Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Vange80

Vatten i motorrum

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en ny Ryds 23 WA som jag har en fråga kring:

 

Av något skäl verkar det komma in lite vatten i motorrummet (båten är inte täckt i aktern). Det handlar inte om några stora mängder, men någon gång i månaden får man svampa ur några hinkar under motorn. Jag vet inte om detta är något man ska reklamera eller om det är normalt. Om det inte är normalt, var kan man börja kolla? Självläns, sköld etc?

 

Vattnet verkar inte vara oljeblandat, eller, någon droppe kanske men merparten verkar vara vanligt vatten.

Tack på förhand!

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar från början. Är det sjövatten (i ditt fall bräckt) eller regnvatten eller är det glykolblandat vatten (får vi inte hoppas). Hur man gör för att avgöra vilket undrar du kanske. Jag brukar ta stoppa fingret i vattnet, titta på det, lukta och till slut smaka för att utröma vad det egenligten är. Ditt bräckta vatten smakar lite konstigt, glykolblandade lite sött och regnvattnet ingenting. När du vet vad du får påfyllning av så är det bara att söka rätt på läckan. Har du torrt och fint innan du kör och det kommit vatten under båtturen är det bara att lägga något som suger upp vattnet mott bottnen och låta någon titta ner för att se var vattnet kommer ifrån. Kommer vattnet när båten ligger förtöjd gör likadant, lägg papper mot bottnen och följ upp fläckarna med vätska. Eventuellt kan du vid förtöjning skynda på förloppet genom att spola på däck mm.  Hoppas ovan var något att börja med/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackså mycket för svar.

 

Efter att ha smakat på vattnet känns det som att det är bräckt, d v s sjövatten. Jag svampade ur det mesta och startade motorn, och efter några minuters körning tyckte jag att mängden vatten ökat igen...några tips om vad det kan bero på i så fall? Jag har sötvattenkyld motor och har inte uppmärksammat några problem med motortemp eller dylikt.

Jag har dessutom garanti kvar på båten, är det här något jag ska ta upp med försäljaren?

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mängden ökar på några minuter -- då borde väl motorrummet bli fullt över en helg? Alternativet är att det bara läcker när motorn är på -- då kan du som sagt torka helt torrt och sedan lägga ut torrt papper, starta motorn, samt direkt se var papperet först blir blött.

Själv undrade jag när jag nyss köpt min båt var samma typ av vatten kom ifrån. Insåg efter ett par veckor att det följde med ankarlinan till elankaret in (50 meter lina tar med sig ett par liter vatten varje gång). Det luriga på min båt är att linan ligger i ett hörn bakom vattentanken, där vattnet stannar kvar så länge båten inte lutar. Först vid lutning åt babord rinner detta vatten ned under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips! Jag ska testa och återkommer med resultaten!

 

/Niklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ditt problem löst sig? Om inte rekomenderar jag att du ringer till reklamationsansvarig på Ryds (fråga i växeln). Jag ringde honom när jag skulle köpa min 23 WA och frågade efter vanliga fel och han tog upp två:

1. Rutan blir svår att se igenom med åren

2. Vatten kommer in i motorrummet via ankarboxen. Minns inte alla detaljer men han berättade ganska grundligt vad det var som strulade och vad man kunde gör åt det.

Hälsningar,

Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Är båten helt ny? Jag hade tidigare en Ryds 23DC med samma problem, i mitt fall var det läckage vid någon bälg/genomföring vid sköld (fick det aldrig riktigt bra förklarat).

Bara att reklamera..

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 2007:a, som kördes som demobåt så vi köpte den i våras med nybåtsgarantier.

Tack så jättemycket för alla tips, den har felsökts i en vecka nu utan resultat så jag kan ju ringa dem och tipsa om vad felet kan vara då kanske ;)

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du reda på vart vattnet kom ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du reda på vart vattnet kom ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har inte kvar båten längre, men problemet löste sig. Jag vill minnas att det var en genomföring i aktern - troligtvis ankarboxen som någon skrev här ovan - som var lite dålig och läckte. Gick att lösa med lite silikon eller motsvarande. Dock med reservation för att jag minns fel :)

 

/Niklas



Senast ändrad av Vange80 | 02 juli 2012 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...