Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
steaman

Dieselmotorhaveri, Mercruiser 1,7 dti

Rekommendera Poster

I söndags så började vår Mercruiser 1,7 dti med 230 gångtimmar tappa orken och hosta. Efter några sekunder började den rusa på maxvarv, bolma grå rök och det gick inte att stänga av den (jag antar att den gick på motorolja)! Efter ytterligare 4-5 sekunder så dog den. När jag öppnade motorrummet så hade den tryckt ut oljestickan och det hade stänkt motorolja över motorn. Suck, där rök ekonomikalkylen för att införskaffa en båt med diesel, vi köpte båten ny för 5 år sedan och har haft den på varv varje vinter med fullservice.

Jag har inte provar om motorn går runt efter det, men det har precis fraktats till en verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist. Låter som ett konstigt fel.

Jag gissar att det inte är stor chans att få ut ersättning från försäkringsbolaget. Kollade nu vad som står i Atlanticas villkor (sidan 10) och de är inte uppmuntrande:

Försäkringen ersätter inte skada på motor, backslag, drev eller annan maskinell utrustning orsakad av

·         kollision med plastpåse eller dylikt

·         enbart kortslutning

·         enbart vatten eller fukt i dessa

·         bristande smörjning, felaktigt bränsle, överhettning

·         felaktig hantering, skötsel, reparation, montering, materialfel eller bristande underhåll

·         igensatta vattenintag och ledningar

 Men däremot borde du väl kanske kunna få ersättning från varvet? Om det är samma varv varje vinter och du gjort fullservice varje år, så kanske du kan få hjälp av någon expert med argumenten, om det är så att motorhaveriet troligen har orsakats av bristande underhåll.



Senast ändrad av Jonas478 | 12 augusti 2009 | 12:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska först se vad  som har hänt innan jag börjar spekulera över orsak och ansvar. Vad som är säkert är att försäkringen inte täcker detta.

Det troliga är att det inte går att säkert peka ut någon ansvarig utom möjligen tillverkare som väl aldrig tar på sig ett ansvar när garantin gått ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lite mera fakta! Det som hänt är att Wastegate-länkaget har rostat fast. Turbon är inkapslat i ett värmskydd under detta bildas gravrost, även länkaget till Wastegaten rostar fast så att Turbon inte kan maximera turbotrycket! På grund av detta har det blivit för varmt i förbränningsrummet med trasiga kolvar som följd. En kolv är sprucken, en kolv är det hål i och två kolvar har kolvtoppen blivit deformarad av hettan!

Efter att ha läst på i olika forum har jag förstått att detta är ett standardfel på den här motorn. Många ägare monterar en turbotrycksmätare för att övervaka laddtrycket!

Utbyte av turbo, kolvar och i vissa fall topplock är frekvent. Det finns inga servicmeddelanden om detta och ingen omkonstruktion på nyare motorer! I Service- Manualen omnämns inte heller Turbon bland de inspektionspunkter som ska kontrolleras!

När vår motor är renoverad får vi räkna med att det kan hända igen!

På bilden syns länkaget och det våtvarma omslaget som döljer och framkallar all rost.

 

Det finns dessutom en video som visar hur det ser ut på en annan båt med samma motor och samma problem!

http://www.youtube.com/watch?v=ccohgITD4Tc

 

post-10011204-1394236075,7296_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist... bara att beklaga, råkade även jag ut för ett turbohaveri på min D3 som hade gått 270 timmar. Även värmeskydd fick dom byta... summa 25000..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara var turbon, men nu talar vi om motorrenovering, turbo och 50´

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy vad trist... På en motor som bara är 5 år gammal. Känns inte som att jag skulle vilja köpa en båt med en Mercruiser 1,7 DTI efter att ha läst detta...

Inte Mercruiser över huvud taget, om det är sant att de inte ändrat konstruktionen alls, utan säljer nya motorer med samma (uppenbart dåliga) turbo. Nog tycker jag att det åtminstone borde finnas någon varningssignal eller automatisk tomgång vid denna typ av fel, på en motor som bara är 5 år gammal och därmed har massor av modern elektronik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara beklaga. Det är dåligt att detta händer på så ny motor...

Man köper ju nytt just för att slippa sånt här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra jag tror du har fått vatten i bränslet så antingen regulatorn eller något med spridarna har hakat upp sig så ska du renovera kolla dessa saker de nya commn rail motorerna är extremt känsliga för vatten

min motor var rasad smält kolv 6 spridare kass och 100h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steaman skriver ju detaljerat om orsaken:

Turbon är inkapslat i ett värmskydd under detta bildas gravrost, även länkaget till Wastegaten rostar fast så att Turbon inte kan maximera turbotrycket! På grund av detta har det blivit för varmt i förbränningsrummet med trasiga kolvar som följd.

OK att vatten ger rost. Men varför skulle rosten bero på vatten i bränslet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bränslefiltrets vattenfälla har jag aldrig sett vatten så det är inte orsaken.

Nu är motorn snart färdigreparerad. Nya kolvar, ventiler, lager och en ny spridare. Spridaren var igensatt av smält aluminium från kolven. Turbon är helrenoverad.

Jag har skrivt till Marine Power och frågat om de är något som jag kunde gjort för att förebygga detta och om de har skickat ut någon servicebulletin som jag inte fått trots att vår motor är registrerad i deras garantiregister! Jag väntar sedan en vecka på svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkom och berätta om du får/inte får svar. Det är ju många andra på detta forum som har samma motor eller samma märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 2 veckor sedan skickade jag mail till servicechefen för Mercruiser på Brunswick med följande frågor:

För att jag ska kunna lita på min motor, efter den dyrbara reparationen vill jag veta:

1. Kunde jag ha gjort något för att förebygga att vår motor havererade?
2. Om ja, vad skulle jag ha gjort?
3. Eftersom det inte är ovanligt* att 1,7 DTI havererar efter att övertrycksventilen rostat fast, undrar jag:

  • Har Brunswick gjort för förbättringar på konstruktionen på senare år?
  • Vad ska verkstan göra så att inte min motor havererar igen om ytterligare 240 gångtimmar?
  • Har man gjort några servicemeddelanden. Båthandlaren registrerade vår motor i ert garantiregister 2003-06-30 och vi har inte fått information om inspektion av turbon.
  • Har jag missat någon punkt i servicemanualen?

* Det finns en usergroup på Yahoo: http://groups.yahoo.com/group/cummins_mercruiser_120hp_DTI/?yguid=261265176 för ägare av dessa motorer där hälften av alla trådar behandlar konsekvenser av övertryck i motorn!

Den sista frågan jag ställde var om Brunswick var villiga att ta materialkostnaden som Goodwill eftersom orsaken till haveriet är ett konstruktionsfel på motorn.

Servicechefen på Brunswick bemödade sig bara att ge ett negativt svar på den sista frågan!

Det är uppenbart att Brunswick inte vill ha med konsumenter att göra och att de inte tar ansvar för sina bristfälliga produkter. Med det som erfarenhet vet jag vilket fabrikat på båtmotorer jag kommer att undvika. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skandal att servicechefen inte vill/får svara på helt relevanta frågor.

Lider med dig att behöva åka på sådana reparationer på en i sammanhaget nästan ny motor. Kommer också undvika detta fabrikat i framtiden. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om usergroup på yahohohoooo har gått med och hunnit handla wd40. Ska ta bort isoleringen runt turbon och inspektera länkaget och sen ge det en omgång med smörj :-)

Har kört 270-280 timmar och ligger väl då kanske i riskzonen att det ska bli problem. Har nog varvat för mycket också enligt vad man läser på forumet, det blir till att dra av mer på gasen om grejerna ska hålla. Det är illa att man inte får denna information via tillverkaren CMD på ett bra sätt då det är ett känt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant i norge som råkade ut för samma sak strax efter garantin gick ut och efter många påtryckningar på varvet som båten var köpt på och Mercruiser fick han höra att det var ett vanligt fel på dom. Fick visserligen inte motorn renoverad men efter mycket tjat fick han alla motordelar gratis, kommer dock inte på om det var varvet eller mercruiser som stog för det.....(tror mercruiser) men inte säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart ett konstruktionsfel som Mercruiser inte vill kännas vid och det är därför som man inte vill svara på mina frågor!

Det är tur att WWW finns som möjliggör för oss konsumenter att bringa klarhet i vilka tillverkara som tar ansvar om sina produkter och med det skapar förtroende för kunder att återkomma när det är dags att köpa nytt! Mercruiser (Brunswick) har med den här motorn grävt sin egen grop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, Mercruiser hade ju varit ett alternativ när Princessan ska få en istället för två motorer.

Det är det inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att du ska stå på dig och samla ihop allt du kan hitta på ang felen på mercruiser och mailbomba dom om det behövs, dom vet om felet men så länge ingen tjatar och kunden betalar så händer inget. Gissar att om du kommer att gå långt så kommer dom på nått sätt hjälpa dig, för i längden om det blir allmänt känt  förlorar dom på det och det vet dom om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte går att få igång en dialog med Brunswick. Ägaren till båten i videon som jag länkade till ringde till Brunswick och fick kommentaren varför ringer du till oss, du ska kontakta firman som du köpte båten av, inte oss! Man gömmer sin bakom alla detaljister och verkar tycka att konsumenterna bara är till besvär. Hade Brunswick varit en biltillverkare hade man inte överlevt med den attityden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte motorn i grunden Opels (GM?)Kanske inte skadar med lite information till dem oxå i dessa dagar när de börjat få lite ordning på finanserna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i princip har ju Brunswick rätt, det är till din återförsäljare där du köpt båten som du skall vända dig. Sen kan man ju tycka att Brunswick borde lyssna iaf då de garanterat kommer tappa kunder.

Hade de löst detta på ett bra sätt så skulle iaf 1 person (fredrikB) här i tråden ovan övervägt en diesel från dem å vipps så hade de gått /- 0 på denna affär.

 



Senast ändrad av Bella440R | 12 september 2009 | 07:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu köpte jag båten för fem år sedan hos en båthandlare på västkusten som jag inte ens har träffat! Yamaha blev för ett antal år sedan delägare i Finnmaster och det medförde att Finnmaster nu utrustas med Volvomototer som inte konkurrerar med Yamaha. Att prata med den båthandlaren om mina motorproblem och ha dem som filter mellan mig och dem som är ansvarig för motorkonstruktionen är meningslöst!

Motorn är ialla fall reparerad för en stoor summa.

 

Jag har nu ställt mina frågor samma frågor till Vd för Brunswick marine som jag ställde till servicechefen. Får se om han tar sitt ansvar för mig och för alla andra ägare av 1,7 DTI, de sitter ju alla med Svarte Petter i handen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju banne mig beklagligt,...här sitter jag med en volvo penta ad 40 b från 1986 och 1200 timmar och är smått ängslig ibland över ev kommande haveri, ....åsså visar det sig att en 5 år gammal motor inte är bättre....man blir ju fasen förvånad.

Gammalt är inte alltid sämre ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För fyra veckor sedan ställde jag några frågor servicechefen på Brunswick. två vecker senare upprepade jag samma frågor till VD. Båda tiger som muren och önskar antagligen att dom arbetade på Volvo Penta.

Jag kan nu konstatera att Brunswick inte är intresserade av att:

  • ta ansvar för felkonstruerade produkter genom att stå för materialkostnaden vid haveri,
  • förebygga att ytterligare kunder får motorras på grund av fastrostade övertrycksventiler
  • eller försäkra presumtiva kunder att konstuktionsfelet är avhjälpt i nya motorer.

Vår slutnota för Mercruisers nonchalans slutade på över 70.000:- och som sagt när händer det nästa gång?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För fyra veckor sedan ställde jag några frågor servicechefen på Brunswick. två vecker senare upprepade jag samma frågor till VD. Båda tiger som muren och önskar antagligen att dom arbetade på Volvo Penta.

Jag kan nu konstatera att Brunswick inte är intresserade av att:

  • ta ansvar för felkonstruerade produkter genom att stå för materialkostnaden vid haveri,
  • förebygga att ytterligare kunder får motorras på grund av fastrostade övertrycksventiler
  • eller försäkra presumtiva kunder att konstuktionsfelet är avhjälpt i nya motorer.

Vår slutnota för Mercruisers nonchalans slutade på över 70.000:- och som sagt när händer det nästa gång?

 

Hej!

Jag läser detta fem år senare och undrar; fick du något svar?

Jag har drabbats av samma sak med likadan motor och är tacksam för den informationen jag fått.

Se gärna min tråd.

Med vänlig hälsning Vadbruse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från 2004 är värmemattan borttagen  Enkelt att ha en smörpunkt över Kopplingen (axeln) inga problem. Borde ifs stå i smörjschema men gör man det har man inga problem. Så gjorde tidigare ägare och så jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...