Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sando

Bästa oljebytarpumpen?

Rekommendera Poster

Inför stundande motorservice tänkte jag skaffa mig en bra oljebytrarpump. Har tröttnat på min enkla variant som kräver två händer för att pumpa, med följd att jag inte har några händer kvar till att styra sugslangen samt att säkerställa att den utpumpade oljan hamnar på rätt plats.

Är det någon som kan rekommendera en bra och smidig lösning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan 10 år har jag brukat en vacuumsug typ Biltema. Den går att suga upp det mesta  i kölsvinet också. mvh/Nitro

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder Biltemas 12v oljesug,har funkat som den ska i 4säsonger nu.

Tar ca 15-20min att tömma en V8 m 5,4l olja om den är varmkörd vilket den ska vara.

Ev nackdel är väl att den inte har någon behållare utan du får ha en separat att fylla i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smidig lösning?

Jo på min båt sitter det en smidig lösning.

När man lossar dyvikan så sitter en liten vire i ändan på dyvikans plugg.

Drar man i viren så kommer det ut en slang med plugg och slangen är ansluten till trågets bottenplugg.

Man drar alltså ut slangen och lossar slangens plugg och stoppar slangen i en dunk för spillolja.

Under tiden lossar man oljefilter och monterar ett nytt.

När oljan är slut så sätter man dit pluggen på slangen och matar i via dyvika igen. Sedan så är det bara att fylla på ny olja igen.

Inget problem med ev. varm motorolja och man slipper hålla på med slangar och skit via mätstickans rör.

Båt, Uttern S64:a med Mercrusier 4,3L

Smart. Borde gå att ha på alla med dyvika.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med till exempel Biltemas handpumpade oljesug tar det ca 15-20 sekunder att suga oljan ur en varmkörd V8, där man kan suga genom oljesticksrröret eller separat sugrör eller slang.



Senast ändrad av Rollen | 16 augusti 2009 | 08:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en 12v oljesug från Biltema... låter och härjar men funkar helt ok. Fördelen med den enligt mig är just att den inte har någon behållare utan bara två slangar. Den ena ner i oljestickeröret. Den andra sätter jag i gamla tomma oljeförpackningar som jag sen lämnar in på återbruket...minimalt med spill och kladd tycker jag nog.

Faktiskt en bättre lösning än när jag byter på bilen där det får rinna ut i ett öppet kärl som sen ska tömmas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Den var inte dum den! Jag har själv på min förra båt med B20 ett vinkelrör ut från oljepluggen och så en ny vinkel med ett ca 80mm långt rör rätt upp vid sidan av motorn med en valig gängad plugg i vilken man kunde sätta ner ett sugrör från en eller annan oljetömmare. I och med att alla olja blev tvinga ut via ordinarie sumphål så tömdes motorn mer effektivt, och så måste det ju bli på Din dyvikakonstruktion!!

Annars så har jag averkat två Biltema oljepumpar (12volts) och bägge gick sönder redan under första tömmningen. Läser att andra har dom i flera säsonger så det är väl mer lyckan som avgör kvaliteten på Biltemas 12v pump......

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja inte min konstruktion.

Satt orginalmonterad.

Vet ej om det är Uttern eller Mercruiser som ska ha äran men jäkligt smidigt. Direkt ner i dunken man lämnar till återvinningen. Minimalt slabb och inga extra apparater.

 

Bästa oljebytarpumpen annars, jo den tillverkar det företag jag jobbar på men kräver tillgång till tryckluft. Används över hela världen och klarar även het olja. Har även system för luftning av bromsar mm.

Ingen reklam här (nästan) och är det någon som vill veta mer får ni maila mig. (Svensktillverkad givetvis)

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn
25-866 179,00 kr

Har en själv... inte använt den ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att i ett antal år använt Biltemas och andras elpumpar, vilka alla var skräp och kladdiga att hålla på med anvämnder jag nu en vakumpump. Har sedan 5-6 år en Biltemas vakumpump (andra har liknande pumpar) och är helnöjd. Ner med slangen i oljestickehålet, pumpa upp vakum, gå därifrån och gör något annat nyttigt. Pumpa emellanåt några slag och efter ett antal minuter ligger den kladdiga oljan i pumpens behållare. Där ser du också hur mycket du pumpat ut direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ, kostnad, var köper man denna du skriver om? hade själv en vanlig liten handpump förra året och tyckte det var kass då jag bara har 2 händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-600:- gissar jag. Finns på biltema och liknande hos marinhandlarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder en vanlig impellerpump för borrmaskin, typ

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57391150

fast det finns förstås liknande utföranden överallt. Och kör förstås med skruvdragaren för att slippa trassla med sladd. Funkar perfekt och tömmer 41:ans styvt 10 liter olja på någon minut. Som nämnts ovan tycker också jag att det är smidigt med slang både in och ut så man kan pumpa direkt i gamla oljedunkar - jag brukar helt enkelt spara föregående års tomdunk (-ar).

De söliga slangarna och pumpen får ligga i en egen plastlåda med lock mellan användningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag behöver en oljesug, har ingen idag. I första hand för att suga upp gammal diesel i tanken, finns risk att det är klägg där, förra ägaren kan ha tankat diesel på vanlig mack med RME inblandning. Sen ska jag ha den till oljebytena på min Volvo Penta MD6A.

 

Fastnade för ditt förslag i denna tråd, men funderar lite över slanganslutningar och dimensioner? Jag ska ju få ner en slang där oljestickan sitter, har inte diametern här men sist jag kollade såg röret inte så brett ut, troligen mindre än 10 mm. Ser ut att vara bredare anslutning på Clas Ohlsons impellerpump? Hur gör du då för att kunna köra med mindre slang, kan man skarva på nåt vis, finns adaptrar som tar ner dimensionen, dvs bredare rör åt ena hållet, smalare åt andra?

Annars lät det ju kanon med skruvdragaren osv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sugrör använder jag ett tunt aluminiumrör som tidigare varit ett spröt på en TV-antenn. Den slang som följde med pumpen var så vek att den plattades till av undertrycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en äldre Biltema-variant än den på bilden.

Mycket användbar till allt möjligt.

* Suga ut vatten ur kölsvinet

* Suga ur olja ur motorn

* Suga ur bensin ur snöskotern

* Suga ur diesel ur bilens tank

Bara att pumpa och sedan suga, följer med olika styva teflonslangar olika tjocklek som går att skarva ihop, rymmer ca 5 liter.

post-10019272-1394237746,2408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag bor vill jag inte varmköra motorn på land eftersom det bullrar så mycket. Jag prövade för ett par år sen att suga den kalla oljan med en elektrisk oljebytarpump och en tunn slang nedkörd i oljestickans rör. Jag fick upp halva oljemängden på cirka 1 timme, sen var pumpen paj.

När jag en gång bytte oljetråg på en bilmotor fann jag att oljestickans rör går ända ner i botten på tråget. jag prövade därför åter med Julas oljebytarpump men anslöt till oljestickans rör i stället för att köra ner en supertunn slang i röret. Jag fick ut oljan på cirka en minut. Därefter öppnade jag oljepluggen och det kom bara ut några få droppar olja ytterligare. Vill man ha ut det sista bottenslammet, så kan man hälla i en liter ny olja och suga igen.

Jag kommer att använda oljebytarpump även på bilen i fortsättningen. Det är mycket smidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har genom åren irriterat mig på flera olika oljebytarpumpar.

Den absolut bästa köpte jag hos Hjertmans, en vacuumpump med inbyggd pump.

http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/oljebytarpumpar/oljebytarpump-behallare-4-liter

Den suger varm olja jättelätt, men den rymmer bara 4 liter, min gamla motor en TAMD31 innehöll 9 liter, och nuvarande KAD43 innehållar väl 11liter olja om jag inte minns fel, så det gäller att samla på sig litet tomma plastdunkar.

Men som sagt var, denna pump har verkligen varit jättebra, man stoppar bara ned en sond i oljestickans rör och pumpar ur luften ur behållaren, så sörplar den i sig oljan.

 

I nya båten sitter det även en fast monterad dyrbar oljebytarpump, återstår att se hur den funkar. Det nån slags proffsmodell avsedd för entreprenadmaskin i fält... Om den fallerar kommer vacuumpumpen fram igen.

 

Jag kan väl få nämna att vaxuumpumpen även kommit till heders när jag bytt olja i motorgräsklippare, gamla bilar och andra fordon.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag bor vill jag inte varmköra motorn på land eftersom det bullrar så mycket. Jag prövade för ett par år sen att suga den kalla oljan med en elektrisk oljebytarpump och en tunn slang nedkörd i oljestickans rör. Jag fick upp halva oljemängden på cirka 1 timme, sen var pumpen paj.

När jag en gång bytte oljetråg på en bilmotor fann jag att oljestickans rör går ända ner i botten på tråget. jag prövade därför åter med Julas oljebytarpump men anslöt till oljestickans rör i stället för att köra ner en supertunn slang i röret. Jag fick ut oljan på cirka en minut. Därefter öppnade jag oljepluggen och det kom bara ut några få droppar olja ytterligare. Vill man ha ut det sista bottenslammet, så kan man hälla i en liter ny olja och suga igen.

Jag kommer att använda oljebytarpump även på bilen i fortsättningen. Det är mycket smidigare.

Varför varmköra och byta olja på land?

Ta en sväng kvällen/helgen innan torrsättning och byt olja före upptagning så är det klart utan bekymmer med slangar och tunnor för kylvatten.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är den absolut bästa oljebytarpumpen om jag får tycka, Hjertmans, 660kr.

Jag brukar byta oljan i september, medan båten ligger i vattnet, och då som redan sagts efter en "uppvärmningstur" utanför hamnpiren.

post-89760-0-00464100-1466064869_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan 10 år har jag brukat en vacuumsug typ Biltema. Den går att suga upp det mesta  i kölsvinet också. mvh/Nitro

 

Det var ju en fantastisk idé, jag har grunnat lite på hur man ska få ur den sista skvätten vatten under motorn, men det är ju klart att denna ska användas till det!

 

Tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kör men en billig från jula, och har faktiskt köpt två st (en för olja och en för vatten/glykol).

Redigerad av Carl_XII

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag valde den jag har, från Hjertmans, är "allt-i-ett" lösningen, pumpen är inbyggd i behållaren, bara en slang att hålla reda på, och två olika sonder med olika dimension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellen från Jula (säljs även på Sea Sea) är värdelös då pumpen är lös och måste hållas fast när man ska pumpa. Den pumpar dessutom på uppvägen.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellen från Jula (säljs även på Sea Sea) är värdelös då pumpen är lös och måste hållas fast när man ska pumpa. Den pumpar dessutom på uppvägen.

/Claes

Värdelöst handhavande skulle jag påstå! Då det sitter en backventil på klotet så måste ju funktionen vara att man suger ur luft, alltså pumpar man på uppvägen. Lär om-gör rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Modellen från Jula (säljs även på Sea Sea) är värdelös då pumpen är lös och måste hållas fast när man ska pumpa. Den pumpar dessutom på uppvägen.

/Claes

Värdelöst handhavande skulle jag påstå! Då det sitter en backventil på klotet så måste ju funktionen vara att man suger ur luft, alltså pumpar man på uppvägen. Lär om-gör rätt!

 

Läs om läs rätt!!  Det är ju det jag skriver att man pumpar på uppvägen vilket gör att pumpen tenderar att vilja sära sig från behållaren och måste hållas nertryckt med ena handen samtidigt som man pumpar med den andra.

En ihopbyggd pump typ Hjertmans eller Biltemas är mycket bättre att hantera dessutom slipper man lösa oljekladdiga delar som skall förvaras mellan användningarna.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man måste hålla ner pumpen men det är inte så besvärande tycker jag, när man pumpat ut till ett bra undertryck i behållaren kan den stå och suga några minuter på egen hand, vilka oljiga delar är det du måste förvara? Själva pumpen blir ju inte oljig bara behållaren och sug slangen men det är ju svårt att undvika, när man är klar kan man packa ihop allt igen i den hyfsat lilla kartongen, jag är nöjd med min Jula pump, om man väntar ut rean kan man ibland köpa den för bara 299kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjag brukar suga upp lite diesel när jag är klar, då är det bara att skölja några gånger så är klotet helt rent igen från olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...