Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Dixie2

Fart i förhållande till varvtal

Rekommendera Poster

Hej på er alla.

Jag är nu ny i denna klubb och ser detta som ett perfekt sätt att dela med sig av sina erfarenheter.

Vi köpte våran Maxim för två sommrar sedan nere i st: annas skärgård. Vårat hemma vatten är i mälaren, närmare bestämt i Enköping. Vi är jättenöjda med vårat köp. Vi är en familj på 6st och det fungerar alldeles utmärkt att få plats i den.

Det jag själv gjort är att bygga om elsystemet för laddningen, inga problem alls i år med strömproblem.

Jag har läst igenom snart allt på detta forum, en del saker är ju ganska länge sedan... för att jag skall kunna komma in i diskusionen. Jag har många tankar om förbättringar för våran pärla. Men just nu är det viktigaste för mig farten! Jag har orginalmotorn MD21B i bra skick. Våran Marchfart ligger på ca 6 knop,vid 2600varv. Hur ser det ut för er? Jag skulle vilja nå 7,5knop, för då tycker jag båten går stadigare. (3400varv och går ej att prata med varandra.) Jag har på ett enkelt sätt försökt sammanfatta hur våran maxim tar sig fram ivattnet. Mailar det gärna om någon är intreserad. Tacksamm för alla kommentarer.

/Dixie

post-10011131-1394236059,1097_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till klubben :-)

Jag låg alltid vid 2800varv med min Maxim när jag hade md21b från -82 i den och då pendlade farten mellan 6,8-7,2 knop beroende på strömmarna i vattnet.

Min syster har också en Maxim och deras gick ca en halv knop snabbare i samma varv enligt varvräknarna om man nu kan lita på dom.

Bör tillägga att syrrans båt är från -79 och går betydligt djupare än min, har märkt att dom flesta -79:or gör det. (ca 5cm skillnad mätt vid skarndäck).

Mvh illern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att du har en 15x12 propeller, det blir en förbättring med 15x13. Dock tror jag att 7,5 knop är lite mycket för motorn, båten går betydligt tyngre i den farten. Jag tror också det är därför den upplevs som stadigare, just för att den pressar sig fram genom vattnet. Jag skulle tro att det är en avsevärd skillnad på förbrukningen mellan 6 och 7,5 knop. Personligen åkte jag aldrig mer än 7 knop med MD21, oftast runt 6,5. Allt givetvis mätt med GPS, inte nåt sumloggs-flum!

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detSkrattande

Enligt böcker och skylt på båten ligger marsch varvet 200 under max! Jag har inte vågat varvat mer än 3800rpm=8,2 knop. Enligt min bedömning så ligger maxvarv för att marscha i någonstans vid 2800rpm=6,65knop. Vilket räcker bra för oss. Det verkar vara ganska överänsstämmande med era erfarenheter. Det jag igentligen är ute efter är att få båten mer kusrsstabil. Jag försökte dyka och se vilken propp jag har sitter på, men det gick inte att se ngt. Fick ju med en extra 15x13 vid köpet. Det är bara att ha tålamod...Jag har gjort 2st bränsletester. Vid 2200rpm =5,55knop så drog den 0,51l/nm, och vid 2700rpm =6,45knop drog den 0,73l/nm. Resultatet blir då att öka 500 varv ger knappt 1 knop men ökar bränsleförbrukningen med 43%.

Hur mycket har ni vågat varvat ur era MD21 or? Enligt en massa goda råd skall inte denna motor varvas mer än 2400rpm för att den skall hålla bra... Jag har ingen kunskap alls om hur mycket sanning det ligger bakom det påståendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina farter är tagna från gps vilka jag litar på, varvräknaren förmodar jag att den stämmer.

Hur kan man kolla den???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med höjd skillnaden!!Kompisen har en tidig -79 nr 14 eller nått.. och den ligger helt klart lägre än min som är från -80.. nr 259 har jag för mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Dixie,

Vi har ju redan kontakt via mailen, men jag svarar här för alla medlemmars intresse plus det faktum att jag som du vet är ute med båten och då kommer jag inte åt jobbmailen...

Själv har jag från flera håll (inkl. en räv från Volvo Penta jag har fullt förtroende för och som jobbat där sedan MD21 togs in från Peugeot - det är så det stavas :-) -) hört att det är 3000 som är den gräns man skall hålla sig under för att få en bra livslängd i motorn i kombination med god service samt bra tomgångskörning före OCH efter att man gått för motor.

Vi har idag gått 10 Nm med 2950 rpm och då loggade vi (med GPS) 6,5 knop i extremt smult vatten - så den farten tror jag på. Troligen har vi 15x12 propeller på (har inte verifierat) så frågan är ifall vi kan hålla samma fart med -500 rpm alternativt vinna 0,5-1,0 knop med samma varvtal ifall vi byter till 15x13 propeller?

Vår båt är 79/50 och jag kan intyga att jag själv märkt att det skiljer i vattenlinjenivå mellan olika årsmodeller - men vilka årsmodeller det gäller vet jag inte. Vad kan detta bero på? Allt har ju både för och nackdelar så vilka är dessa?

 

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Maximägare sedan några år. Ingen erfarenhet av marina dieselmotorer utöver det. Min båt från 79 har en MD21B som ger oss 6,5 knop (GPS) vid max varv 2800 v/m och fullast (inkl upphängd gummibåt, aktersnurra och stor familj.

Kan reglera farten något med trimplan men just fart har ju en viss betydelse, framför allt vid lite hårdare väder. Otrevligt när våghastigheten överstiger båtens fart.

Har testat kortvarig med varv strax över 3500 v/m och kommer upp i 8-8,5 knop men det är väldigt kortvarig.

I hemmahamn har jag en mek (äldre) som är duktigt på VP motorer hans tips är:

1. Tempraturmätaren får aldrig indikera rött.

2. Kika på varvtalet max 2800 v/m.

3. Tomgångskörning före avstängning.

4.  Rensa sjövattenfiltret regelbundet osv

FUNDERAR ÖVER OM MAN FÖRSTÖR MOTORN OM MAN ÖVERVARVAR NÅGOT  MEN  ÄR NOGA MED ATT MOTORTEMPEN INTE STICKER IVÄG?

/T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Normalt sett blir ju inte en båtmotor för varm om man kör i den i det marchvarvtal som det är tänkt att den skall klara - förutom då just MD21 som tar stryk om de går varma. Så därför tror jag att risken att få skador vid lite högre varvtal så länge temperaturen inte stiger, inte är högre på MD21 än på någon annan lika gammal motormodell. Hade en 40-motor tidigare och den körde vi 3200 rpm med normalt och den hade 3600 som max. Inga problem. Tittar man i originalboken till MD21 är max varvtal 4500 rpm och man rekommenderar att man inte kör på högre varvtal än -200 rpm (dvs 4300) vid marschfart... huga; det mår den inte bra av, men det vet vi ju nu - då detta skrevs hade dom inte koll på hur en MD21 fungerar efter många år på nacken...

Jag har själv normalt 2800 som marchvarv, men provade igår under en kort stund att öka till 3500 rpm och loggade då runt 8,3 knop - då börjar skrovet sätta sig och har man som vi loggat drygt 360 nm i 5,8 knop i sommar så kändes det rätt fort faktiskt... det går fort att bli van...!

Nu skall det bli intressant att se, när båten kommer upp, ifall det är så att vi har 15x12 propeller för då borde det vara en knapp knop att vinna i fart genom att byta till 15x13 vad jag förstår på de som ligger i runt 7 knop vid 2850 rpm.

Vad kan det ha varit för anledning till att sätta på 15x12 på en Maxim?

Kan någon tipsa om priset på en 15x13 propeller, någon kanske har en till salu?

 

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade på nätet och hörde mig för om alternativa motorer!

Lidköping och Rodahl Marin säljer en bra motor säjs det (miljö-ljud och driftsäkerhet)

logolomb.gif

LDW 2204 MT

prick.gifEffekt: 87 hk
prick.gifAntal cyl: 4
prick.gifCylindervolym: 2 199 cm3
prick.gifMax rpm: 3 200
prick.gifVikt: 253 kg

HAR NÅGON AV ER MAXIM 26 ÄGARE MONTERAT EN SÅDAN HÄR?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tamg, har ej någon Maxim men jag stoppade i en LDW 2204 MT i min rospiggen 28 för  3år sen och idag har den gått 319 tim utan problem.Vid 2400r/m gör hon 8knop och tar ca0,7L/M med en helt ok ljudnivå.Man fick mycket bra service och support från Rodahl marin.

Peter.

 

post-7220-1394236484,0713_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en IVECO srm 87 hk turbodiesel som är samma motor som lombardinin. Jag är mkt nöjd tystare gång ,bättre driftsäkerhet och bättre fart, ca 11 knop vid 2900 varv. Vi är 5 st i min båtklubb som monterat lombardinis 87 hk i sina Maximer och alla är mkt nöjda. Det känns som det blir en helt annan båt med den nya kombinationen.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...