Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dobido79

Hummerfiske 2009

Rekommendera Poster

Hmmm, bästa sättet är la att surra linan i en av pollarna och så kör i en cirkel. funkar inte det så gör om samma sak fast kör hårde! antingen släpper den eller så går den sönder tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liten fråga om Sumpar.
Jag har ju fattat att man förvarar sin fångst i sumparna men var lägger man sin sump liksom!? kan ju inte direkt lägga den i någon hamn, kommer det ingen och tömmer ens sump på natten typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag skulle gjort med tinnan som sitter fast är att låta den ligga någon dag och hoppas att den kanske lossnar av sig själv vilket inte är ovanligt. drar man så är det ju ganska stor risk att man drar åt fel håll och sätter fast tinan ännu hårdare. Lossnar den inte på ett tag så är det väl bara att släppa ut så mycket lina man har och dra imotsatt riktning mot va du la tinnan. Lycka till!!

Vad det gäller sumpar så hänger då jag min vid båten. Man kan ju försöka gömma undan den så gott det går, men det är ju inte så lätt. Sen får du inte glömma att sätta namn o tel nr på den, för kollar kustbevakningen och sumpen är omärkt så tömmer dom den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit totalt 19 humrar här. Toppenfiske de första dagarna då vädret var värdelöst och sedan då vädret blev bättre har fisket gått sämre. Känns därför bra att det friskar i igen nu...

 

 

Ett tips till många i tråden gällande böjning av ordet för skaldjuret vi fiskar. Som synes lyser det hemska ordet hummrar med sin frånvaro.  Flört

 

hummer, hummern, humrar, humrarna, hummers, hummerns, humrars, humrarnas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vittjade i fredags. Sol och svag vind, skönt i kontrast till all blåst. Efter att tidigare bara fått en romhona på fem vittjningar och 14 tinor var det grymt att plocka upp fem humrar. Två på dryga kilot och tre kring halvkilot.

En av humrarna hade redan gummiband runt klorna... Gjorde mig lite fundersam...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste varit en som rymt från en sump. Var det långt ut som du fick den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt i Stigfjorden, åtminstone nån kilometer till närmsta brygga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick fem idag fast två fick vi inte ta hem. Två tenor öppnade och tomma förstås!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute i Måndags, bara en liten rackare på 6.5, som fick leva vidare...det har avtagit med med hummer nu, har bara fått hem 17, av 35, men klart vi är nöjda...Allt det sista agnet slösade vi med och la i allt i måndags, för nu får det var färdigfiskat på fredag är det tänkt... Hoppas på något svart till iaf=)

Hoppas ni är nöjda med årets fiske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är nöjd fick behålla 9st i år. 3st  fler än förra året

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått för er andra?

Själv är ja uppe i 47lovliga nu o bara käkat 4st så jag får nog sätta igång o käka snart:-)

Idag va det 7lovliga 2romhonor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag hade jag en som släppt sin rom när den låg sumpad.

Det blev till att ta av gummibanden och återpassa den till havet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är uppe i 17 lovliga.men jag fick 5 tinor stulna igår så man tappar ju all lust att fortsätta.Om jag skulle tagit dessa svin på bar gärning så hade jag sänkt deras båt och tvingat dom äta upp allt agn.Man blir så besviken på vissa människor för jag har inte råd att köpa nya tinorRynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dobido vad har du fiskat på för djup!? var ute idag och vittja första gången fick 3 lovliga!
Själv kör jag nån stans mellan 17-20m



Senast ändrad av rydlinger | 10 oktober 2009 | 18:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns, enligt reglerna, inget som säger att man skall återutsätta hummer som fått yttre rom under sumpning då den redan är fångad. Lagen måste ändras i så fall. Detta enligt en på havsfiskelaboratoriet i Lysekil.  Den som sitter inne med annan info får gärna göra ett inlägg?

Dock tycker jag det var väldigt bra gjort av dig och jag hoppas att alla gör precis likadant! Glad Det finns alldeles för många åpna hummerfiskare där ute..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar på allt mellan 15 till 36meter, men runt 25 tycker jag att jag fått bäst på iår.

Vad som gäller hummer som får rom i sumpen så tycker jag det är SJÄLVKLART att man ska sätta tebax den. Eftersom man inte får ta upp rombärande hummer så är samma sak om man får den i tinnan eller om den fäller romen i sumpen.

Själv skulle jag då ALDRIG skitna ner mig o komma promenderandes ifrån båten med en romhona..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni med sumpad hummer, matar ni med något? Om ja, hur ofta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag matar hummern i sumpen. Jag matar med krabba då jag tycker den får en godare smak.

Vet att vissa mata med sill också men jag tycker de kan lukta o smaka lite mysko då. men det kanske bara är en inbillning.

Hur ofta beror lite på hur ofta jag är ute o drar, jag brukar stampa sönder några krabbor och slänga i varje sump o nästa gång är dom då borta. så 4krabbor i veckan går det iaf till en sump. Nu har jag inte mer än 15st hummrar i varje sump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det lossnat riktgt än. Men det börjar bli färre välen på havet så när konkurrensen minskar kanske fångsterna ökar... 6 lovliga och två romhonor.

Den senaste gick i en Rivö-tina (snarlika Carapax) och var rätt krallig... och uppenbarligen törstig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fem idag men bara två lovliga. Nu börjar det bli plats så att man kan få ner sina tenor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blitt lite och dåligt fiske det sista för min del.

Både jag och ungarna har vart sjuka så det har blitt lite tid på sjön, men idag passerade jag iaf 50st lovliga så jag ska väl inte klaga ändå.

Nästa gång jag ska ut o dra blir nog på söndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag hittat ett eget ställe där ingen har fiskat på några år.Jag får typ 3 och 9 varje dragning så snart får det räcka för i år...

Fiske token

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det? Det var länge sedan någon rapport. Har Ni oxå tagit upp Era tinor för säsongen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre stycken i lördags, en hade rom och fick läggas tillbaka. Vittjar en gång i veckan nu. Inte många välen kvar i Stigfjorden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del går det ganska trögt nu. Har blivit väldigt lite fiskande det sista då ungarna vart sjuka och en hel del tid har gått till husrenoveringen. i fredags fick jag 4 lovliga och 5 för små. har fått runt 75st nu. Tycker det verkar som hummern rört sig ganska lite det sista men det är ju bara runt 7grader i vattnet också. Jag tänkte att jag ska köra nov ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Vad gör Ni med all hummer Ni fångar? Jag tänker på Er som fångar typ 75 - 100 st eller mer på en säsong. Säljer Ni dem eller förvarar Ni dem levande tills det är dags att äta? Isåfall hur? Matar Ni dem?

Har själv bara fångat c:a 15 - 16 st, men vi är fyra personer som delar på dem så det blir tillagning mer eller mindre direkt.

Någon som har bra frystips?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frys dom i spadet i en glasslåda eller liknande. Har precis gjort detta efter att ha ätit några och tagit både sump och tenor på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...