Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lolle

yamarin 68 dc

Rekommendera Poster

yamarin 68 dc. Sommaren lider mot sitt slut,lite nya synpunkter av yamarin 68 dc ägare när båten har mera gångtimmar sen senaste  sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kom igen nu alla 68 DC ägare !!
Jag vill bl a veta hur ruffdörren fungerar efter en tids användande.
Tyckte själv den var lite racklig då jag tittade på en.

Mvh Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det stod en hel del ägarsynpunkter i denna tråd (som jag startade en gång här på MotorbåtSnack):

Yamarin 68 DC (ny DC på gång).
186 Svar
Senaste inlägg 09-07-14 18:08 av Yammamoto250

Men det finns bara 24 svar kvar i tråden, vart resten tagit vägen har jag ingen aning om, har väl blivit nåt kajko i forumdatabasen.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en Yamarin 68 DC som vi avverkat ungefär 800 distans med sedan juli då vi fick den levererad. Mitt generella intryck av båten är att den verkligen håller måttet! Jag hade några mindre bekymmer med den från början, t.ex. att gasdämparen som håller upp glaset ovan diskhon lossnade (åtgärdat) och att en bult till den fällbara delen av förarsätena gick av. Dörren till hytten funkar utmärkt förutom att den inte är tät (har sytt ett myggnät som fästs inifrån) samt att den gärna glider upp om man inte låser den vid lite hårdare sjögång.

Hade gärna sett att det lilla trekantiga bordet i hytten bytts ut mot mera kojutrymme... i övrigt är vi mycket(!) nöjda med layouten i båten, sjöegenskaperna och användbarheten/hanterbarheten. Allting sitter fast, är lätt att hantera och känns mycket gediget. Fartresurserna är det inget fel på, hittills har jag nått 48,3 knop med Saltwater II 15*21 proppen vilken visat sig bäst av alla proppar jag testat på båten. Jag hade gärna klippt 50 sträcket men det kanske kommer någon kall höstdag... Bränsleekonomin är också helt ok, snittet ligger mellan 1,15 - 1,2 l/nm, i 30 knop marsch drar den ganska precis 1,0l/nm...

Kapellet är mycket bra konstruerat, lätt att fälla ner/upp samt tål bra med fartvind!

Jag rekommenderar helt klart denna båt för alla som tittar på dyrare alternativ i denna storleksklass. Den är mycket rolig att köra, tål rejäl sjö och går som på räls även i grov sjö med nästan 50 knop på GPS:en...



Senast ändrad av daggen_ | 20 augusti 2009 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Antar att du har 250 hk? Hur är den då sjön kommer från sidan, vill den lägga sig mot vinden då man kör så man är tvungen att trimma mycket?
Mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har 250 hk, och såhär i efterhand inser jag hur rätt motorval detta är för denna båt. Jag hade INTE velat kajka runt med en 150 hk där bak med tanke på hur fint den bär upp 250 hk...det märks att det är ett snabbt och välkonstruerat skrov som utan vidare hanterar den tunga och starka fyrtaktaren där bak.

Visst tar båten sidvind, den lägger sig mot vinden vid lite kraftigare sidvind...tydligast är detta såklart när man har kapellet uppe. Men med bara några lätta tryck på trimplanen kompenseras detta utan att någon som helst fartminskning märks. Jag vill dock poängtera att jag sällan använder trimplanen...det är bara vid frisk bris och uppåt det blir påtagligt att den lägger sig på sida. Jag hade tidigare en Buster XL av nyare modell och den var betydligt känsligare för sidvind än Yamarinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tackar för ditt inlägg och kommer bara närmare det som jag själv har varit övertygad om att 250 hk är den rätta motorn.Det som jag ännu funderar på är hur stor skillnaden är mellan 68 dc:n och 64 dc:n som båt.68 dc ser mycket större ut på land och du undrar man sig att känns den också lika mycket större i sjön fast det bara skilljer 40 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, hade hoppats att den inte skulle göra det men så är det nog med de flesta båtar antar jag, hsh det är ju därför trimplan finns. Med den förbrukningen finns inget alternativ till 250hk, det är ju bra att det finns lite att ta av även om man sällan ligger på topp. Min 115hk drar ju 0,75 l/m i 27-28 march så 1,0 i 30 är kanonbra för en 68:a. Nej nu är det bara att jobba arslet av sig i vinter så man kan köpa en till nästa sommar Cool.
Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lolle: det skiljer nästan 60 cm mellan 64dc och 68dc. 6,21 mot 6,77 - man skulle nästan kunna tycka att det är lite falsk marknadsföring gällande 64 dc eftersom den endast är 6,2 meter lång..

Det jag planerar att göra med båten under vintern är dock att installera en Wallas 1300/1700 för att förlänga säsongen här uppe i Luleå ett tag... finns det något att tänka på gällande valet mellan fotogen eller diesel som drivmedel?

Nu till en helt annan sak; jag funderar lite över tjockleken på den blåa gelcoaten..var hos min lokala återförsäljare och kollade på några yamariner tidigare i veckan och upptäckte en båt som var transportskadad där den blåa gelcoaten fått sig ett rejält hack. Det visade sig att den inte var mer än drygt 2mm tjock vilket känns ganska tamt om en skada skulle uppstå - det finns inte mycket material innan det vita skiner igenom kraftigt. Känns lite trist...hade gärna sett att lagret med blå gelcoat varit betydligt tjockare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Re: lolle
Den stora skillnaden mellan 64:n och 68:an, som jag ser det, är ju att den senare fungerar mycket bättre som en bobåt då den har pentry, kyl och toa och det är av den anledningen jag funderar på en sådan. Annars är det, enligt de tester som finns, ganska liten skillnad i dessa båtars uppförande i sjön = suveränt! Det jag tvekar lite på är att ruffdörren är så stor att det inte finns någon sittplats på babords sida vilket å andra sidan 76:an har och den har även en stickkoj..... ja valet är inte lätt.
Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.  Vill  veta lite om 68:an känns som en större båt när man kör i lite hårdare väder. Känns slagen från vågorna mot båten att man måste sakta ner en hel del eller tål den mera änn en 64:a.Vikten som anges på 68 dc:n är det vikten med motor eller utan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var idag inne hos en Yamaha handlare. I butiken hade dom en Yamarin 68 DC med en 150 Yamaha 4-takt. Är det någon som har en 68 DC som kan kommentera hur den är att köra. Lider man av att den är motorsvag? Tycker även att den är Låg i tak i ruffen. Har tidigare även varit intresserad av en Finnmaster F68 och den var (som jag minns det) rymligare i ruffen och då framför allt i höjdled. Nåja, annars verkar båten rejäl och med bra finish. Vilken fart kan jag räkna med om jag sätter en 150 på en 68 DC?

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 38 knop med rätt propp o lite lät hissad nått hål när den är ny o ren. en bit in på sommaren något saktare. en fin båt för övrigt tycker jag.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger Yamarin 68 DC och Finnmaster F68 i samma klass vad gäller prestanda med en F150?

 /Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Finnmaster F 68 med yama200 gör 46knop.känns rätt ok om man har haft en ockelbo Ht 16  med en yama 60 innan. Mycket bättre stuvutrymme    längre och större sovutrymme Inte prata om pris! Tips: kolla in Finland Bra priser på F68.

/yamahafantast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...