Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BMoon

Fartygsbefäl klass VIII eller kustskepparintyget

Rekommendera Poster

Efter att för några år sedan ha läst förarintyget så funderar jag på att utöka mina kunskaper ytterligare nu i vinter i brist på annat nöje. Satt o kikade lite i Medborgarskolans utskick.
Där fanns kustskepparintyget som väl var grundtanken att jag skulle gå om jag gick något, dock hade de det på en väldans dum tid, lördag morgon...
Såg då att det även fanns fartygsbefäl VIII, ett par aningar dyrare men kändes på något vis lite mer givande och ingående samt var under veckan istället för på helgen.

Vad ger mest och vad är bäst för lite fortbildning under vinterhalvåret???
Står ju förarintyg som förkunskaper på båda delarna så antar jag så långt klarar vilken som...

Har rent båtmässigt kanske inte just nu någon användning av nått av dem för själva körandets skull men kunskap kan man ju å andra sidan knappast ha för mycket av! Kan ju läsa något lite lika gärna som att sitta hemma o rulla tummarna inför kommande båtsässong!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte känner ett behov av examen eller en stämpel i blå boken, tycker jag absolut du ska läsa 8:an. Du kommer lära dig betydligt mer. Men kraven för examination är ju ganska omfattande.

citat Medborgarskolans hemsida:

För att skriva upp för Fartygsbefälsexamen klass VIII krävs att du har SRC-certifikat och kunskaper motsvarande Kustskepparintyg och Radarintyg samt kunskaper i sjukvård, brandskydd och författningskunskap.

Men som du säger, kunskap kan man aldrig få för mycket. Det svåra är att bevisa den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick fartygsbefäl VIII för några vintrar sedan.

Då ingick Kustskepparen VHF ,Radar m.m i utbildningen, så det blev några stämplar i boken.
Kan klart rekomenderas. Kolla om det inte finns/kan ordnas en Komvux utbildning, för då blir det gratis (endast studiematerialet kostar) I Askersund har man kört den komvux utbildningen i några år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...