Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
uffep

var hittar man 98 oktan?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en gammal B20 (AQ130). Den vill enligt instruktionsbok ju ha minst 97 oktan. Har dock upptäckt att nästan alla båtmackar saknar 98.
Finns 95 oktan resp diesel.
Den enda av mig kända macken med 98 i Stockholm är Preem i Vaxholm.
Märkligt tycker jag, det är väl inte helt sällsynt med gamla Volvo Pentor. Jag har hittills tankat med jeepdunk men det kan ju vara kul att slippa ibland.

Någon som känner till någon mer båtmack med 98 i Stockholmstrakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ett sidospår...

Förra året åkte jag runt i USA i en hyrd Cheva i tre veckor, och vid ett tillfälle när jag skulle tanka tänkte jag att nu ska jag ta reda på vilken sorts soppa den ska ha, det fanns bara 87 och 91 tror jag, så jag frågade mackägaren.

Han sa Ta den billigaste, jag har varit volvohandlare i tjugo år och aldrig tankat annat än det billigaste och aldrig haft problem med knackning

Så jag tog en full tank 87 och testade att pressa bilen i uppförsbackar, men ingen knackning!

Det kan väl inte vara olika enheter för oktan här och där?? Fattar inget, nån som vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte enheterna på oktanhalten skilljer däremot motorvarianterna, tex kompression, tändkurva osv skilljer. I en bil är det oftast ganska lätt att höra om motorn fullgasspikar men hör man det i en båt? Spikningar på högvarv är skadligt! Du som söker 98 kanske kan köpa oktanhöjnings tillsats för att vara på säkra sidan?

Vissa gamla Volvo B20 i bilar var knepiga att sluta spika och i instuktionsboken rekomenderades 100oktan! Ställde man ner tändningen glödtände de, bästa var att byta till lite tjockare topplockspackning=mindre effekt.

/O

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem jag, verkar inte finnnas 98 på speciellt många ställen varken till sjös eller på land. Jag springer fram och tillbaka med jeeepdunk även jag, nog det som gäller om man man vill ha 98!

Tror dock inte motorn dör av lite lägre oktantal heller och finns ju oktanhöjare. Det jag dock vet då jag kör med 98 i bilen också (trots att den egentligen inte behöver det) är att jag kommer längre på var tank än med 95 och därmed slipper släpa mig till den tråkiga macken så ofta. Slutkostnanden blir ungefär densamma!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilnaden är stor mellan 95 och 98. Tycker du att bilen känns lugnare och starkare i gången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macken vid Djurgårdsbron har 98, efterfrågat av alla V8:a-killar!

Men jag kör min B20 130hk på 95 utan bekymmer, ser iaf till att bensinen är färsk!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en spikande motor dör i förtid! men om den inte spikar på 95 är det bara att köra på det.

/O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag tankar 95 oktan och tillsätter blyersättningsmedel, inget knack. (AQ 130 C)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...