.com/'>

post-571-1394236062,9134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad andra säger. Men jag brukar räkna/säga 1A, dvs. 12W för en enkel laptop som används lite. (om man inte har en massa konstiga konverterare i mellan, utan kör dator direkt på 12V). Går man via 220V så kan det nog dra mera.

mvh /jim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får säkert inga problem med att strömmen inte räcker till du kan även installera en konverter till 220 volt och använda en riktig skärm, det blir något helt annat då. Jag har en 15 tums plattskärm som är 6 år gammal, fullständigt överlägsen skärmen på laptopen. Laptopen har jag placerat under förarplatsen, du behöver bara musen och skärmen framme utom om du ska skriva in ett namn på en ny rutt eller så, då behöver du komma åt tangentbordet. Nästan alla som använder laptop har någon slags skärm för att skydda mot sol/dagsljus, det är jätttesvårt att hitta igen muspekaren tex när solen lyser, även om den inte lyser på skärmen. Alla såna problem försvann direkt och man behöver inte vara lika nervös eller irriterad längre på att det är  svårt att se på skärmen.

Jag har Fugawi helt utan problem på en dator från -99 475mhz och 56mb ramminne men Seaclear är gratis och fungerar också bra med enkla datorer.

Lycka till

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TRANSAS!!

Under kallakriget fanns det inte så mycket hårdvara i Sovjet, man tog då vara på det man hade och programerade dessto mera istället! 30 år senare = transas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är kanske delvis lite off topic, ge mig en hint i så fall så skall jag starta en egen tråd.

Har Fugawi sedan ett par år tillbaka och är i stort sett nöjd. Men programmet har en ganska stor inlärningströskel tycker jag, i alla fall om man är van vid vanliga plottrar.

Processen för att navigera längs en rutt är lite krånglig tycker jag, desstom är presentationen statisk, man kan inte välja vad som skall presenteras under navigeringen. Dessutom finns det ingen ETA för destination vilket jag tycker är lite märkligt.

För övrigt har jag lite problem med de små knapparna och menyerna, lätt att klicka fel.

Så jag inhandlade TIKI för ett tag sedan. Ett bra program tycker jag, med stora knappar att klicka på (och ETA). Flexibelt, man kan lätt skapa egna datafönster med den information man vill ha. Lätt att lära sig, en nackdel kan vara att man inte kan scrolla i skalan med musen. Men man har lagt andra funktioner som delvis kan kompensera för detta (zoom med h musknapp och att man kan ha flera fönster öppna samtidigt).

Men jag har problem där 1:25000 och 1:50000 skalorna överlappar varandra. Det är svårt att lägga upp rutter i dessa områden (waypoints hamnar inte där man släpper musknappen, dessutom rör sig kartan åt fel håll när man drar den med musen i dessa områden.

Felen verkar bara uppstå på Östersjökorten (till exempel korten som täcker Vindö strömmar/Sollenkroka i Sthlms skärgård). Västkustkorten fungerar fint. Korten är ett par år gamla inköpta via Soltek.

Har varit i kontakt med TIKI (ger för övrigt utmärkt support!), han hade inte hört om problemet tidigare, men det kanske beror på att programmet mest säljs för västkustnavigering.

Så det skulle vara intressant att höra om någon annan i Stockholmsområdet upplevt det samma som mig. Felet uppkommer för övrigt på två pc som jag installerat programmet på. Så min datautrustning kan man nog anse vara oskyldig.

/Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå kört Fugawi, men kör nu bla. TIKI navigator. Förutsätter att du har senaste versionen av TIKI. Det verkar som dina kort inte är rätt kalibrerade. Du kan kolla kortens noggrannhet genom att läsa av musens position på en känd punkt, som finns i båda korten, eller lägga en brytpunkt (på känd pos. exv. en fyr). Om allt är rätt skall brytpunkten hamna på samma position på alla kort. På västkusten kan det skilja en hel del på översiktskortens nogrannhet. Du kan också spela upp ett gammalt spår och se om du åker lika på olika kortskalor. Ett sätt att kolla korten, om positionen skiljer sej åt, är att köra dom i Seaclear (som är gratis) och se om du får samma fel.

Lasse L i Göteborg

http://www.123minsida.se/LasseLundell    http://sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse,

tack för tipset!

Hade i och för sig förra 2008 års sjökort, men uppgraderade i går till 2009 (Soltek BSB). Kör också senaste versionen av TIKI pro.

När jag provade att lägga ut en waypoint som du föreslog, så hamnade den geografiskt på samma ställe (fyr) i bägge skalorna. Men när man håller musen över waypointen så får muspekaren olika positioner i de bägge skalorna. Det skiljer ett par tiondelar av en minut i lat och ett par hundradelar i long.

Provade detsamma i Seaclear, där blir muspekarens angivna position densamma både i lat och long ( ialla fall nästan, inom ett par hundradelar av en minut) när man skiftar mellan skalorna.

Så det är väl något i programmet när geografisk position i N/S översätts till skärmposition i Tiki. Har kontaktat support angående detta, får se om dom får någon rätsida på det.

/Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, fixat. Verkade vara något strul med operativsystemet. Efter ominstallation av detta så fungerar det utmärkt. Så felet låg hos mig och inte på program eller kartor.

Fick personlig support av programkonstruktören samtidigt visade han mig de möjligheter som finns med TIKI. Måste säga att jag blev väldigt imponerad. Men så är det kanske när det är en som har stor erfarenhet av sjöliv som skapat programmet.

Bland annat var Buddy funktionen imponerande tycker jag, i alla fall om man är ett gäng båtåkare som är ute samtidigt. AIS funktionen skulle få en uppgradering som verkade suverän, den kunde visa var närmaste passeringspunkt var med aktuell kurs och fart.

Så det blir nog att köra Tiki i fortsättningen. Rekommenderas varmt.

/Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört >10 olika navprog. blev helsåld på TIKIpro när jag såg de för några år sedan, för att det var så enkelt och lättanvänt. Många praktiska funktioner. Pratade med Fred J. Tikis pappa, att AIS är ett måste om det skall hänga med som ett modernt navprog. Till straff fick jag förmånen att köra 12 beta versioner av AIS-ver. en vinter, innan jag och Fred blev nöjda. Mest uppskattar jag Prediktorn där man kan sätta fart på alla rörliga fartyg och egen båt, då syns direkt om kollisionsrisk föreligger. Samt enkelheten att skapa en position som styr autopiloten. Peka på egen båt, tryck ner musknappen, peka dit du skall och släpp knappen, en rutt är skapad, 2 klick till och autopiloten styr båten dit. Lätt som en plätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något navigeringsprogram till pc som man har sökfunktion på ? Så att man ex vis skriver in Sandhamn på och den ritar upp en rutt dit ??

Vilket program är bäst av Fugawi Global Navigator och Seaclear  ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...